Hulp gevraagd voor indeling schuilstal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Voor welke indeling zou je gaan?

Tekening 1
3 (21%)
Tekening 2
11 (78%)

Totaal aantal stemmen: 14

WhatsUp

Hulp gevraagd voor indeling schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 19:23

Beste bokkers,

Ik heb jullie hulp nodig.
Op dit moment zijn wij bezig met het bouwen van een schuilstal voor 2 paarden en een pony. Ik dacht dat ik een handige indeling in mijn hoofd had, maar nu begin ik te twijfelen (o.a. vanwege de dakconstructie). De paarden moeten vrij kunnen rondlopen in de schuilstal, maar ik wil ook graag 2 stallen kunnen afsluiten voor de grote paarden, zodat ik ze binnen kan zetten als bijv. de dierenarts een keer komt.

De afmetingen van het geheel is 7 bij 7 meter. In het originele idee zou ik een voerhok krijgen van 7 m. lang en 1,5 m. breed. De stallen worden dan 3 bij 3,5 m. en dan is er nog een doorloop waar ik kan poetsen e.d.
In het tweede idee wordt het voerhok ongeveer 3,5 m. bij 2,5 m. De stallen zijn dan 3,5 m. bij 3,5 m. De rest van de stal is doorloop. Een paard daar vastzetten tussen 2 touwen om te poetsen is daar lastiger vanwege de opening.

Ik wil hooi gaan voeren op de plaatsen van de rode vierkantjes. De schuine lijntjes zijn deuren die evt. dicht kunnen, zodat de stallen gesloten kunnen worden. Het groene kruis in de hoek in de tweede tekening baart me een beetje zorgen, dat is een dode hoek waar een paard evt. klemgezet zou kunnen worden. In de eerste tekening is dat niet mogelijk door de openingen aan beide kanten.

Hebben jullie tips of ideeën? En voor welke indeling zouden jullie gaan?

Afbeelding

Ballard_L

Re: Hulp gevraagd voor indeling schuilstal

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:41

Misschien zie ik het verkeerd hoor, maar je hebt toch in elke hoek een dode hoek? Bij de eerste optie is er rechtsonder toch ook een dode hoek?

Mij lijkt de tweede optie handiger, vooral vanwege het voerhok. Langwerpig lijkt me dat niet erg praktisch. Daarnaast: als je nu het hooi op de plek voert waar je nu het groene kruis hebt? Dan heb je eigenlijk dezelfde indeling als de eerste optie.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 19:50

Je hebt wel meer plekken waar een paard klem gezet kan worden, dan enkel bij het groene kruisje. Ik zou die stalwanden weglaten en gebruik maken van een middelpaal waar een stel weidehekken aan kunnen als je 1 of meerdere boxen maken moet. Die hekken hang je met scharnieren op aan de buitenwand, dan zijn ze uit de weg en zo te gebruiken. Verder zeg ik optie 2, lang, smal hok is niet prettig met zware spullen.

Leen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:11

Ik zou ook eerder kijken naar een optie om de wanden weg te halen. Eventueel een tussenschot wat je kan draaien en dan aan de muur kan vastzetten zodat het weg is. Of zelfs gewoon met breed lint oid.

Bedoel je de stallen echt maar voor af en toe als de veearts oid. moet komen? Waarom dan niet gewoon 1 grote stal waar je dan de paarden in zet als de veearts komt. Je kan er dan nog eentje uitlaten als je er maar 1 in wil.

Ik zou hier absoluut geen stallen in maken. Vind het echt zonde van de ruimte die je hebt. Als je echt geen dode hoeken wil hebben, die er nu meer zijn dan alleen het groene kruis, dan zou ik kijken als het mogelijk is om 2 openingen te maken. En uiteraard geen tussenwanden dan.

Wat ik persoonlijk zou doen is het voerhok zoals op tekening 2. Achter het voerhok zou ik dan water voorziening (mits je dat binnen wil) en hooi geven. Dan heb je de minste dode hoeken. Je kan dan nog als je wil poetsen eentje vastmaken aan de muur bij het voerhok en de andere buiten laten. Of een lintje spannen van einde voerhok tot aan de muur op de onderkant van de tekening.

mmajar

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 20:46

Als je de stallen alleen gebruikt voor als de dierenarts komt vind ik het zonde om ze zo groot te maken. In mijn ogen is de ideale schuilstal in elk geval geen hokkerige indeling met deuropeningen maar een redelijk grote ruimte met slechts 3 wanden.
is het niet handig om slechts een afsluitbare stal te maken met voorzieningen om je paard vast te zetten zodat je die ruimte ook kunt gebruiken om te poetsen?
bv zoals onderste plaatje, alleen de onderste stal laten vervallen, grote ruimte, en dan ook de hele onderste wand laten vervallen. Eventuele dakondersteuning door pilaren

Veulen84

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 00:03

Geen van 2 zou ik gebruiken. Ik gebruik nu een schuilstal van 7 x 10 meter. We hebben een voerhok van 1,5 x 10 meter die alleen van buiten toegankelijk is. En eerlijk, het is altijd net te smal om lekker te werken en ik haat het dat ik niet snel binnendoor kan lopen. Bv met stortbuien.

Het vastzetten doen we hier gewoon in de achterste meters van de schuilstal. Dat gaat prima.

Ik heb nog 3 opties voor je uitgetekend. Je hebt 3 paarden, dus ik heb ook 3 voerplekken getekend.
Als je het dichtst bij je eigen ideeen blijft dan lijken optie 1 en 3 er erg op. Bij 1 zijn de stallen iets kleiner en het voerhok wat vierkanter. Zou je alleen aan zo'n kleiner voerhok genoeg ruimte hebben. Voor korte periodes is een kleine stal best geschikt, voor langer zou je dan een uittrekbare wand kunnen gebruiken. Dan heeft dat paard een ruimte van 5 x 3,5.

Optie 3 lost gewoon het probleem van de dode hoek op, plus je hebt een kleiner stukje om te poetsen.

Optie 2 is een beetje een ander idee. Wanneer je de deuren van de stal open schuifbaar maakt, kunnen de paarden makkelijk doorlopen. Er zijn meer dan genoeg manieren om weg te komen. 2 deuren zorgt dat er altijd wel een uitgang is.
Afbeelding

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 09:52

Bedankt voor de reacties.

Het plan is om de stallen wel iets vaker te gebruiken dan alleen wanneer de dierenarts komt. Ik heb een merrie die moeilijk vastgezet kan worden, dus die zadel ik altijd op in stal. Ik wil gaan proberen of ze ook vast kan staan tussen 2 touwen, maar of dat lukt is de vraag. Die stal wil ik dus sowieso graag achter de hand hebben. Mijn andere merrie heeft nogal losse achterbenen, dus werken met weidehekken of touwtjes spannen is absoluut niet mogelijk. Ik ben veel te bang dat haar benen daarin vast komen te zitten.

Dat er op meerdere plekken een dode hoek zit is waar, maar op de eerste tekening is het naar mijn idee wel makkelijker om uit die hoek rechtsonder weg te komen.
@Ballard_L: Hooi voeren op de plek van het groene kruis kan m.i. juist voor moeilijke situaties zorgen, omdat ze daar dan juist klemgezet kunnen worden.

@Leen: Een draaibare wand is inderdaad nog wel een optie, alleen is het niet mogelijk om er 1 grote ruimte van te maken. Er zullen altijd palen moeten staan om de dakconstructie op te vangen.

@mmajar: 1 stal is misschien ook nog een optie, daar ga ik eens over denken. De buitenwand weglaten gaat niet lukken trouwens, die staat al :+

@Veulen84: Bedankt voor je ideeën! De stallen verkleinen zoals op jouw eerste tekening lijkt me op zich wel een goede optie. Ik moet dat eens uitmeten en kijken hoe dat er in het echt uitziet, want ik heb best grote paarden (1.68 en 1.71 plus een shet). Ze zullen eigenlijk nooit hele nachten op stal gaan, dus misschien zijn hele grote stallen inderdaad niet eens nodig. Optie 3 trekt me iets minder vanwege het smalle stuk tussen de stallen en het voerhok, maar is ook nog een mogelijkheid. 2 valt wat mij betreft af, vanwege de (te) kleine stallen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:25

@simone: tekening 1 zou voor mij de 1e keus zijn.

Als je alle deuren open zet kunnen de paarden altijd weg komen en niet in een hoek gedreven worden.
Wel zou ik het voerhok iets smaller maken (1,20) (breedte hooibaaltje). Dan heb je meer ruimte aan de voorkant om te schuilen zonder de stallen te gebruiken.

De voerplekken in stal zou ik niet achterin plaatsen (is meestal poepplek) maar in het midden bij het tussen schot. ook zou ik in de open schuilruimte een breed kleinmazig hooinet ophangen over een flinke lengte (3 a 4 meter).
In de lange voorwand zou ik een paar brede doorgangen maken (of helemaal open) ipv de deur aan de zijkant.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 20:28

@DD: De planning voor het voerhok is nu 1.40, dan heb je nog een klein beetje extra ruimte om te manoeuvreren.
Ik ben idd van plan om ook een groot fijnmazig net op te hangen met graszaadhooi, de voerplekken in de stallen zijn dan voor 'lekker' weidehooi op dagen dat het regent. Als het droog is wil ik ze buiten voeren op de verharding.
Het nadeel van de lange wand is dat deze precies op de wind staat, vandaar dat er gekozen is voor een opening aan de zijkant. Ik wil nog wel kijken of het mogelijk is om een extra opening te maken in de lange wand die afgesloten kan worden als de wind erop staat.
Bedankt voor het meedenken!

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:17

Afbeelding

Afbeelding

Ik heb de indeling als plaatje 1. Ze kunnen zich altijd vastlopen heb ik welgeleerd.
De voerplaatsen zitten bij mij als je op de foto kan zien. tegen elkaar met een stang ertussen. Nog nooit ruzie gehad. en naast beiden ingangen staat ook een bak. Heb dus 4 voerplaatsen voor 3 paarden en ze zijn goed in roulette.

Heb de indeling van een site gehaald en mijn vader aan het werk gezet.
Deze site was mijn inspiratie
http://www.hoemaakikeenschuilstal.nl/sc ... aySzJ3CSUk

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 09:21

@butengeweun: Oh, dat geeft een mooi plaatje zo. Hoe groot zijn jouw stallen en wat voor paarden staan erin? Die site is inderdaad ook mijn inspiratie geweest, het staat daar heel mooi stap voor stap ook beschreven!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:23

@butengeweun : hele mooi stal met die indeling +:)+
Heb je geen last van tocht met die openingen tegen over elkaar ??

@Simone0308: ik heb ook een hooihok van 1 baaltje breed en err valt weinig te manouvreren :D Je loopt er in met een baaltje, legt het op de hoop en draait je om om een nieuwe te halen :)
Je moet er niet met 3 man willen lopen, dan gaat het prima :)

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:34

stallen zijn ca. 4x4 als ik goed heb. Er staan tinkers in van ca 1,50/1,60 en passen zeer ruim. De stallen gaan eigenlijk alleen dicht in geval van nood. Of dat ze schoon moeten blijven voor de keuring/wedstrijd/fotoshoot.

Het voorpad is denk ik ongeveer 2 meter breed. Alles is uitgemeten door balken op de vloer te leggen en dan met paard door het labyrint te manoeuvreren. En soms wat aangepast aan lengte platen/latten.

Afbeelding

Met paard erin

Dubbeldun: Als ze in het pad staat waait het er altijd wel een beetje, gaan ze de hoek om de stallen in staat er geen wind. Waait gewoon lekker door en de wind staat maar zelden recht in de stallen meestal komt hij van achter. Je kan er dus ook heerlijk beschut staan, vindt de hoefsmid in de winter heel fijn.
Afbeelding
Rook bleef niet hangen en ging keurig naar buiten.

Zo ziet hij er van buiten af. De buurt was het niet eens met het lichte grijs dus maar snel een paar verfbussen gehaald en donkergrijs geverfd. Zie je ook de bosrand erachter die veel tegenhoud.

Afbeelding

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:50

Ik zou als het mogelijk is ook voor buitendeuren gaan.
Dan kunnen de paarden, mochten ze in de stal moeten, lekker naar buiten koekeloeren.
Voerhok van 1.5 meter breed is leuk, maar zo onhandig als wat. Als je de kruiwagen erin zet kun je er al niet meer normaal langs met iets.

Dus voor mij optie 2 als buiten stal deuren mogelijk zijn.

WhatsUp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 16:56

@DD: De planning is om het voerhok vooral te gebruiken voor een paar kleine baaltjes, voertonnen, halsters en wat andere rommeltjes. De rest van mijn hooi sla ik elders op, dus weinig ruimte is dan niet zo erg. De baaltjes zouden dan gewoon achterin liggen, dus dan hoef ik er ook niet langs.

@butengeweun: Mooi hoor zo! Bedankt voor de foto's. Ruim genoeg idd zo te zien en ik geloof graag dat je hoefsmid heel blij is :D

@jorika: De boven- en rechterzijde (op de tekening) staan op de erfgrens, daar is een extra buitendeur dus niet mogelijk. Ik overweeg nog wel een deur in de onderste zijde, maar ik weet niet of mijn aannemer daar heel blij van wordt O:)