Halster om in de wei?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 10:12

Ik denk dat ik ga kijken voor een vliegenkap. :)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:29

Hou er wel rekening mee dat sommige paarden met schemer in paniek raken met zo'n kap. Ze zijn eigenlijk niet geschikt voor in het donker omdat het zicht belemmerd. Die van mij ging in paniek bijna door het draad.

samirah

Berichten: 1145
Geregistreerd: 13-03-03
Woonplaats: tegenwoordig meer in het Zuiden maar nog regelmatig in het mooiste stukje van de achterhoek

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:36

__Nathalie__ schreef:
Hou er wel rekening mee dat sommige paarden met schemer in paniek raken met zo'n kap. Ze zijn eigenlijk niet geschikt voor in het donker omdat het zicht belemmerd. Die van mij ging in paniek bijna door het draad.


Hangt maar net ervan af wat voor kap& hoe je paard is. Hier staan ze 24/7 met zo'n masker van bucas buiten. Maakt geen donder uit zebra print of niet. Het is alleen even goed opletten hoe je zoiets aan je paard introduceert.Hoe relaxter/ normaler je erover doet, hoe minder het uitmaakt wat je aan je paard hangt.

Blackberry28

Berichten: 2969
Geregistreerd: 22-07-06

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:38

Zou geen halster om laten in de wei, zeker niet als je paard ijzers heeft. Heb al een paar keer mee gemaakt dat een paard zich achter zijn oor wilde krabben met zijn hoef en dat hij dus bleef hangen aan het halster.
Gelukkig beide keren nog goed af gelopen, maar zou het zelf nooit doen. Of je moet zo'n speciaal weidehalster nemen wat los gaat met te veel druk.

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 10:43

samirah schreef:
__Nathalie__ schreef:
Hou er wel rekening mee dat sommige paarden met schemer in paniek raken met zo'n kap. Ze zijn eigenlijk niet geschikt voor in het donker omdat het zicht belemmerd. Die van mij ging in paniek bijna door het draad.


Hangt maar net ervan af wat voor kap& hoe je paard is. Hier staan ze 24/7 met zo'n masker van bucas buiten. Maakt geen donder uit zebra print of niet. Het is alleen even goed opletten hoe je zoiets aan je paard introduceert.Hoe relaxter/ normaler je erover doet, hoe minder het uitmaakt wat je aan je paard hangt.


Het was een bucas en ze had hem al de hele dag probleem loos op tien het schemer werd werd ik gebeld dat ze helemaal in paniek door de wei ging en ze haar niet meer te pakken kregen om hem af te doen. Toen ben ik er heen gegaan. Niet elk paard is daar geschikt voor. Overdag was geen probleem maar zodra het schemer werd was het mis

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 10:55

Hij heeft geen ijzers. :)

lieketje16

Berichten: 30
Geregistreerd: 08-12-14

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 16:16

Ik heb bij mijn ene paard wel het halster om en bij de andere niet. Het ene paard kan er dus beter tegen. Daarnaast hangt het van het soort halster af en of je je paard überhaupt nog wel te pakken krijgt als je het zonder halster in de wei zet.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-07-15 16:17

Oh ja ik kan hem makkelijk pakken het gaat me om de vliegen

Annoya

Berichten: 667
Geregistreerd: 05-02-15

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-07-15 17:21

Dit http://www.paardendrogist.nl/product/156/157/field-relief-midi-vliegenmasker/115045/26118 is het beste vliegenmasker wat ik ook heb gehad. Eerst had ik ook een halster met zo'n frontriem met sliertje. Na de eerste regenbui lag het halster in het land. Mevrouw wil geen natte sliertjes voor haar ogen. Toen een vliegenmasker zonder oren gekocht bij Divoza. Merrie wil niets over haar oren. Met van die bont randen. Die houdt ze ook niet om in de regen. En bij het afdoen heeft ze op een of andere manier een hele grote schaafwond op haar kaak gemaakt. Dit vliegen masker van de Paardendrogist is best duur. Maar het blauw randje is van elastiek en sluit heel mooi nauw aan om de kaak. Hij heeft klittenband onder de kaak en achter de oren. Deze houdt ze wel op tijdens een regenbui.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 10:46

Bedankt voor de tips :D

bruintje123

Berichten: 14667
Geregistreerd: 30-06-14

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:51

Ik heb bij 1 van mijn paarden toch het halster om.
Hij raakt in paniek na rollen of als het regent en de gaatjes gaan vol zitten.

Hilli

Berichten: 22949
Geregistreerd: 28-07-04
Woonplaats: My home is where my horse is...

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-07-15 10:57

Ik denk dat je het per paard moet bekijken (en persoonlijke voorkeur speelt ook wel mee), mijn merrie krijgt wondjes van halsters door het rollen in de wei, dus die staat zonder halster buiten. Verschillende antivlieg-oplossingen geprobeerd, waarbij ik uiteindelijk ben uitgekomen bij het masker uit het linkje van Annoya. Dat schuurt het minste en mijn merrie houdt 'm tenminste om.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-07-15 11:03

Dankjewel hilli

_larissaahh
Berichten: 12
Geregistreerd: 06-04-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:04

Gewoon zonder halster koop anders zon vliegending wat om het helehoofd zit :)

PowerReiner
Berichten: 2116
Geregistreerd: 26-06-12

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:29

Ik weet niet anders dat paarden met halster de wei opgaan. Bij iedere pensionstal waar ik heb gestaan stonden ze zowel in paddock als weide met halster, tenzij ik hem zelf af deed. Nog nooit iets gehoord over een ongeluk daarmee.
Halsters schieten bij wat druk al kapot, hoe kan een paard zich ophangen eraan? En waaraan?

Goed, tips.
Een stalgenootje van mij heeft ook zo'n vliegenkap, volgens mij wel ideaal. Nog niet meegemaakt dat die eraf werd gesloopt maar moet ook zeggen dat die wel echt vastzit met 3 sterke klittenbandsluitingen waarvan er 2 over elkaar heen gaan. Ding zit echt stevig.
Ikzelf gebruik ook een halster met vliegendingetje eraan. Gaat prima, alleen soms moet het halster even gezocht worden omdat die ineens af is. Maar ik moet ook wel zeggen dat ik een hekel heb aan halsters die te strak zitten, dus zorg ik altijd dat het halster bij mijn paard losjes zit.

Je zegt overigens dat je eens per 2 weken mest omdat het veel werk is. Als je het 1 keer per week doet ben je er nog maar de helft van de tijd mee bezig en wordt het dus minder werk :)*
Moet je nagaan hoe weinig werk je nog hebt als je het 2 of 3 keer per week zou doen :D
Daarnaast komen vliegen wel degelijk af op stront, dus kan het zeker helpen. Bij ons op stal staan 6 paarden in groepsverband, zowel op paddock als weide. Er wordt iedere dag gemest middels een wisselschema. Per dag is het zo'n 3 a 4 kruiwagens. Moet je nagaan als we het 2 weken zouden laten liggen :=

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 15:33

Over het mesten: de stal eigenaar had er nog niet eens om gevraagt. Ik doe dit echt op eigen houtje. Andere stalgenoten zien het gevaar er niet van in en geven er niks om. Nu heb ik vakantie en zou ik het wel 1 x per week kunnen doen maar als school weer begint red ik het simpelweg niet. Ben blij als ik kan rijden 2 x in een school week.

marleen_usar

Berichten: 24659
Geregistreerd: 04-04-05
Woonplaats: Pernis

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 15:41

Ik zou geen halster om doen, ze zijn dan heel makkelijk te pakken door een vreemde. Ik heb een keer een pony gered, die had een halster om en iemand vond het wel grappig hem vast te zetten. Hij was aan het hangen.

tadero
Berichten: 34
Geregistreerd: 22-12-13

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 16:51

Ik ben niet echt een voorstander van halsters om in de wei! Kan heel erg fout gaan als ze bij jeuk gaan schuren oid. Een vliegenkap is dan wel weer een goed idee, zoals al eerder is aangegeven. Kun je namelijk zonder halster gebruiken:)

bentomjer

Berichten: 10
Geregistreerd: 15-06-15
Woonplaats: Soest

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 23:12

Ik zag van de week zo'n sliertjesding in de paardenwinkel hangen die je niet aan je halster hoeft te bevestigen! Dus alleen met een riempje onder de keel. Misschien kan je daar naar kijken?
Mijn paard heeft nu een vliegenkap om in de wei.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-07-15 23:30

Dankje! Maar kan hij door ook niet mee blijven hangen?

bentomjer

Berichten: 10
Geregistreerd: 15-06-15
Woonplaats: Soest

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 00:09

Cas123 schreef:
Dankje! Maar kan hij door ook niet mee blijven hangen?

Het zag er niet mega sterk uit, maar je zou eens naar een paardenwinkel moeten rijden en het daar moeten vragen haha!
Ik heb er niet zoveel verstand van. :)

Daihyo

Berichten: 88048
Geregistreerd: 01-06-01

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:18

Mijn haflinger staat al 5 jaar met een halster op de wei (ivm vliegenfrontriem en neusnetje), nog nooit problemen gehad. Ik heb wel het goedkoopste en minst stevige halster dat er is, zodat het breekt als hij er achter blijft hangen. Het is echter nog nooit nodig geweest.

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 09:40

Cas123 schreef:
Dankje! Maar kan hij door ook niet mee blijven hangen?

Nee hoor, die ik heb heeft nog eens elastiek, dus als hij blijft hangen kan hij het gewoon zelf uittrekken.
Daarnaasr zijn het vaak maar plastic verbindingsstukjes, die schieten dus wel los als het moet.

Yenni
Berichten: 5459
Geregistreerd: 01-07-14

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-07-15 09:46

Oke dankjewel. Dat lijkt ne de beste keuze :)

__Nathalie__

Berichten: 15012
Geregistreerd: 11-05-04
Woonplaats: Elburg

Re: Halster om in de wei?

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-07-15 10:06

Die gaan wel snel af vind ik. Als mijn paard een keer schuurde langs haar been was die af