volt op de aarde van schrikdraad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jangritter

volt op de aarde van schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 11-07-15 17:52

Hallo, kan iemand raad geven?
In een nieuw aangelegd schrikdraad circuit meet ik op de aardpennen 900 Volt.
Alles is nieuw. 2 gegalvaniseerde aardpennen van 150 cm 4 meter uit elkaar in zandgrond.
Waarde gemeten op het apparaat is 8200 Volt. Dubbel geïsoleerd richting schrikdraad onder de grond. Gemeten waarde op het schrikdraad is ook 8200 Volt. Geprobeerd met een bovengrondse draad richting schrikdraad maar dan blijft de 900 Volt op de aardpennen staan. De aardedraad heb ik zowel bovengronds als ondergronds getest maar dan is er geen verschil. Als ik de draad richting schrikdraad van het schrikdraad apparaat los koppel ( dus alleen de aarde is aangesloten) meet ik geen spanning op de aardpennen. HELP

geerke

Re: volt op de aarde van schrikdraad

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:01

Heb je al geprobeerd de grond rond de aardpennen nat te maken?Sorry...ik weet verder niet het weer in Nederland.

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:03

Heb je de begroeiing wel ge-controleerd. Als het tegen de draad komt gaat er veel stroom komt gaat er veel volt verloren!

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 18:05

Volgens mij horen aardpennen van koper te zijn voor een goede aarding/geleiding. Maar met de droogte nu werkt water er bij ook goed. Simpele truc : boor met de grondboor een gat voor je aardpen, aardpen er in en 60cm lang houten paaltje er bij steken. Als je er water bij moet doen, paaltje er uit en in dat gat je water gieten. Dan loopt je water niet over het oppervlak weg.

jangritter

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 07:36

Het is inderdaad erg droog, dat klopt. Water zal ik eens proberen, maar mij is verteld dat gegalvaniseerde palen ook zou moeten werken.
Misschien 1 extra?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 07:39

Op dit moment zit bij ons het grondwater onder de 2 meter diep (Veluwe, zandgrond). Aardpen van 1.50 meter werkt hier dus echt niet, wij hebben er één, maar dan wel van 3 meter lang (2 van anderhalve meter op elkaar gedraaid)

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 11:21

Ik denk dat je meer/langere aardpennen moet gaan gebruiken.
Als aardpen kies je het beste een gegalvaniseerde stalen pen of staaf, koper is in verband met corrosie minder geschikt.

Volg bij het bepalen van het aantal aardpennen de methode van Gallagher:

Checken van uw aarde
De eerste stap is het maken van kortsluiting.

Plaats op 100 meter afstand van uw aarding een ijzeren paal tegen uw afrastering.

Zorg dat er voor dat er minder dan 1000 Volt op uw afrastering staat.
Is dit niet het geval, plaats er dan nog een ijzeren paal bij. Net zo lang tot er minder dan 1000 Volt op
uw afrastering staat.

Meet vervolgens de spanning op de aarding door een Digitale Voltmeter of een Fault Finder op de aardpen te
plaatsen.

Is de spanning op de aardpen meer dan 300 Volt?
Installeer dan meer aardpennen en voer de test opnieuw uit.
Herhaal dit totdat er minder dan 300 Volt op de aardpen staat.

Is deze minder dan 300 Volt?
Dan is de aarde voor uw schrikdraadapparaat voldoende.