zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
8nnemiek

Berichten: 43398
Geregistreerd: 22-01-05
Woonplaats: Limburg

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 12:28

Hier ook twee keer per dag, en met mijn belg van 1.80 en grote tinker is dat twee keer per dag een kruiwagen vol, maar inderdaad in 5 tot 10 minuten gedaan.
Ik geef eerst de paarden hun emmer met voer, en in de tussentijd schep ik de mest.. En zodra ze klaar zijn met eten ben ik klaar met scheppen en kan ik ze het graasmasker om doen en de wei op laten.

Molzebeer
Berichten: 208
Geregistreerd: 16-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-07-15 12:31

Ik dacht dat als je 2 pony's op 1 hectare hebt er wel genoeg ruimte is voor de mest. Het is natuurlijk niet de bedoeling dat ze in hun eigen mest komen te staan. Ik dacht ik hou ze een paar weken op 1 stuk. Daarna zet ik ze op een ander stuk en knap ik het stuk waar ze gestaan hebben op. Ik wil een soort paddockparadise maken en dan de tracks wel goed schoonhouden. Mooiste is alles natuurlijk maar weet niet of dat haalbaar is. Misschien ook wel. Wil natuurlijk het beste voor ze..

Klinkt goed, ik ga het maar gewoon proberen denk ik. Zal toch moeten leren wat werkt. In de huidige wei wordt niets opgeruimd (niet van mij) en ze zijn gelukkig nooit ziek of rotstraal etc.

BjornB
Berichten: 30
Geregistreerd: 14-08-14
Woonplaats: Someren-Eind

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 17:38

Als je iedere dag de mest eruit haalt dan is het ook goed te doen met een kruiwagen.

Ik heb trouwens pasgeleden de weide met een elektrische duwmaaier moeten maaien. Je zou zeggen boeren genoeg hier met een tractor en maaigereedschap, maar omdat er zoveel witte ganzevoet stond wilde ik het maaisel direct opvangen.. Ben maar 1 dag bezig geweest ongeveer 1100m2 ;p

En aangezien het voor Het mooie net te lang was had de maaier er grote moeite mee...:(

Maar ach tis gelukt en nu staan eerst de schaapjes erop. Dan weer afmaaien en laten groeien en dan de paardjes. Weide hebben we dit jaar helemaal om gehaald, doorgevreesd en opnieuw gezaaid

lies1998

Berichten: 357
Geregistreerd: 02-05-11

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 18:07

Hier een zitmaaier en laten stukken soms hooien door een man verderop in de straat. In ruil voor het hooi maait hij het gratis :D

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: zitmaaier of minitrekker 1 hectare

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-07-15 19:56

Slepen kan ook hoor.
We hebben hier met 4 d maatjes en een a-tje de weide in drie delen gesplits, middels strookbegrazing gaan we wei voor wei af em zodra er 1 leeg is gaan ze door naar het volgende stuk en word het kale stuk gesleept.
Voor ze weer rond zijn en bij stuk 1 aanlanden is er niets meer van terug te vinden en zijn ze er zeker lang genoeg vanaf geweest ivm eventuele wormen
Daarnaast is de wormdruk met een vast koppel heel goed heel erg laag te houden
Paddock en bestrating mesten we wel, anders word het een zootje

MarjaR

Berichten: 600
Geregistreerd: 17-09-07
Woonplaats: Barchem

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-07-15 12:58

Ik maai ons weiland ook regelmatig met een zitmaaier.
Wij hebben ongeveer een halve hectare weiland, en dat is veel te veel gras voor een fjord en een shetlander.
Ben per keer ongeveer 1,5 uur bezig met dat maaien. En mooie bijkomstigheid is dat de mest ook meteen uiteen geslagen wordt door de maaier.

Onze paddock van ca. 14x14 meter mesten we elke dag uit. Dan blijft het netjes en kost het per keer maar een minuut of 10.