Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 23:26

Is het geen Klein streepzaad trouwens?
Van een afstandje ziet dat er vrij vergelijkbaar uit.

Afbeelding

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 23:34

Ik zag het kruid staan toen we er met de auto langs reden. Viel wel direct op :P. Ik ga morgen van dichterbij kijken maar het zijn maar een paar plantjes die dwars zitten :+

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 00:06

Froukje schreef:
Levensgevaarlijk als het in het hooi terecht komt!
Komende lading gras lekker aan een koeienboer schenken en dan eerst zorgen dat je van je jjk afkomt voor je zelf gaat hooien.

want als de koeien er ziek van worden is het niet erg ??

Sizzle

Berichten: 35703
Geregistreerd: 21-04-06
Woonplaats: Zwitserland

Re: Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 00:07

Schapen kunnen het wel eten trouwens.

Daisy_Izzy
Berichten: 108
Geregistreerd: 28-02-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 00:21

Volgens mij kan je het gewoon hooien, en dan een bedrijf bellen die het verpakt in grote balen en die sorteren het hooi ook gelijk en alles wat er niet in mag stoppen ze allemaal samen en die doen ze dan in een aparte baal..

pol013

Berichten: 9008
Geregistreerd: 18-05-04
Woonplaats: Omg breda

Re: Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 07:43

Jkk is inderdaad wel gevaarlijk en de bestrijding moet je dus zeker serieus nemen. Maar het is eerder een sluipmoordenaar dan dat het direct levensgevaar oplevert. Het gaat problemen geven als je paard langere tijd achter elkaar beetjes jkk binnen krijgt.
Dat er mini sporen van jkk in je hooi zitten kun je bijna niet voorkomen en is ook niet direct accuut gevaarlijk.
De hele partij vernietigen vindt ik echt overdreven voor 5 planten en na een grondige opruim actie.

rina

Berichten: 10147
Geregistreerd: 23-03-02
Woonplaats: Drenthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 07:51

pol013 schreef:
De hele partij vernietigen vindt ik echt overdreven voor 5 planten en na een grondige opruim actie.



HO STOP!! Ik heb nergens gezegd dat ze het vernietigen moet. Ik heb alleen maar gezegd wat IK zou doen. Er staan nu 5 planten die in hun 2e jaar zijn, maar hoeveel eenjarigen staan er??? Dat weet je niet en die te vinden in hoog gras is een crime. Been there done that.

Met alleen die 5 alleen uitsteken, neem je een risico die een ieder voor zichzelf moet inschatten. En zoals ik dus al schreef, ik zou het risico niet nemen.

Overigens TS ik hoop dat je nu nog aan kunstmest kan komen. Dat spul is echt gruwelijk aan banden gelegd sinds een aantal jaar.

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 09:36

Via loonwerker etc prima aan te komen :)

maringe
Berichten: 729
Geregistreerd: 10-06-10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:11

Ik heb het ook gehad.
Ik heb toen verschillende dagen het weiland afgelopen,(tot ze het gingen maaien) en ze er uitgestoken met een grove riek en direct ik een vuilnis zak gedaan, wel handschoenen aan doen, zodat ik niets kon verliezen. Ik gooide ook een handje kunstmest op die plek en stampte met mijn voet de losse grond weer aan.
Steeds zag ik andere plantjes die ik eerder niet zag.
Als ze gaan maaien vragen of ze iets hoger kunnen maaien, zodat de kleine plantjes (1 jarige) blijven staan.
Als het hooi van het land is kun je kijken wat er nog staat, is het veel dan laten spuiten, is het weinig kun je deze ook handmatig verwijderen.
Bij mij groeide er wel degelijk nieuwe plantjes als er wortels achter bleven en ik geen kunstmest strooide.
In het hooi wordt de stengel van JJK rood, dus als je gaat voeren kun je ook daar nog op letten.
Door goed te bemesten en plaatselijk kunstmest te strooien ben ik van die zooi afgekomen, had 3 vuilniszakken vol.


Succes

Maartje1990

Berichten: 22284
Geregistreerd: 05-06-06
Woonplaats: Kessel (Limburg)

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:16

Daisy_Izzy schreef:
Volgens mij kan je het gewoon hooien, en dan een bedrijf bellen die het verpakt in grote balen en die sorteren het hooi ook gelijk en alles wat er niet in mag stoppen ze allemaal samen en die doen ze dan in een aparte baal..


dat is dus per definitie niet waar :')

Anyhow, zoals de meeste zeggen, uitsteken/trekken en dan kun je prima hooien :)

Indestal
Berichten: 3591
Geregistreerd: 26-06-15

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 10:48

Sizzle schreef:
Schapen kunnen het wel eten trouwens.



En konijnen..

Gewoon plantjes trekken en hooien hoor...het is sowieso verstandig om regelmatig even je weide door te lopen op plantjes..

Laat een loonwerker even beoordelen hoe de bemesting moet gaan worden, zij zien al aan de plantgroei hoe de grond is her en der...

marissa161

Berichten: 571
Geregistreerd: 25-08-10

Re: Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-07-15 11:08

Ik had net een enorme opluchting. Heb goed gekeken en de paar plantjes staan niet in ons land zelf. Ze staan aan de andere kant vh draad op de gemeentegrond langs het water. Ik ga de planten wel weghalen omdat wij ze anders straks in ons land hebben. Maar in ons land was geen onkruid te vinden!

Sonja_vR

Berichten: 27462
Geregistreerd: 12-07-02
Woonplaats: Dusschen

Re: Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:22

Das helemaal mooi. Zou dalijk na het hooien wel nog een rondje doen of je eerste jaars spul tegenkomt, dus wel blad maar geen bloei.
Als je dat dan ook nog uitsteekt en je kijkt even goed naar bemesting dan kun je het gedonder mooi voor zijn :)

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Berichten: 20040
Geregistreerd: 09-08-07
Woonplaats: The world is my playground.

Re: Hooien van ons nieuwe land...maar een probleem

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:26

Is er gespoten tegen onkruid?

Ik zou het land eens goed nalopen, waar 1 jjk is zijn er meer.... Vind je er heel veel, dan zie je in hoog gras de helft nog over het hoofd. Ik zou die gok niet nemen.

Vind je er nu echt geen, ook niet na systematisch nalopen, oké dan zou ik het wel doen.