Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 13:08

PPPeet schreef:
Handig dit topic. Ik heb vorige week contact gehad met de gemeente omtrent het aanleggen van een mestbak. Wij hebben straks 1 paard en 1 shetlander aan huis en vallen dus niet onder de bedrijfsregels.

Mij is aangegeven dat er eigenlijk geen regels zijn m.b.t. het aanleggen van de mestbak behalve de plicht om te voorkomen dat er zo min mogelijk bodemverontreiniging in de grond komt. Wij dekken de mesthoop dus af en laten 3 betonwanden eromheen zetten. De ondergrond zijn we nog niet helemaal over uit [u]of een betonvloer of betegelen....[/u]

Wat betreft de opmerking 5 meter vanaf de sloot is voor mij nieuw....



Bij betegelen lekt er nog altijd vloeistof de grond in. Leg er dan platen in en kit deze af dan vang je dat lekken veel meer op.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-07-15 14:20

kaatjemuts schreef:
Handig dit topic. Ik heb vorige week contact gehad met de gemeente omtrent het aanleggen van een mestbak. Wij hebben straks 1 paard en 1 shetlander aan huis en vallen dus niet onder de bedrijfsregels.

Mij is aangegeven dat er eigenlijk geen regels zijn m.b.t. het aanleggen van de mestbak behalve de plicht om te voorkomen dat er zo min mogelijk bodemverontreiniging in de grond komt. Wij dekken de mesthoop dus af en laten 3 betonwanden eromheen zetten. De ondergrond zijn we nog niet helemaal over uit of een betonvloer of betegelen....

Wat betreft de opmerking 5 meter vanaf de sloot is voor mij nieuw....

PPPeet schreef:
dat geldt voor bedrijven ;)
Maar goed dat ik geen bedrijf ben, want sloten zijn op de Veluwe érg schaars :D

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 14:34

Als particulier lekker zonder bodem aanleggen als dat kan. Ik heb alleen wanden en nooit last van teveel regenwater. Met een paard en twee pony's die hoofdzakelijk buiten lopen, laat ik één keer per jaar legen.

Ik zou contact opnemen voor de aanleg met de lokale loonwerker. Die kan je aangeven of je gekozen plek geschikt is. De mijne heeft ook de betonplaten voor de wanden geregeld. Kostte relatief weinig en heb er al jaren plezier van. Loonwerker heeft vaak ook wel land van een klant beschikbaar. In overleg heb je dan een geschikte plek, materiaal, aanleg en afvoer in één keer geregeld.

kaatjemuts

Berichten: 2327
Geregistreerd: 15-07-07
Woonplaats: in een klein onuitspreekbaar gehuchtje in friesland

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-07-15 22:31

Pendrag schreef:
Als particulier lekker zonder bodem aanleggen als dat kan. Ik heb alleen wanden en nooit last van teveel regenwater. Met een paard en twee pony's die hoofdzakelijk buiten lopen, laat ik één keer per jaar legen.

Ik zou contact opnemen voor de aanleg met de lokale loonwerker. Die kan je aangeven of je gekozen plek geschikt is. De mijne heeft ook de betonplaten voor de wanden geregeld. Kostte relatief weinig en heb er al jaren plezier van. Loonwerker heeft vaak ook wel land van een klant beschikbaar. In overleg heb je dan een geschikte plek, materiaal, aanleg en afvoer in één keer geregeld.



En dan klagen de buren en dan kun je alsnog er n bodem inleggen
Als je dan toch bezig bent, kun je het maar direct goed doen

Pendrag

Berichten: 558
Geregistreerd: 21-08-04

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 01:20

kaatjemuts schreef:
Pendrag schreef:
Als particulier lekker zonder bodem aanleggen als dat kan. Ik heb alleen wanden en nooit last van teveel regenwater. Met een paard en twee pony's die hoofdzakelijk buiten lopen, laat ik één keer per jaar legen.

Ik zou contact opnemen voor de aanleg met de lokale loonwerker. Die kan je aangeven of je gekozen plek geschikt is. De mijne heeft ook de betonplaten voor de wanden geregeld. Kostte relatief weinig en heb er al jaren plezier van. Loonwerker heeft vaak ook wel land van een klant beschikbaar. In overleg heb je dan een geschikte plek, materiaal, aanleg en afvoer in één keer geregeld.



En dan klagen de buren en dan kun je alsnog er n bodem inleggen
Als je dan toch bezig bent, kun je het maar direct goed doen


Daarom zeg ik ook, als dat kan. Afhankelijk van de eisen. En volgens mij gelden voor een particulier die hobbymatig paarden houdt helemaal niet zoveel eisen. En als het wel nodig is, gooi je er nog wat onder.

Utixo

Berichten: 6596
Geregistreerd: 19-10-05
Woonplaats: Monster

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 08:34

Zorgen voor een vloeistof (dichtgestorte) bak. Als je controle krijgt van de mileuinspectie en je hebt dit niet, kun je flink aan de klus. Er moet ook een bepaald aantal meters tussen de nabijgelegen woningen liggen.

Ik laat mijn mest ophalen door Kroon uit Waarland. Goede service! Werken erg netjes en voorzichtig, halen de boel goed leeg en zijn by far de goedkoopste. Ben erg tevreden over ze.

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 09:43

Wij gaan zoiezo een vloeistofdichte bak maken. Ik wil het in 1x allemaal goed aanpakken en niet later voor verrassingen komen te staan.

Ik ben bang dat onze mest niet voldoet aan de eisen om opgehaald te worden voor de champignone teelt. Onze mest is niet altijd strorijk omdat ze weinig op stal staan. In lees die voorwaarden op de Amco site maar ook op die van Kroon. Dus ik wil nog eens contact opnemen met de loonwerker in de buurt of die het ophalen voor op het land.

Toch denk ik dat ik geen verdiepte bak ga maken om zo er met een trekker met voorlader er nog eens in kan rijden of de mest aan te duwen.

Verder hebben wij geen rekening te houden met buren of sloot, daar zitten we ver genoeg vandaan. Hij komt achter een loods uit het zicht van de weg.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 10:04

Plien_nl schreef:
Toch denk ik dat ik geen verdiepte bak ga maken om zo er met een trekker met voorlader er nog eens in kan rijden of de mest aan te duwen. .

Bij een verdiepte bak HOEF je hem nooit aan te duwen :)

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:02

DubbelDun schreef:
Plien_nl schreef:
Toch denk ik dat ik geen verdiepte bak ga maken om zo er met een trekker met voorlader er nog eens in kan rijden of de mest aan te duwen. .

Bij een verdiepte bak HOEF je hem nooit aan te duwen :)


Waarom zou je een verdiepte mesthoop niet aan hoeven duwen? De mesthoop die we nu hebben is een klein beetje verdiept en kunnen we niet met de trekker in rijden. Dat zou ik toch makkelijk vinden. Soms kan je het dan nog even uit kunnen stellen om het op te halen. Scheelt veel in ruimte als je het even aanduwt. Nu moeten we dus als hij eind vol is met de mestvork het naar achteren scheppen en even aanstampen.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:27

Omdat als de bak bijv. 1,5 meter diep is dan ligt er zoveel gewicht op dat ie vanzelf wel aandrukt.
Als je nagaat dat ik een 12 m3 bak heb (3x4x1) en mijn loonwerker komt hem met een 20 m3 bak legen. Die bak zit af en toe zo vol dat ie mijn mestput niet eens leeg krijgt. :D

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-07-15 20:35

Hoeveel verdiept is jou mesthoop?

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-07-15 20:55

Ik gok 50 cm, dus ik moet idd een stukje oprijden, als ik hem nu nog zou moeten aanleggen had ik hem dieper gemaakt. Sinds ik bij de buren eens uitgemest heb ben ik wel verkocht aan diepe bakken :D

Ipsilonka

Berichten: 5862
Geregistreerd: 08-09-02
Woonplaats: buiten Uitgeest

Re: Wat zijn de eisen voor een goede mesthoop?

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 10:11

Plien, wij wonen in uitgeest. Ik heb wanden bij Bosch beton vandaan en de grondplaten ook. Mijn mesthoop is 4 x 6 en de wanden zijn 2 meter hoog. Er zit een dik folie onder/omheen waardoor er geen vloeistoffen in het grondwater komt.

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 18:35

Ipsilonka schreef:
Plien, wij wonen in uitgeest. Ik heb wanden bij Bosch beton vandaan en de grondplaten ook. Mijn mesthoop is 4 x 6 en de wanden zijn 2 meter hoog. Er zit een dik folie onder/omheen waardoor er geen vloeistoffen in het grondwater komt.


Weet je ook wat jullie mesthoop gekost heeft? Op de site kan ik dat zo niet terug vinden. Jullie mesthoop is niet verdiept dan? Mis je dat? Hoeveel paarden hebben jullie? En wat doen jullie met de mest?

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:40

Eindelijk even tijd om een foto te plaatsen van de mesthoop bij ons. Wij hebben 3 maanden terug de hele tuin van de oprit veranderd dus vandaar dat je de wanden nu weer goed ziet, de beukenhaag is niet zo goed aangeslagen, deze moet nog overnieuw worden gepoot en als die dicht is gegroeid zie je de zijkanten helemaal niet meer. De maat van onze bak is 5m lang en 3 meter breed. Ik heb bewust het middenstuk hoger liggen, mocht er dan al een keer mestvocht liggen dan loop je altijd droog. Er ligt zelden vocht moet ik zeggen, ook als het veel regent niet. Ik mis een verdiepte bak totaal niet, bij de laatste pensionstal hadden we dat ook, dus weet wat het is. Ik schep direct de mest op als ik de kruiwagen heb geleegd en ben er niet lang mee bezig. Doe 2 paardenstallen op basis van vlas er in en de mest uit de wei. Gemiddeld komen ze eens in de 7 maanden hem leeg halen. Ik was 1500 euro kwijt inclusief transport-plaatsen-kit om de naden dicht te kitten enzovoorts.
Afbeelding
Afbeelding

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:48

meggiemeg schreef:
Eindelijk even tijd om een foto te plaatsen van de mesthoop bij ons. Wij hebben 3 maanden terug de hele tuin van de oprit veranderd dus vandaar dat je de wanden nu weer goed ziet, de beukenhaag is niet zo goed aangeslagen, deze moet nog overnieuw worden gepoot en als die dicht is gegroeid zie je de zijkanten helemaal niet meer. De maat van onze bak is 5m lang en 3 meter breed. Ik heb bewust het middenstuk hoger liggen, mocht er dan al een keer mestvocht liggen dan loop je altijd droog. Er ligt zelden vocht moet ik zeggen, ook als het veel regent niet. Ik mis een verdiepte bak totaal niet, bij de laatste pensionstal hadden we dat ook, dus weet wat het is. Ik schep direct de mest op als ik de kruiwagen heb geleegd en ben er niet lang mee bezig. Doe 2 paardenstallen op basis van vlas er in en de mest uit de wei. Gemiddeld komen ze eens in de 7 maanden hem leeg halen. Ik was 1500 euro kwijt inclusief transport-plaatsen-kit om de naden dicht te kitten enzovoorts.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Bedankt voor de foto's! Mooie mestbak! Wat hebben jullie betaald voor de mestbak? Hoe hoog zijn de wanden? Met wat voor kit is de bak lekdicht gemaakt?

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:51

Plien_nl schreef:
meggiemeg schreef:
Eindelijk even tijd om een foto te plaatsen van de mesthoop bij ons. Wij hebben 3 maanden terug de hele tuin van de oprit veranderd dus vandaar dat je de wanden nu weer goed ziet, de beukenhaag is niet zo goed aangeslagen, deze moet nog overnieuw worden gepoot en als die dicht is gegroeid zie je de zijkanten helemaal niet meer. De maat van onze bak is 5m lang en 3 meter breed. Ik heb bewust het middenstuk hoger liggen, mocht er dan al een keer mestvocht liggen dan loop je altijd droog. Er ligt zelden vocht moet ik zeggen, ook als het veel regent niet. Ik mis een verdiepte bak totaal niet, bij de laatste pensionstal hadden we dat ook, dus weet wat het is. Ik schep direct de mest op als ik de kruiwagen heb geleegd en ben er niet lang mee bezig. Doe 2 paardenstallen op basis van vlas er in en de mest uit de wei. Gemiddeld komen ze eens in de 7 maanden hem leeg halen. Ik was 1500 euro kwijt inclusief transport-plaatsen-kit om de naden dicht te kitten enzovoorts.
[ Afbeelding ]
[ Afbeelding ]


Bedankt voor de foto's! Mooie mestbak! Wat hebben jullie betaald voor de mestbak? Hoe hoog zijn de wanden? Met wat voor kit is de bak lekdicht gemaakt?



Sorry niet goed gelezen, zie nu dat je de kosten erbij hebt gezet. Dus prijs incl plaatsen? Valt mij mee. Ik denk dat dit goedkoper is dan beton storten. En ik denk dat je zo een keurige correcte mestbak hebt. Dit lijkt mij wel wat!

Jasmijn159

Berichten: 4432
Geregistreerd: 04-11-05

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:53

Wij doen het hier in een container die opgehaald wordt als hij vol zit. Makkelijk, niet heel duur en je hoeft niets te bouwen. Plank op de rand en je rijdt zo je krui erin.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 19:54

1500 euro en met de kit die Bosch beton er bij heeft geleverd. Dacht dat het Shell kit was. Hoe hoog zijn de wanden vraag je me wat, zal zo rond de 1.20 zijn.
Ik heb veel plezier van de bak, elke dag weer. Loonwerker is er ook blij mee hoe die staat op het erf. Hij kan er goed bij zoals de situatie nu is, voorheen was dat een stuk lastiger, toen stonden er alleen maar grote bomen dicht bij de stoep van de oprit en nu is dat niet meer zo. Wat ik er dit voorjaar aan veranderd heb is een stuk beton ervoor, hier kan ik dan de krui op leeg gooien als de mesthoop dusdanig vol aan het raken is, dan kan ik het daarvan af heel makkelijk er op scheppen.

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 19:59

meggiemeg schreef:
1500 euro en met de kit die Bosch beton er bij heeft geleverd. Dacht dat het Shell kit was. Hoe hoog zijn de wanden vraag je me wat, zal zo rond de 1.20 zijn.
Ik heb veel plezier van de bak, elke dag weer. Loonwerker is er ook blij mee hoe die staat op het erf. Hij kan er goed bij zoals de situatie nu is, voorheen was dat een stuk lastiger, toen stonden er alleen maar grote bomen dicht bij de stoep van de oprit en nu is dat niet meer zo. Wat ik er dit voorjaar aan veranderd heb is een stuk beton ervoor, hier kan ik dan de krui op leeg gooien als de mesthoop dusdanig vol aan het raken is, dan kan ik het daarvan af heel makkelijk er op scheppen.


Bosch beton plaatst zelf niet de bak? Door wie hebben jullie dat laten doen? Loonwerker?

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:01

Jasmijn159 schreef:
Wij doen het hier in een container die opgehaald wordt als hij vol zit. Makkelijk, niet heel duur en je hoeft niets te bouwen. Plank op de rand en je rijdt zo je krui erin.


Is ook makkelijk indd. En goedkoop. Maar persoonlijk vind ik een container niet zo mooi staan op het erf. Ik vind dan een betonnenbak met een beukenhaag er omheen minder storend.

meggiemeg

Berichten: 12235
Geregistreerd: 08-04-04
Woonplaats: gelderland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:03

Ja alles is vanuit Bosch beton geregeld, zij hebben vaste transporteurs die dat allemaal regelen en plaatsen, je hebt nergens omkijken naar. De situatie van onze oprit was eerst anders, grote bomen die het lastig maken voor de loonwerkers, 3 maanden geleden hebben we de hele oprit (op de mestbak na!) op zijn kop gehad en zoals het nu is hebben de loonwerkers alle ruimte met het grote spul waar ze mee komen.

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:12

meggiemeg schreef:
Ja alles is vanuit Bosch beton geregeld, zij hebben vaste transporteurs die dat allemaal regelen en plaatsen, je hebt nergens omkijken naar. De situatie van onze oprit was eerst anders, grote bomen die het lastig maken voor de loonwerkers, 3 maanden geleden hebben we de hele oprit (op de mestbak na!) op zijn kop gehad en zoals het nu is hebben de loonwerkers alle ruimte met het grote spul waar ze mee komen.


Oh dat klinkt heel prettig dat alles dan geregeld word. Was het bij jullie snel geleverd en geplaatst?

Bij ons komt de mesthoop achter de schuur. Op ons erf is het niet mogelijk. Maar ik moet even goed kijken dat we genoeg ruimte creëren om makkelijk erbij te kunnen komen. Ons erf is niet heel breed. Maar ik denk dat het wel goed moet komen.

Wij krijgen 31 Augustus de sleutel van ons nieuwe huis, dus voor nu is het allemaal van een afstand bedenken en regelen.

DubbelFun

Berichten: 88713
Geregistreerd: 12-04-01
Woonplaats: 1 km van het midden van Nederland

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-07-15 20:32

Dit is mijn mestput.
4x3x1 en een stukje (40cm) verdiept.
Hij staat direct bij de paarden in de paddock, vandaar het deurtje :)

Afbeelding

Hij ligt voor aan de weg dus de loonwerker kan er makkelijk bij.

Afbeelding

Hij is nu voor de helft vol en is feb-15 voor het laatst geleegd.

Het groene rooster wat voor het deurtje ligt is mijn mestwateropvang (90x30x25 cm), die moet ik haast dagelijks legen (gaat de tuin over). Hierdoor is de mest niet zo nat en klinkt goed in.

Plien_nl
Berichten: 39
Geregistreerd: 03-08-05

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-07-15 20:49

DubbelDun schreef:
Dit is mijn mestput.
4x3x1 en een stukje (40cm) verdiept.
Hij staat direct bij de paarden in de paddock, vandaar het deurtje :)

[ Afbeelding ]

Hij ligt voor aan de weg dus de loonwerker kan er makkelijk bij.

[ Afbeelding ]

Hij is nu voor de helft vol en is feb-15 voor het laatst geleegd.

Het groene rooster wat voor het deurtje ligt is mijn mestwateropvang (90x30x25 cm), die moet ik haast dagelijks legen (gaat de tuin over). Hierdoor is de mest niet zo nat en klinkt goed in.


Ook een prima en handige mesthoop! Makkelijk zo in de paddock, heb je bijna geen kruiwagen nodig