De kleur van zebradekens

Moderators: C_arola, Coby, Nicole288, Dyonne

Toevoegen aan eigen berichten
 
 
Koper

Berichten: 30279
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 13:17

astridastrid schreef:
Dazen houden inderdaad niet van paars maar: vliegen/muggen/bijen weer wel haha! Aangezien paars ook een veel voorkomende "bloemetjes" kleur is. Blauw is wel een veilige keuze.

Dat klinkt logisch en tegelijkertijd ook niet. Er bestaan ook witte en blauwe bloemen?

Nou ja, eerst maar eens zien dat ik dat ding sowieso te pakken krijg. Stomme pakketbezorger -:(-

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 13:21

Nou volgens mij is het idd alleen maar commercieel. Een witte vliegendeken heeft dezelfde werking als een zevradeken. Mensen geloven gewoon graag wat ze willen lezen.
Onze Appaloosa heeft juist de meeste vliegen van al mijn paardjes.
Hij heeft ook diverse strepen en stippen. Zebradekens? Nee ik geloof er niet in.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Leen

Berichten: 4887
Geregistreerd: 04-08-08
Woonplaats: Hasselt, België

Re: De kleur van zebradekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:16

Het gaat ook net om strepen en niet om stippen, vergelijkbaar met iemand die een streepjes hemd aan heeft op televisie. Dat gaat ook zo rare bogen ed. maken. Dat verward de dazen en houdt ze op afstand. Hoe groter het contrast hoe harder het 'wiebelt'. Lichter doet dat ook, maar veel minder.

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:27

Leen schreef:
Het gaat ook net om strepen en niet om stippen, vergelijkbaar met iemand die een streepjes hemd aan heeft op televisie. Dat gaat ook zo rare bogen ed. maken. Dat verward de dazen en houdt ze op afstand. Hoe groter het contrast hoe harder het 'wiebelt'. Lichter doet dat ook, maar veel minder.

Op zijn hoofd heeft hij aardig wat strepen..

Rivjenn

Berichten: 4022
Geregistreerd: 22-09-01
Woonplaats: Bergen NH

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 15:31

Vorig jaar mijn Shet geschilderd maar dat maakte geen verschil..
Afbeelding

Afbeelding

dravergekkie

Berichten: 9266
Geregistreerd: 15-07-05
Woonplaats: Den-Haag

Re: De kleur van zebradekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:12

Ik heb vorig jaar de proef op de som genomen door één pony z'n gewone vliegendeken op te doen en de ander de zebra deken.

Degen met de gewone deken vlogen toch echt meer dazen omheen.

Hier heeft alles dus een zebra deken :)

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:26

darkadia schreef:
Er is uit onderzoek gebleken dat zebra's minder last hebben. Dit komt door hoe de strepen het licht reflecteren. Meer contrast zorgt ook voor meer/andere reflectie. Er is ook bekend dat donkere paarden meer last hebben dan lichte paarden over het algemeen. Ook dit heeft weer te maken met de lichtreflectie.
Inmiddels zijn er overigens wel ook andere patronen verkrijgbaar dan zebra, die ook schijnen te werken. Maar meeste contrast is wel het meest effectief.


Fijn dat er "over het algemeen" bij staat. Want bij ons word de fjord en de schimmelmerrie het meest aangevallen door de dazen. De Haflinger en mijn New forest (bay-kleur) hebben minder last. Terwijl hun vacht duidelijk donkerder is.
Voor mijn Newfie ga ik wel een vliegendeken overwegen. Want van een dazenbeet krijgt hij dikke bulten.

Voor het rijden van de haflinger en de merrie (schimmel) had ik ze overvloedig ingespoten met anti vliegenspray. En je raad het nooit maar de merrie had binnen no-time 3 streepjes bloed op haar vacht door de dazen. Vooral op de flanken en de borst.

Koper

Berichten: 30279
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 16:37

Vliegenspray werkt ook niet tegen dazen.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:43

Koper schreef:
Vliegenspray werkt ook niet tegen dazen.

Daarop stond van wel. En tegen andere vliegen en muggen zou het 3 dagen werkzaam zijn mits het droog weer was. Die 3 dagen waren eerder 3 uur wat vliegen betreft.

WildDreams

Berichten: 2430
Geregistreerd: 08-06-12
Woonplaats: Putten

Re: De kleur van zebradekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 16:56

Bij mij heeft er strepenpatroon heel goed gewerkt, ook met weinig contrast. Groen en paars op een goudvos :)
Daarbij gaat het bij kleur vooral om de warmte dat het dier uit straalt, dit verschilt van paard tot paard. Net zoals het ene paard sneller zweet dan het andere. Over het algemeen stralen donkere paarden meer warmte uit, maar dat is niet altijd het geval.

Koper

Berichten: 30279
Geregistreerd: 12-10-07
Woonplaats: In een mooi dorp

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-07-15 17:03

Dat laatste wist ik niet. Maar het zou goed kunnen verklaren waarom mijn ene vos meer last heeft van de dazen dan mijn andere vos.

Art_Ificious
Berichten: 12790
Geregistreerd: 30-06-13

Re: De kleur van zebradekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 17:09

de schimmel merrie zweet wel sneller als ze aan het werk is. Maar op de wei zien alle 4 de paarden er niet bezweet uit eigenlijk.

darkadia

Berichten: 5248
Geregistreerd: 08-09-05
Woonplaats: Bussum

Re: De kleur van zebradekens

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-07-15 21:50

Maar als ze met werk sneller zweet, kan het dus goed zijn dat haar temp sowieso iets hoger is dan van de anderen ;)