Ong 3 maanden geleden ben ik verhuisd naar een hele fijne en sfeervolle stal waar ik mijn zin in de hobby weer terug heb gekregen.
Omdat ik ergens vandaan kwam waar ik 10 jaar heb gestaan, heb ik mijn paarden uiteraard de tijd gegeven voor de omschakeling. Grote pluspunt is nu dat ze fijn binnen kunnen staan in de winter(grote overdekte loopruimte in een kas) ipv 24/7 buiten in de hozende regen zonder schuilhok.
Mijn ene paard heeft zich prima aangepast echter twijfel ik bij mijn 'oudje' van 24.
Hij hangt momenteel enorm aan mijn jongere paard, staat altijd bij het draad te wachten en te hinniken. Ook als ik er ben word er steeds geroepen. Dat was voorheen ook wel maar vind het nu meer als voorheen. Dat geld ook voor het poetsen, neuroot is het altijd wel een beetje geweest maar lijkt het wel of hij helemaal niet meer stil wilt staan. Ook loopt hij veel naar andere mensen toe. Hij komt niks te kort, heeft grasjes, krijgt wortels en ik probeer mijn aandacht zo goed mogelijk te verdelen. Ik ga soms fietsen, wandelen en hoop hem straks mee te kunnen nemen als handpaard op mijn wekelijks geplande ritje onder het zadel.Meer rijd ik niet ivm mijn rug en daarom staat 'oudje'al een jaar of 8 stil. Hij kan niet voor de kar dan verongelukken we. Dus noodgedwongen met vervroegd pensioen. Hij staat samen met mijn andere paard en nog een fjordenmerrie.
Voor zijn leeftijd ziet hij er echt super goed uit en niemand geeft hem 24 jaar.
Toch twijfel ik of hij wel helemaal op zijn plek is. De enige grote verandering is dat de groep nu kleiner is en de weidjes zijn kleiner waar strookbegrazing word gedaan...wel beter voor de gewichtscontrole.
Nu de twijfeling toeslaat komt het idee weer naar boven om hem te plaatsen op een pensioen stal en dan een in de trant van paddock paradise/hit actief .
Echter zal dat dan zo'n beetje aan de andere kant van het land worden, dat betekend hooguit 1x per maand bezoeken omdat ik zelf geen auto heb. Daarnaast heb ik mijn paard al 21 jaar en is hij mijn beste maatje en zijn ze allebei best wel close met elkaar staan immers al 17 jaar samen.
Zijn er mensen die hun paard op zo'n soort stal hebben gezet en hoe beviel/bevalt dat?
En waar heb je je paard neergezet? Heb je afstand gedaan of heb je de touwtjes nog zelf in handen.
Ik denk dat ik mijn paard enorm ga missen en hem na 3 maanden weer ophaal