Weide pas gemaaid, pony's er direct op?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MDJ

Weide pas gemaaid, pony's er direct op?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 23:20

Agz ik via de zoekfunctie niet veel verder kom..

De wei waarin mijn pony's lopen is gemaaid zag ik gister. Nou is het maar gedeeltelijk gebeurd en ook niet erg kort (er staat nog wel een cm of 15 op.) Het gras (het is absoluut geen vet koeiengras) wat gemaaid is, zo'n 50 cm hoog is blijven liggen. Nu zag ik gister al wel dat ze hier niet echt van eten maar er voor kiezen om de niet gemaaide stukken (voorste helft + 2 / 3 meter zijkanten/achterkant) te eten.

Nou ben ik nogal overbezorgd :o en kan ik niet zo goed vinden of dit kwaad kan. Dan met name als ze van het 15 cm hoge gras eten (dus niet het deel dat nog los ligt, dat dat niet goed is was me duidelijk) ivm fructaan en hoefbevangenheid etc?

sardientje

Re: Weide pas gemaaid, pony's er direct op?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:32

het kan als het goed is geen kwaad hoor *D en trouwens, gewoon voortaan niet meer je grasmaaien, daar heb je die paarden toch voor? een gratis en snelle grasmaaier! :D :D :o

isawessels00

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:34

sardientje schreef:
het kan als het goed is geen kwaad hoor *D en trouwens, gewoon voortaan niet meer je grasmaaien, daar heb je die paarden toch voor? een gratis en snelle grasmaaier! :D :D :o

Hier ben ik het niet mee eens, onze shetjes stonden ook dag en nacht in metershoog gras, maar dat moest ook gemaait worden ivm hoefbevangenheid! :)

Nele80

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:43

ik heb een soortgelijke vraag. gisteren is de boer met een weideblotter over de wei gegaan omdat er op verschillende plaatsen heel hoog gras stond. Dat hoge gras wil hij toch niet meer eten. Nu lig er dus wil op verschillende plaatsen hoopjes kort gras. Mag dat opeten? Of moet ik een paar dagen wachten tot het een beetje gedroogd is?

palousa_boy

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:50

Ik maai ook gewoon met de paarden in de wei :) maar ze kijken echt niet naar het gemaaide gras om.

Sleeper

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-07-15 09:51

Hoog gras is gras waar weinig fructaan in zit, dat is dus beter dan kort gemaaid gras.

MDJ

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-07-15 11:19

Bedankt voor de reacties! Inmiddels is het al meer dan een week geleden en niks aan de hand gelukkig. Het losse, gemaaide spul evenals het korte gras wat bleef staan eten ze niet. Ze lopen nu veel langs de niet gemaaide rand en vooraan, waar ze het gras zelf kort houden. :)

sardientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 08:11

gelukkig dat er niets is *D

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:30

Als het gemaaide gras blijft liggen gaat het broeien/rotten, dat is ook niet best voor het gras er onder.
Persoonlijk zou ik het dus weghalen/afvoeren.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-07-15 09:47

nvanriet schreef:
ik heb een soortgelijke vraag. gisteren is de boer met een weideblotter over de wei gegaan omdat er op verschillende plaatsen heel hoog gras stond. Dat hoge gras wil hij toch niet meer eten. Nu lig er dus wil op verschillende plaatsen hoopjes kort gras. Mag dat opeten? Of moet ik een paar dagen wachten tot het een beetje gedroogd is?

Nee daar zou ik hem niet van laten eten i.v.m. broeien en gassen.

Het fructaangehalte in kort gras is idd hoger dan in hoog uitgebloeid gras. Maar vergeet niet dat ze qua volume gras bij hoog gras vaak meer binnen krijgen dan bij laag gras.
Zelf staan mijn pony's nu ook op een weide met hoog uitgebloeid gras, maar ik pas strookbegrazing toe om te voorkomen dat ze hele grote volumes binnen krijgen.

TS, ik vind zelf dit een handige site om o.a. fructaanindex in de gaten te houden.
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructaanindex.html
http://www.hoefnatuurlijk.nl/nl/fructans.html