Help kunnen niet kiezen....aanbieding weide gehad

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Buenootje

Help kunnen niet kiezen....aanbieding weide gehad

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 11:04

Sinds een dikke vijf maanden staan wij op een "zelfbediening" stal. Met andere woorden, we hebben een kale stal, kunnen samen met de anderen gebruik maken van de weide (ook 24 uur), er is een waterput en een stuk zand waarop gereden kan worden.

Voordelen: Het ligt aan een ijssalon met speeltuin (kids we hebben er 5), weide, stal, stroom, licht, redelijke weide. Mochten we echt echt echt eens niet kunnen geeft iemand anders water/hooi...
nadelen: Erg druk nu, zandpiste is meer steen ect. waardoor echt rijden niet echt gaat, geen bos, mensen die zich bemoeien en denken alles te weten (niet staleigenaar), je kan dus nooit eens rustig bezig zijn met jouw pony's zonder dat er anderen om je heen hangen..

Nu, wij rijden 15 min naar de stal 2x per dag. Kostprijs 100 euro p/m exclusief hooi, stro, brok. Voor d pony plus shet merrie met veulen.

We hebben een aanbieding gekregen voor een eigen weide. Ligt 9 min van ons thuis af. Is 1,5 hectare groot en opgesplitst. 2 zeer grote boxen, een zadelkamer en een hooiopslag. Eigen put met pomp en omheind met stroomdraad. Weidepiste maar mag zand komen.

Voordelen: Alles zelf doen maar ook geen gezever, eigen weidebeleid dus wel schoonmaken, weidepiste, 2 grote stallen, stroomdraad, rust, pal aan bos bospad ligt ernaast, erg rustig gelegen. Erg mooie weide overigens.
Nadelen: Geen licht/stroom, geen speeltuin of andere kinderen, geen persoon die bij nood even kan invallen (al kan ik altijd mijn schoonmoeder bellen, die woont er 5 min vandaan).

Kostprijs per jaar 400 euro excl hooi/stro/brok en mag extra pony bij en stal bijgezet worden (wat met vijf kids handig kan zijn)

Man is al lang overtuigd van de weide. Hij vindt het fijn op zichzelf te zijn, heeft in gedachte de trampoline al daar gezet, heeft de piste planken al geschilderd en de tuinset al verplaatst.....in gedachten he. Plus hij vindt 800 euro aan de kant houden en investeren in goed weidegras, kalk ect. een leuke bijkomstigheid. Over licht maakt hij zich niet druk, heb je een arrogator voor (zijn woorden) en alles alleen doen, doen we nu ook en gaat prima. De kids vermaken zich vast met bouwen van hutten, er eens kamperen ect.

Ikzelf zit eigenlijk met het feit dat er niet overdreven veel toezicht is, het ligt niet afgelegen maar toch. Het feit dat ik elke dag moet gaan stoort mij dan absoluut niet dat gebeurd nu ook 2x per dag. Ik ben alleen ergens bang toch de (wel gezellige weinig) mensen te missen, de kids hun "vriendjes" af te pakken. Aan de andere kant, het zou ook tijd schelen....tenslotte blijven we nu langer "plakken" omdat de kids her en der over het terrein zitten en we ze moeten zoeken....soms een serieuze klus. Terwijl we dan gewoon kunnen rijden, paardjes verzorgen en naar huis voor quality time of hun huiswerk (wat er eerlijk gezegd nu dus wel eens bij inschiet).

Wat zouden jullie doen?

Anoniem

Re: Help kunnen niet kiezen....aanbieding weide gehad

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:07

ik zou voor de weide gaan die julie nu wordt aangeboden. Lijkt me fantastisch. de voordelen zijn super. de nadelen kan makkelijk opgelost worden. Ik zou verhuizen ;)

maralyn

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:10

Ik zou er ook voor gaan...
En als er mogelijkheid is, gewoon hier en daar watervaste cams op hangen?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:12

En misschien een vaste volwassen verzorger voor de pony's zoeken, zodat al je een keer niet kunt je de pony's door hem/haar kunt laten verzorgen met een gerust hart?

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:14

Klinkt geweldig!
Doen :j

elenaMM77

weide absoluut..

en eventueel een paar bewakingscamara's die zenden naar je computer thuis..
je hoeft maar 9 minuten te rijden, dus je bent er zo als er wat is..

trampoline idd voor de kids, in de zomer misschien zwembadje erbij opzetten.. of een schommelset met zandbak.. (als je 50m2 afhekt, dan kun je een leuke playground maken voor de kinderen) en laat ze gewoon een vriendje of vriendinnetje meennemen..

zoals je man aangeeft, lekker zitje erbij, parasolletje.. dus eigenlijk een klein stukje inrichten als tuin/lounge.. zo ga je niet alleen voor je paardje, maar heb je gewoon een plekje voor jou, je man en de kids om lekker te spelen/zonnen/rondhangen daar ook gelijk.

was er eigenlijk nooit zo opgekomen.. maar aangezien je man het al had over tuinset en trampoline, dan kun je dat ook gewoon ietsjes 'grootser' aanpakken.. dan is 400 euro per jaar toch een super mooi prijsje.. plek voor je paardjes en een plekje voor jullie zelf :D

EliseXJoelle

Ik zou gaan voor de weide!

Moet je perse 2x per dag er heen?
met slowfeeders in de winter moet je het prima 24 uur kunnen redden (wij hebben 3 slowfeederbakken voor 4 paarden 1.39 tot 1.65 en 1 mini daar redden we het ongeveer 20uur mee). brok zou je kunnen toch ook 1x per dag kunnen geven?

Voor mij is het dat ik 40uur per week werk en er gewoonweg niet de tijd voor heb dagelijks te gaan (pony staat bij vrienden aan huis en wordt daar perfect verzorgd), maar anders zou ik het ook wel weten :)

kiki1976

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:16

Ik zou zelf ga voor het aanbod van de eigen weide.
En echt kinderen vermaken zich echt wel prima hoor, zonder horde andere kinderen. Tenminste als ik naar mijn eigen kinderen kijk wel. Al heb ik alleen de jongste (10) mee naar stal en er zijn geen andere dan kan ze zich echt prima alleen vermaken.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:20

Een optie is wellicht om iemand in pension erbij te nemen. Zo kan je de taken verdelen en ook een dagje niet verplicht naar de paarden hoeven omdat iemand anders de taken op zich neemt.

Wat voor grond is het? Als het kleigrond is zit je alleen winters wel met het probleem dat het nat, vies en glad wordt, dus dan moet je echt wel een stukje zand hebben de voeten van je pony's droog te houden.

xxCYNNxx

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:21

ben het met mn voorgangers en je man eens; voor die aanbieding gaan. Geen bemoeienis meer, lekker rustig, mooie uitrijmogelijkheden en ook nog eens goedkoper.
Die nadelen zijn idd wel oplossingen voor te vinden.

Overigens zou ik bij de plek waar je nu staat echt niet altijd gerust zijn; veel dagjestouristen waarschijnlijk vanwege die ijssalon= meer kans dat er mensen brood (bv het broodje jam voor een pitstop onderweg, o maar wacht daar bij die salon kunnen we ook een pitstop houden. Ja ja, fantastisch, kan dit verlepte broodje jam wel aan dat paardje gevoerd worden die daar in dat landje ernaast staat. Wordt die ook ff verwend) aan je paard gaat voeren.

Die trampoline echt er neer zetten en je kinderen vermaken zich wel. Het scheelt; zijn er 5 zeg je, dus ze zijn met elkaar al met een leuk groepje. En af en toe eens wat vriendjes mee; die vermaken zich echt wel.
Die nieuwe plek klinkt mij in ieder geval heerlijk in de oren. Veel beter dan de huidige plek.

Cowgirl83

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:32

Als ik het zo lees zou ik liever vandaag dan morgen verhuizen :) . Ik zou persoonlijk knettergek worden als mijn paard ergens stond waar altijd drukte in de buurt is, maar iedereen is daar anders in natuurlijk.
Rijden je kinderen ook, of is de pony vooral voor jouzelf? Als de pony vooral voor jouzelf is, dan hoef je de kinderen misschien ook niet elke keer mee te nemen. En je kan idd op de nieuwe wei wel een beetje speelruimte voorzien (hou er wel rekening mee dat spullen die je daar open en bloot laat staan misschien wel dieven aantrekken).

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 11:36

Wat klinkt dat heerlijk z'n eigen weide! Ik zeg doen! :j

Buenootje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-06-15 12:30

@ Lisanne....dat zei mijn man ook, ik ben daar echter een miep in. Maar goed, soms moet je met 5 kids ook wel wat afwegingen maken dus hou dat in gedachten.

@elena...zo groots ziet de man het dus ook hahaha en de eigenaar van de weide vindt het prima.

@Elisexjoelle...de fokker van onze shet had grote pakken droog hooi staan, gewikkeld en daar gaten aan de zijkant in gemaakt. Deed hij al jaren zo. Maar slowfeeder zou inderdaad een perfecte oplossing zijn :) Thx voor de tip.

@ RianneH.... het is bosgrond vooraan, en voor de stal is verhard een dikke 20 op 10 waar zand op gestort is en afgezet is. Ligt ook iets hoger. Achteraan is het echt volledig weiland en mooi ook, maar vermoed dat het daar wel drassig op wordt.

Iemand vroeg of ik niet 1 x per dag kon gaan. Ja in principe wel, maar er staat veel gras op de weide (ook op de plek waar we nu staan) en de shetter heb ik liever niet bevangen. Zij staat nu wel op een "kaler" stuk overdag maar de nacht binnen. Op eigen weide zou hetzelfde probleem zijn eigenlijk, vandaar wisseling tussen (daar dan, wordt enthousiast) loopstal met zandstuk en hooi en overdag de weide op.

@xxcynxx....de paarden staan op een gesloten stuk achter de ijssalon, dus daar was gelukkig altijd al een oplossing voor. Maar als ik aan het rijden ben (en Luna kan nogal heet doen) en er staan pak 50 man op je te kijken wordt ik niet goed :p

@cowgirl....de jongste van drie zit regelmatig op de shetter, de twee jongens van 8 en 7 zijn "eigenaren" van de shet en haar veulen en zijn daar heel serieus in hahaha. Zij troetelen en ja, nu het veulen ruim 2 maanden is hobbelen ze ook wel weer eens op haar rug rond. Appeljack (het veulen) vindt het fantastisch en rent er altijd jolig bokkend achteraan. Dochter van 10 is van jumping overgestapt op western en rijdt een 2 keer per week op Luna, daarnaast trickriding les elke week. De oudste zoon van 12 rijdt als hij zin heeft, is meer met de kleintjes en shet bezig, voelt zich beter naast het paard. Eigenlijk best tof als ik het zo lees, mijn jeugddroom kan ik nu nog een keer beleven met al die Pennykids in ons gezin :D
Maar ja, man en ik zijn het daar wel mee eens, dat de kids eigenlijk enkel nog woensdag, vrijdag, zaterdag en zondag mee moeten gaan en de andere dagen een van ons twee de verzorging op zich moet nemen......in belang van de kids.

Ik heb net mijn man gebeld en gezegd dat hij het mag regelen ;) Krijg de kriebels ineens. Eigenlijk altijd wel een droom geweest maar het nooit gevonden en nu vinden we het en twijfel ik ineens....

EliseXJoelle

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 12:45

Wij hebben zelf slowfeeders gemaakt.

Gewoon een houten bak getimmerd met een deksel (alleen dan open en alleen de randen zegmaar) boven op het hooi een rooster wat vast zit in hout voor verzwaring en zodat het rek niet er uit kan. Ideaal.

Tamadine

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:01

En misschien kan je altijd zoeken naar een soort van pensionklantje erbij die dus eens wat extra hulp kan bieden op de dagen dat je echt niet kan... Kan je het allemaal samen doen.

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 13:22