Klitten in de staart en manen

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Mieske200

Klitten in de staart en manen

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 15:31

Hey :)
Zoals enkele van jullie al weten heb ik nu een tijdje twee verzorgshetjes, Dash en Sparkle. Het zijn eigenlijk gewoon levende grasmaaiers, er wordt verder niets mee gedaan oid. Ze hebben dan nu ook een aardig klittende staart en klittende manen. Met de harde borstel borstelen is zelfs al erg moeilijk.
Wat kan ik doen om zo makkelijk mogelijk klitten te verwijderen zonder te veel haren uit te moeten trekken? Ik neem aan dat mega veel antiklit ook niet zo handig is? Werkt het om het nat te maken en dan te kammen?

x

kohtje

Re: Klitten in de staart en manen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:33

Gewoon antiklit gebruiken. Onderaan beginnen en naar boven werken.

Mariskaa3

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 15:42

Bij mijn verzorgpaard zat zijn staart op een gegeven moment ook erg in de klit.
Je kan misschien proberen om in het begin met je vingers wat klitten er uit te halen zonder te trekken. En daarna met een manenkam. Wat ook misschien nog handig om inderdaad van onder naar boven te werken en dan pluk voor pluk en niet de gehele staart in 1 keer willen doen.

Zelf gebruik ik cowboy magic erg fijn spul, het kost wel wat maar je hebt er ook wat aan. Maar met gewoon antiklit kom je er ook wel.

C_arola
Moderator Over Paarden & Markt

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:59

Hier gebruik ik Cowboy Magic Detangler van een ruitersportzaak en een anti klit borstel van het merk Ziemer dat je bij elke drogisterij kan kopen. Werkt bij mijn paard erg goed.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:56

Vaak ontstaan de klitten doordat er veel vuil en vettigheid in de manen/staart zit. Eerst dus goed wassen (2 keer), en daarna veel antiklit gebruiken. Dat weer goed uitspoelen, en dan een glansspray of haarserum van de Action (of nog beter het product wat C_arola aangeeft, maar dat is wel wat duurder) erin doen. Dan langzaam uitborstelen, per streng.

Sonja_vR

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:04

Als het kan eens een keer wassen idd en cowboy magic :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:17

Niet kammen als het haar nog nat is. Dat is pijnlijk en je trekt er te veel haren mee uit.

GerenGer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:45

Ik gebruik altijd Equistar Anti-klit voor mijn paarden. Ik doe dit altijd voor wedstrijd en de staart is zo uit te kammen.
Dus misschien kun je dat een keer gebruiken.

TTheOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-06-15 17:02

Na het grondig wassen een conditioner aanbrengen (kan gerust eentje zijn voor menselijk gebruik)
Terwijl de conditioner er nog in zit kan je al heel wat stukken doorkammen, de ergste klitten moeten er vrees ik wel uit. (wellicht zijn dit toch veel dode haren) Nadien de staart terug grondig uitspoelen en nog wat doorkammer er op spuiten, je zal zien als de staart droog is zal hij er al veel beter uit zien en makkelijker te kammen zijn! Zo doe ik het altijd bij mijn tinker! Succes

Paulieneke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-06-15 09:50

Anti-klit, je kan het zelf maken (zelf nog niet uitgeprobeerd) maar denk wel dt een anti-klit spray van een goed merk beter is. Wel opletten>> niet op de staartwortel sprayen!!

Rica1311

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:24

Anti-klit en dan onderaan beginnen met kammen.

Jet4You

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:36

Er zullen vooral de eerste keer sowieso veel haren los komen. De oude haren zitten namelijk ook in de klitten. Ik zou ook antiklit gebruiken en dan met je vingers de klitten los maken.

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:45

Gewoon heel veel anti klit sprayen totdat de staart helemaal nat is en dan kan je de staart borstelen, je kan het beste kammen met een gewone haar borstel zo'n borstel waar jij ook je haar mee kamt. De staart is dan wel heel vet dus het beste is dat je hem daarna ook ff wast als die echt klit vrij is. En daarna knijp je de staart uit en doe je een vlecht erin, en de volgende dag haal je de vlecht eruit en kam je het weer door. En zo krijg je een schone staart *\o/*

Daisy_Izzy

Link naar dit bericht Geplaatst: 02-07-15 22:48

Edit; Ik weet niet of ze dikke staarten hebben? Maar in dat geval even nadat je gesprayd hebt, opdelen in ongeveer 6 plukken

Didi10

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-07-15 11:19

Mijn paard heeft ook altijd een hop klitten. Eerst wassen dan antiklit spray erin, onderaan beginnen pluk voor pluk steeds meer naar boven werken. Het kost even tijd maar dan hebben ze wel een klit vrije staart ;)