Sokken schoon houden

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kimgilles

Sokken schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 16:00

Hey bokker,
Bedankt alvast voor het lezen.

Bij het schoonmaken van het friesje waar ik oprij, heb ik vaak problemen met het schoon houden van de sokken. Dit komt voornamelijk omdat zij 24/7 in de wei staat.
Een heel groot probleem is het niet maar hebben jullie wat tips of wat toe te voegen of veranderen in het soort van poest ritme/volgorden(of hoe je dat dan ook noemt :)) waar ik haar sokken nu mee schoon maak? Zo doe ik het normaal(het word bijna nooit helemaal schoon):

Voor het rijden:
-ik begin met harde borstel
-daarna de plastic rosborstel,
-dan de kootjes met een zakte borstel voor het zand.

Na het rijden:
-hele been met hard/zachte borstel
-kootjes met water en harde borstel (i.v.m mok)
-harde borstel de hoef zelf
-invetten
En dan gaat ze de wij weer in, heeft een van jullie hier ook problemen mee? En weet iemand de oplossing?
Kan je die kluitjes modder in de sokken er gewoon uittrekken?

Groetjes milou

Naskapower

Re: Sokken schoon houden

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 07:58

mag ik vragen waarom je doe hoef iedere keer invet? Daardoor sluit je de hoef af van water waardoor de hoef zal uitdrogen.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:07

Beetje anti klit spray en een metalen manenkam?

jorika1986

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:07

Het hoevenvet kun je beter achterwege laten, het wordt een grote koek van zand/aarde.
IVM mok kun je er het beste niet met een borstel overheen, de mok blijft in de borstel waardoor je eigenlijk door het borstellen weer her-besmet.
Borstel kun je beter weggooien en een nieuwe kopen ter vervanging.
Mok kun je het beste goed vet houden met vaseline of een ander vet goedje wat geschikt is voor de huid.

De kluitjes aangekoekte modder kun je beter niet uittrekken, dat doet zeer! Je kunt ze proberen om je tussen je vingers fijn te knijpen.

lora22

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 08:11

Meestal doe je toch de rosborstel voor de harde borstel? En idd wat de andere zeggen over het vet..

Annemarleens

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 09:56

Vet zou ik inderdaad niet gebruiken... misschien een keer en grote wasbeurt en daarna iedere dag bijhouden? succes!

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:25

Ik zou zeker niet in de koten gaan borstelen met een harde borstel. In de koten zit een heel gevoelige, dunne huid, vergelijkbaar met je oksel. Ga je daar met een harde borstel schrobben dan heb je kans dat je de huid juist gaat irriteren waardoor die ruw en gevoelig wordt en daardoor ontstaan er juist wondjes.
Ik zou voorzichtig met een zachte borstel het droge zand eraf vegen en verder niks mee doen. Als de sokken nat zijn sowieso niet borstelen want dan wrijf je het zand juist dieper in de sokken en dat gaat schuren en jeuken.
De sokken zelf kun je met een harde borstel of een gewone mensenkam borstelen.

Dressuurgek

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:35

Ik zou de mok even wassen met betadine shampoo en daarna verzorgen met (afhankelijk van hoe erg het is) mokzalf of vaseline om de huid soepel te houden. De sokken kan je insmeren met antiklit zodat vuil er minder snel aan hecht. Ik gebruik altijd een flesje van action met paars etiket en ruikt heel zoet, kan je ook voor de staart goed gebruiken.

carpediem007

Link naar dit bericht Geplaatst: 01-07-15 13:45

ik kam de sokken altijd met een manenkam ,
zit er erg veel modder in dan gebruik ik cowboy magic detangler en shine . klein druppeltje doet wonderen .
als ik de sokken was gebruik ik muddy budddy scrub. echt fijne shampoo voor de benen .