Hengst bijt in dekens, hoe afleren?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Maestroox3

Hengst bijt in dekens, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 12:00

Sorry bokt; over het zoveelste topic over bijten maar nu is het anders.

Mijn 4 jarige hengst; braaf in omgang & om het rijden;
staat op de wei met mijn 2 andere paarden; klikt goed.. :o

Maar hij bijt al mijn dure-exzeemdekens kapot van mijn haflingerr
Mijn haflinger reageert er wel op en slaat dan eens ,maar hij stopt gewoon niet.
Hij bijt in de kont(meermaals) van mijn haflinger, puur om te spelen maar fijn is het niet... Zo zijn er al 3 dekens (rambo/bucas) gesneuveld in 1 maand tijd! :O

Naar mijn ander paard bijt hij dan niet omdat hij hoger staat in de rang maar mijn haflinger laat hem nog iets teveel doen met momenten.

Iemand tips wat ik eraan kan doen?
Bijtspray heb ik al geprobeerd maar zoveel effect heeft het niet.
Casteren? Ja het is misschien een oplossing maar gaat het bijten stoppen? |(

Ik heb er al aan gedacht op een aparte weide te zetten maar gho..

ik ben ten einde raad en ben niet van plan om elke maand nieuwe dekens te kopen.
We hebben nu al nieuwe stukken erop genaaid zodat die deken nog even meekunnen maar lang leven doen ze niet -:(-

GDG

Re: Hengst bijt in dekens, hoe afleren?

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:07

Oei, dat is wel echt een vervelend probleem. Is het een optie om je hengst samen met een dekenloos paard te zetten? Zo te lezen heb je drie paarden, dus als je zou gaan scheiden staat er altijd eentje alleen, dat is ook weer geen fijne optie. Misschien een maatje erbij voor de hengst? Maar dat is ook weer zowat.

Afleren lijkt me onmogelijk eigenlijk. Een bijtkap is ook een optie, maar dat vind ik best ingrijpend om een paard continu zo'n ding aan te doen.

liekensancho

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:22

Jeetje, dat is verevelend idd, dan maar draadje ertussen? Mijn 2 ruinen maakten er ook een potje van, ik heb ook een eczemer, de rambo sweet itch hoody kregen ze amper stuk, de reservedeken van de eczemer, ook geen goedkope deken, en de vliegendeken van de ander ...in 2 tot 3 dagen leek het of ze door een shredder gehaald waren..aan flarden. Met 1 nieuwe boettdeken zelfs binnen paar uur ondersteboven getrokken met die trekspelletjes met scheuren etc van dien...Ik heb een tijd oude vliegendekens opgekocht van ellende want het was toch steeds weer euro of 70 per paard 8)7 . Dat trok bruintje ook niet meer hier hoor. En dat zijn 2 ruinen van 16 en 14 :+

Met de 1000 denier sweet itch dus geen probleem nu en ze zijn het spelletje nu blijkbaar wel beu want het blijft iets meer heel...iets meer want op een seizoen nog weleens scheurtje of achtersingels, voorsluitingen...ze spelen ook echt ruw maar niet meer dekengericht echt gelukkig.

Enige lijkt mij dan toch apart zetten dat ze toch naast elkaar lopen met een stroomdraad tussen, het kost een vermogen anders, ik weet er alles van. Of zou een graasmasker oid gaan helpen?

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:29

Wat echt een fijne spray is is een spray van de Welkoop, PH. (En dan nog een letter ;)) Stinkt verschrikkelijk, maar dat hielp itt de crixbox wel tegen het bijten hier.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:33

Anti bijt, crib-box geloof ik dat het heet, is heel vies maar werkt wel! te koop bij boerenbond/petsplace en welkoop en anders misschien een graas masker? dan kunnen ze gewoon eten drinken maar niet bijten :)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 17:40

Je hebt ook van die plastic dingen die met een band over het hoofd gaan en dan zit er een soort kuipje of bakje onder zijn mond. Kunnen ze gewoon mee eten. Is voor paarden die hun eigen dekens slopen. Maar misschien werkt het ook voor jou. Weet alleen niet meer hoe zo'n stom ding heet... Grrr

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:05

kiwiwitje schreef:
Je hebt ook van die plastic dingen die met een band over het hoofd gaan en dan zit er een soort kuipje of bakje onder zijn mond. Kunnen ze gewoon mee eten. Is voor paarden die hun eigen dekens slopen. Maar misschien werkt het ook voor jou. Weet alleen niet meer hoe zo'n stom ding heet... Grrr

Dat is een graasmasker ;)

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:24

Nee dat bedoel ik niet. Is een kuipje alleen onder onderlip. Ik weet wel wat een graasmasker is.* gaat verder zoeken*

MabuPets

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:30

Heet dat niet gewoon een anti bijt kap?

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:40

Afbeelding
Zo'n ding. Is het paard van guppekop.

MallyBelly

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:20

Ik ken ze, maar lijkt me dat ze wel een manier vinden om er omheen te bijten.
Ik heb nu een paard met een stof kapje, over de neus en als ik zie om makkelijk ze haar weg er mee vind, kwa eten en drinken met een elektrische drinkbak. Dan vraag ik me af hij niet snel een weg heeft gevonden om weer te gaan bijten.

kiwiwitje

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:22

Volgensmij zit deze met een touwtje om de neus dus moet t inprincipe niet kunnen. Maar zeg nooit nooit

pleiada

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 19:25

Het is de leeftijd,dus ik denk dat het wel overgaat..Tot die tijd lijkt die anti bijt kap me de meest vriendelijke oplossing..

Maestroox3

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 21:43

Ja er zijn ondertussen zo'n sweet itch hoody al 2 gesneuveld en blijft duur om altijd opnieuw te kopen. Mijn vriendlief heeft de dekens wat hersteld met stukjes van andere oude dekens. Ik heb er nu antibijt spray gedaan! ik heb een dekenloos paard staan (de leider uit de rang) dus aan hem gaat ie niet bijten..

is ook de janken je dekens zo aan te treffen; gaan ze kapot maar niet door het schuren..

genja

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 21:47

Die van mij was ook af en toe erg goed om dekens te slopen bij andere. Nou ja hij maakte vooral overal het klittenband open niet handig bij een exemer. Hij staat nu dus wel met een Graasmasker maar hij was ook iets te dik. Nu geen kapotte/open dekens meer.

Eilatan

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 10:35

haha zo'n topic heb ik ook geopend, haha!

Hier ook hengstje in de groep en uhh tja. Die sloopt ook alles, maar dan nog niet eens zo zeer dekens van anderen, vooral zijn eigen deken XD Ze spelen zo wild dat er altijd wel iets sneuveld en anders rukt ie net zo lang aan zijn voorsluiting tot het stuk is.

Nja gelukkig geen excemer dus die blijft maar gewoon dekenloos staan, kost me te veel geld anders.

Is het misschien een idee de stukken waar hij pakt met canvas ofzo in te zetten? Dat gaat minder snel stuk. Of anders zo'n bijtkap ja, of gewoon graasmasker.