Stukje weiland kaal krijgen?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nandos

Stukje weiland kaal krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 22:07

Hoi allemaal,

Voor twee shetlandertjes wil ik graag een stukje wei opofferen en 'kaal' krijgen.
Kaal als in: geen gras of een paar sprieten. Het gras groeit nu natuurlijk erg goed, hoe kan ik toch zo'n klein stukje wei zo snel mogelijk in een paddockje veranderen? Zat zelf al te denken misschien iets af te dekken met plastic en zo het gras dood te maken? Iemand daar ervaring mee?
Hoe lang zou het kaal laten 'eten' duren (uiteraard opletten met zand binnen krijgen --> zandkuur)?

Ik heb geen mogelijkheden om zand te gaan storten en omploegen wil ik liever niet.

Hopelijk hebben jullie wat tips.

JoycexEnya

Re: Stukje weiland kaal krijgen?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:12

Wij hebben gewoon kaal laten eten en daar 24/7 op wij hebben nu een paddock

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:12

Ik zou het stukje gewoon afzetten en de shets er een aantal dagen op laten lopen. Weet niet hoe groot het is, maar als ik zie hoe snel de paarden hier de wei kaal hebben..

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 22:14

Geen last gehad van zandkoliek? En hoe lang heeft dat ongeveer geduurd? Ben ook bang als ik het kaal laat eten dat het fructaan hoog wordt ivm kort gras en dat ze dan plots hoefbevangen raken.

wil namelijk juist een stuk kaal krijgen zodat ik ze niet altijd op de volle wei hoef te zetten ivm fructaan enz.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:15

Kaal wordt modder, kan je een stukje betegelen?

Pacific

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:15

Als het niet te groot is, kun je natuurlijk ook hooi gaan bijvoeren zodra je bang bent voor zandkoliek en dan vertrappen ze de rest vanzelf wel? Zeker als je er af en toe in longeert oid (springen gaat nog sneller :D)

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 22:22

tamary schreef:
Kaal wordt modder, kan je een stukje betegelen?

Heb die ervaring nog niet gehad bij mijn vorige wei, dus maak me daar eigenlijk niet zo druk om.
Deze wei ligt nog hoger dan mijn vorige wei. Daar was in de herfst en winter wel beetje modder, maar altijd ook genoeg droge plekken. Stel het zal echt te modderig worden (dus geen droge plekken meer), dan heb ik die mogelijkheid ja.

ralphtdwJarig

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:43

Gewoon stuk afzetten paardjes erin. En eten maar je ziet vanzelf dat er haast niks meer op staat. Paarden eten het niet tot zand aan helemaal op. Rn als gras heel kort is hooi erin gooien. Dan trappen ze vaak weiland nog verder kapot en heb je paddock.

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:12

ralphtdw schreef:
Gewoon stuk afzetten paardjes erin. En eten maar je ziet vanzelf dat er haast niks meer op staat. Paarden eten het niet tot zand aan helemaal op. Rn als gras heel kort is hooi erin gooien. Dan trappen ze vaak weiland nog verder kapot en heb je paddock.

Paarden eten het juist wel tot zand aan. Wij geven een handje lijnzaadjes voor jet eventuele zand

Sees

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:52

De grond (laten) omkeren of afgrazen lijkt me dan inderdaad het snelste?

kinel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 08:56

wij hebben twee weides naast elkaar en een komen ze alleen in de zomer op als er gras is. de andere wei is nog geen sprietje gras te bekennen. Heb twee shetten en een haflinger. Gelukkig nog nooit zandkoliek of problemen gehad en ze lopen hier 24/7 op. In de gras wei gaan ze de hele dag erop en in de nacht eraf tot het kaal is. dan kan die wei weer bijkomen voor een volgende ronde.

Annemarleens

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:10

ik zou zelf hooi bijvoeren en dan trappen ze het vanzelf wel tot een paddock. succes!

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:19

Ik heb ook een kaal stuk, in de winter lopen ze dat helemaal zwart en in het voorjaar krijgen ze in totaal 3 stukjes, toevallig heb ik ze gisteren weer op het 'kale' stuk gezet wat niet meer zo kaal was.
Maar idd gewoon erop laten lopen desnoods met strookbegrazing tot de gewenste afmeting laten worden.
Ik heb al jaren zo mijn paddock, op kleigrond.

Nikki6

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:26

Ik zou het ook kaal laten eten. Mijn voorkeur zou uitgaan naar strookbegrazing tot het helemaal kaal is, zo krijgen ze niet in een keer alles.

Paar jaar geleden hebben wij een stuk kaal laten eten en omgeploegd. Dat ploegen om te voorkomen dat ze de minisprietjes er met zand en al uit trekken en zo veel zand binnen krijgen. Maar bij ons was dat stuk vrij klein en meer mos geworden dan gras, dus als het gewoon gras blijft zou ik dat niet perse doen.

PS. wij hebben met drie shetlanders zelfs in de winter geen last van modder.

_suus19_

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:27

Als je het niet te groot maakt, lopen ze het inderdaad vanzelf wel kaal.
Wij hebben het wel in de winter gedaan, dan gaat het kaallopen wat sneller. We zijn met een klein stukje begonnen van de schuilstal naar de ingang van de paddock(9x3), dat was al bijna kaal. Dat elke dag een meter vergroot, zodat ze maar heel weinig gras erbij kregen elke keer, maar toch uiteindelijk wel een groter stuk kregen. Het is nu 20x20 (duurde wel de hele winter) en wel echt de maximale grootte om het kaal te houden. Op sommige stukken groeit heel iets gras, maar dat is echt maar heel weinig. Ze grazen hier heel voorzichtig van, zodat ze geen zand binnen krijgen. Nooit last gehad van zandkoliek door het korte gras.

Vayo

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:31

Met plastic zou ik niet in de weer gaan. Dat gaat stikken en rotten e.d. en lijkt mij heel ongezond als paarden daar per ongeluk iets van zouden eten.

Ik zou het stuk dat je kaal wilt hebben gewoon op laten eten door middel van strookbegrazing. Hier staat het gras erg hoog en is al lang in het zaad geschoten.
Het is dan meer het volume gras, maar het hoge in zaad geschoten gras zelf bevat minder fructaan dan korte grassprieten die volop willen groeien.
Hier krijgen ze iedere dag een stripje bij. Het kaal eten gaat enorm snel.

Ik zou alleen wel even kijken of je uiteindelijk geen modderpoel krijgt i.p.v. een paddock. Wil je nog iets met de grond gaan doen? Op wat voor grond zit je (zand, klei)?

Safiera

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:34

Naast bovengenoemde opties kun je ook het gras er af late frezen, en dan evt een beetje geel zand er op.

Maar afgrazen is zeker het goedkoopste.
Op die manier hebben wij ooit een pad (van paddock paradise) kaal laten eten/lopen. Kan best, al is het in de winter makkelijker natuurlijk.

Britta31

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:38

Ik heb er geen verstand van hoor.Maar kan je niet ergens 2 schaapjes lenen die alles kort maken.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 10:13

Ik zou ze dan met graasmasker er op zetten. Dan kunnen ze het niet helemaal tot aan het zand kort eten, en ze eten een stuk langzamer. Zo staan die van ons al jaren.

Nandos

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-06-15 18:19

Bedankt allemaal voor het meedenken! Denk dat ik ze met graasmaskertjes en dan strookbegrazing het stukje laat kaal eten. Eventueel nog wat longeren en hooi natuurlijk. Voor de zekerheid dan ook maar een zandkuurtje.

Wat vinden jullie een goede maat Paddock? Weiland is zn 3600 m groot.

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:28

Maat paddock hier is maatje grondwerkbak/longeercirkel dus 15x15. Voor shetten zou je eventueel iets kleiner kunnen, maar liever niet.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 18:40

15x15 is inderdaad een mooie maat, ook omdat je er goed in kan longeren en evt rijden/werken.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:19

voor nu zou ik kiezen voor strookbegrazing, afhankelijk eventueel een gedeelte hooien.