uitmesten op stal

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kipi

uitmesten op stal

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:37

Hoi allemaal,

Mijn nichtje rijdt op een manege waar de ouders alles zelf moesten doen. Nu moest er een stal uitgemst worden en vroeg mijn zus of ik dat wilde doen.
De instructrice vertelde dat ze alleen de drollen en natte plekken eruit halen en verder alles laten liggen. Zo doen ze dat altijd zegt ze. Beter voor de hoeven. Daar heb ik dus nog nooit van gehoord. Het was echt vies dus wij hebben het gewoon helemaal leeg gehaald. Als je het omkeerde was er geen droge plek neer?
Kan iemand mij vertellen of dit normaal is op sommige stallen? Het leek mij zo raar ik kan mee eerder voorstellen dat het slecht is voor de hoeven om continu op urine te staan waar een laagje overheen gegooid wordt. Kan dit geen rotstraal ofzo veroorzaken? Er werd zo geklikt dat mij zus een melding kreeg of ze dit niet meer wilde doen. 6 plakjes stro was echt het maximale wat de pony mocht. Maar het was echt heel vies. Ik hoor graag wat jullie ervan denken....

Groetjes

Chasey

Re: uitmesten op stal

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:40

Is de stal bedekt met stro of met vlas?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 22:21

Het is vrij lastig te beoordelen zo natuurlijk, iedere situatie is anders. Gaat het om een eigen pony? Want dan zou ik zeggen dat bijhouden het belangrijkst is. Als je maar 1x in de week moet/kan mesten heb je daar niet zoveel invloed op.

Even als voorbeeld. Ik heb zelf geen afvoer onder de stal voor urine en een inloopstal, dan werkt alleen stro als bodembedekking niet afdoende is mijn ervaring. Ik gebruik dus zaagsel of agristro als onderlaagje en doe daarover gewoon stro. Dan kan ik prima toe met drollen en natte plekken zorgvuldig verwijderen en gebruik 1 pakje stro in de week.

Edit: als de bovenlaag dik is en het bovenste stro droog dan kan de urine onderop niet zoveel kwaad. Als al het stro nat en bruin/rood is had ik het er ook allemaal uit gehaald.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:35

Het is toch heel simpel? Jouw zus krijgt instructies op een bepaalde manier uit te mesten. Ze draagt die taak over aan jou, inclusief die instructies, dus je wist wat er moest gebeuren, en jij besluit op eigen houtje, zonder overleg over het waarom met de staleigenaar, om de hele stal leeg te halen.

Nogal logisch dat de staleigenaar tegen je zus zegt: doe dat niet meer.

Als je wilt weten waarom, kun je dat aan de staleigenaar vragen. En je had dat ook vooraf moeten doen.

floorsil

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:38

Was het niet ook een oppotstal? ( hopelijk schrijf ik het goed) dan haal je idd het ergste er steeds uit en strooi je het een beetje op en 1 x in de zoveel tijd haal je alles er uit.

mingming

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 07:54

floorsil schreef:
Was het niet ook een oppotstal? ( hopelijk schrijf ik het goed) dan haal je idd het ergste er steeds uit en strooi je het een beetje op en 1 x in de zoveel tijd haal je alles er uit.

Dat denk ik ook, dan moet je het dus niet omkeren @TS, want daar is juist alles vies...

Polly
Moderator Algemeen

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 09:17

Ik vind het ook niet netjes dat je instructies van de eigenaar negeert, het zal vast niet voor niks zijn..