Vraag: paard met rare (schuur?)plekken op heupen (darmbeen?)

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Dena_R

Vraag: paard met rare (schuur?)plekken op heupen (darmbeen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:43

Hallo,

Wij hebben een paard met aan beide kanten op precies dezelfde plek een wondje. Op de uitstekende botten bij de heupen, volgens mij noemt men die de darmbenen. Het paard staat op het moment dag en nacht op de wei met afrastering van hout en een stroomdraadje. Het is bijna onmogelijk om aan de palen te schuren, dus wij kunnen echt niet bedenken hoe de plekken er komen en ook maar niet beter worden.. Iedere keer zijn ze weer open. Wij weten het echt niet meer, weet iemand hoe dit kan komen en/of wat we er aan kunnen doen?

Hier onder enkele foto's van het wondje aan beide kanten precies op dezelfde plekken.

Afbeelding

Afbeelding

Afbeelding

Groetjes

Femke_Tweety

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:47

Ik zie geen foto's. Maar als het paard op die plekken weinig vet/spier heeft zitten, en de botten dus ietwat uitsteken, dan kunnen het natuurlijk gewoon "ligplekken" zijn.

Oké, nu ondertussen wel foto's . Die plekken zien er wat mij betreft niet echt uit als ligplekken.
Toch eerder alsof hij door te smalle openingen wil lopen?
Laatst bijgewerkt door Femke_Tweety op 23-06-15 11:48, in het totaal 1 keer bewerkt

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:47

Zie de foto's niet, maar mijn paard heeft precies hetzelfde. Komt bij hem van het liggen en rollen op de wei in droge periodes. Als het een periode wat natter is dan trekt het weer weg. Mijn paard heeft ook wat meer uitstekende bekkeneinden / valse heup. Is niet mager, maar gewoon zijn bouw.

Dena_R

Re: Vraag: paard met rare (schuur?)plekken op heupen (darmbeen?)

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:50

Sorry, foto's staan er nu bij:). Ja mij lijken ze net iets te hoog zitten voor ligplekken en ze lijkt ook niet heel vaak te liggen. En ik vind het persoonlijk zulke rare plekken, zo in een keer van haar naar geen haar.. Het klopt idd wel dat die botten bij haar een klein beetje uitsteken, ook al is ze absoluut niet mager.

Dena_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:51

De wei is gewoon rechthoekig en heeft dus geen nauwe openingen ofzo waar ze niet door heen kan. Het is heel raar, wij weten het echt niet meer.

San

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 11:53

Hmm is wel wat heftiger dan bij die van mij, maar wel op dezelfde plek. Bij mijn paard is het kaal, gaat het schilferen en komt er na verloop van tijd een schaafplekje op. Dit is wel echt open.

Dena_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 11:57

Ja het is op het moment ook nat, omdat er Acederm-spray er net opgespoten is. Maar het is idd steeds weer open. Misschien zijn het schuurplekken, maar wij kunnen niet bedenken waar ze kan schuren. Ze lijkt ook vaak jeuk te hebben ondanks het regelmatige poetsen..

Suzanne F.

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:35

Zijn een soort ligplekken. Als ze rollen op stal (harde vloer) of droge wei dan gaat het precies op dat uitstekende bot open.

Brainless

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 12:43

Mijn merrie had deze plekken door het dekken van een ruin.

Dena_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 14:58

Ze staat alleen op de wei, waar genoeg gras op staat en we zien haar ook niet zo vaak liggen. Mij lijken de plekken ook net iets te hoog zitten voor ligplekken. Ze heeft op dit moment een veulen van ong 3 maanden oud en ze staat samen met een andere merrie en veulen op de wei, kan het soms zijn dat de andere paarden het doen? Het ziet er alleen niet uit alsof het gebeten is ofzo. Ze is geïnsemineerd, dus kan niet door dekken zijn, bovendien heeft ze de plekken nu sinds een paar weken. Dus het blijft voor mij nog steeds een raadsel...

Yessy

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:00

Springt haar veulen er niet regelmatig op? Ik kan me voorstellen dat scherpe randjes aan veulenhoefjes dit best kunnen veroorzaken.

Dena_R

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 15:13

Ja maar dan is het toch weer raar dat het precies op dezelfde plek is aan beide kanten.. maar dan zou het weer logisch zijn dat het ligplekken zijn.. ik ben nog niet overtuigd wat het nou is... iig wel bedankt voor het meedenken allemaal hoor!

jibberjabber

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 15:20

Het zijn m.i. wel degelijk ligplekken. Door het constant drukken op de huid tijdens het liggen ontstaan er onderhuids beschadigingen die uiteindelijk dit beeld geven. Er ontstaat necrose en daarmee sterft dus stukjes huid en onderliggend weefsel.
Ik zou het zeer goed gaan behandelen want het kan zich gaan uitbreiden als de randen van de wondjes onvoldoende kunnen herstellen.
Misschien zou je een zachte plek in je wei kunnen realiseren. Een inloopstal met een zacht strobed zal wonderen kunnen doen.
Ik zelf ben beslist geen fan van Acederm in combinatie met deze necrose. De wond uitwassen met ontsmetting en zachte honingzalf zal naar mijn mening beter zijn.

LisaMolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:15

Misschien van liggen en rollen in de wei?;)

vencedor

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:22

Hengstigheid? Zal niet de eerste zijn die zich daar flink mee beschadigd..