Halsriem voor in de wei, ervaringen gezocht

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Tessxxxxxxxx

Halsriem voor in de wei, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 21:40

hoi hoi,

Ik wil misschien een halsriem voor mijn paard in de wei kopen, omdat ik soms merk dat ze vooral de neusriem van het halster echt vervelend vind met gras eten enz.. Nou lees ik overal dat dit gevaarlijk zou kunnen zijn, omdat deze niet kapot te krijgen zijn? En er dus een halswervel kapot getrokken kan worden zo?
Halsterloos is geen optie, want madam heeft nog wel eens haar eigen willetje dus dan krijg ik haar helemaal niet uit de wei als ze niet wilt :o . Ze is verder helemaal geen drukte maker, laat zich niet gek maken door andere paarden.. Dus denk op zich dat het bij haar geen kwaad zou kunnen?

Zoe_97

Re: Halsriem voor in de wei, ervaringen gezocht

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:43

Ik zou voor een halster met overal wol gaan denk ik. Een halsband is niet voor paarden gemaakt, dus lijkt me niet zo veilig

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:43

Koop bij een dierenwinkel 2 nylon halsbanden in de grootste maat met die plastic sluitingen. Die klik je aan elkaar, is groot genoeg en die sluitingen zullen breken als er teveel kracht op komt zoals met vast komen te zitten. Echt je paard er mee leiden zou ik niet doen, maar je kan je paard er lang genoeg aan vast houden om het halster om te doen.

Tessxxxxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 22:09

Zoe_97 schreef:
Ik zou voor een halster met overal wol gaan denk ik. Een halsband is niet voor paarden gemaakt, dus lijkt me niet zo veilig

Je hebt halsriemen voor paarden hoor :) , ik heb nu een halster met overal wol maar het gaat er echt om dat ze de neusriem zelf irritant vind.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:11

Hier vroeger een paard gehad wat met halsriem het land op ging, omdat ze haar halster altijd afdeed. Nooit problemen mee gehad. Ze had toen zo'n ouderwetse koeienhalsband om.

Tessxxxxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 22:13

tamary schreef:
Koop bij een dierenwinkel 2 nylon halsbanden in de grootste maat met die plastic sluitingen. Die klik je aan elkaar, is groot genoeg en die sluitingen zullen breken als er teveel kracht op komt zoals met vast komen te zitten. Echt je paard er mee leiden zou ik niet doen, maar je kan je paard er lang genoeg aan vast houden om het halster om te doen.

Gewoon honden halsbanden? Op de divoza site krijg je ook een paarden halsriem ook van nylon.. ik zou daar ook een plastic sluiting op kunnen zetten (denk ik haha)..

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:14

Plastic sluitingen hebben ze zo stuk. Gewoon een leren halsband doen, die normaal vast kan.

monnette1

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:17

De paarden die ik vroeger verzorgde hadden idd een koeienhalsband om. Wel opletten dat het uitstekende stuk niet te lang is maar verder ging dat prima!

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:17

Ik heb er ook, ik vind het ideaal. Ze kunnen er eigenlijk niks mee, maar in geval van nood heb ik een snelle houvast.

Tessxxxxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 22:24

Weten jullie dan waar ik een leren halsriem kan krijgen? Die misschien ook onderlegd is.. Denk dat dat nylon wel gaat schuren in de hals, niet? Of waar hebben jullie 'm gekocht?

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:29

sandyjorgen

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:30

Zon koeienriem zou ik ook aanraden. Schuurt niet hoor.

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:31

En denk dat als je hem bij de Welkoop of boerenbond winkels kunt vinden bij de koeienartikelen. Dat die ook nog eens goedkoper is dan degene die ik in de link heb neergezet.

Tessxxxxxxxx

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 22:33

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:35

Hier staat eentje met leren halsriem op weide omdat ie al zijn halsters uit doet.. Als ie goed (juist) vastzit moeten ze al heel gek doen om te blijven hangen en in het allerslechtste geval trekken ze die ook over hun hoofd hoor. :) je moet ze nl wel wat speling geven (ivm ademen en bewegen :+) en als ze door trekken gaat ie dan gewoon uit.

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:36

Agradi verkoopt veel halsriemen, ook in leer!

roekes

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:38

Ik zou zelf nooit een halsriem omdoen die niet makkelijk kapot gaat. Heb ooit een paard gezien die z'n nek en achterbeen kapot had. Als ze jeuk hebben en gaan krabben met het achterbeen kun je zelf wel bedenken wat er gebeurt als hij achter de halsband blijft hangen....

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:39

Dan had die de halsband te los zitten. Want als je hem normaal vast hebt zitten, kan er geen hoef tussen komen.

beatje

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:43

Ik had altijd een heel dunne leren,daar kon je zo'n vliegenfrontje aanhangen.Mijn paard heeft nogal een gevoelige huid en van halsters ging die kapot vandaar dat dunne bandje,ik vraag me af of agradi zoiets niet verkoopt.
http://www.agradi.nl/horze-eenvoudig-vl ... lack-s.htm
Dit idee,je zou dan alleen die halsband kunnen gebruiken.
Laatst bijgewerkt door beatje op 21-06-15 22:46, in het totaal 1 keer bewerkt

birthe

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 22:44

Ik heb helaas wel een nare ervaring met halsriem meegemaakt. Een paard was vast komen te zitten met een hoefijzertak van het achterbeen in de halsriem. Net optijd gevonden, hele hoofd was opgezwollen doordat het afgeklemd zat. Helaas had ze ook haar voorknie ernstig bij geblesseerd en daardoor is ze uiteindelijk ingeslapen. De band was dus niet gescheurd, het was zo'n koeienband.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 02:30

Maar hoe los heb je die dingen als dat allemaal er tussen past?

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 05:12

Allemaal er tussen gaat? De achterkant van een hoefijzer is niet zo dik hoor? Dat schuift er zo achter, beestje heeft toch plaats om te ademen nodig?

Elco

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 06:24

Ik zou dus ook absoluut niet voor een band gaan, ook helaas te veel nare dingen gezien hier door..En nee niet te los om gedaan.

Ayasha
Blogger

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 07:37

Zoe_97 schreef:
Allemaal er tussen gaat? De achterkant van een hoefijzer is niet zo dik hoor? Dat schuift er zo achter, beestje heeft toch plaats om te ademen nodig?

Voor de achterkant er tussen kan moet de voorkant er toch ook al tussen zitten. En nee, bij die v mij gaat er geen hoef tussen. En nee die band zit niet te strak. :D

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 07:46

Maar als een paard zich krabt heb je aan de achterkant van het hoefijzer die langere stukjes. En die kunnen er heus wel tussen hoor. Zeker bij ijzers aan de achterhoeven