hallo! Mijn paard is echt best wel vuil. Ze heeft nooit mestvlekken ofzo maar door het rollen etc hangt ze helemaal vol met stof. Ik woon in zuid amerika waar het winter is en de temperaturen heel erg koud zijn voor de tijd van het jaar. Buiten het wassen van haar benen zal er geen optie zijn haar lichaam te wassen. Welk 'stappenplan' zouden jullie dan toepassen zo een proper mogelijk paard te krijgen? Ze heeft evengoed maar een dun vachtje.
xSari
Geplaatst: 21-06-15 21:01
Gewoon vaker borstelen is het enige waar ik op kan komen , of misschien een dunne deken ofzo succes in ieder geval!
moonfish13
Geplaatst: 21-06-15 21:02
Babydoekjes. Je kan borstelen wat je wil maar anders krijg ik bij mijn zwarte pony hem never nooit schoon.
Ik zou niet te vaak gaan borstelen als het zo koud is... Daarmee borstel je namelijk ook het beschermende en warmhoudende vetlaagje uit haar vacht. Waarom moet ze persé schoon zijn? Tenzij het in de klit zit lijkt me dat toch niet nodig? Of rijd je wedstrijden? Dan misschien inderdaad voorkomen met een deken, maar zou niet mijn voorkeur hebben als het voor haar temperatuurhuishouding eigenlijk niet nodig is.
ellepel
Geplaatst: 21-06-15 21:11
Wat is koud in jouw omgeving? en een deken om is dan wel handig om ze schoon te houden.als het echt koud is. en het paard de vetlaag op de haren nodig heeft zou ik ook niet teveel gaan poetsen. en mocht je gaan rijden dan kan er een doek overheen of een pluk wol,gaan ze ook nog es van glimmen
maar met edn zachte borstel met lange haren poets je toch wel het ergste even weg, en superschoon is eigenlijk ook niet nodig ...tenzij je elke dag een schoonheidswedstrijd moet rijden
In de winter kan ik hier ook niet wassen (sta bij een boer met buiten een tuinslang aan de muur die altijd wordt afgesloten als het vriest, bovendien ga ik mijn paard in de winter niet pesten met water) dus gewoon goed borstelen als hij netjes eruit moet zien. Staartje onderste stuk (dus niet de wortel) was ik in de winter heel soms in een emmer lauw water (thuis water koken en warm meenemen), en zijn witte voetje heel soms. Verder dus gewoon borstel erover. Indien die van jou buiten staat ook niet te goed borstelen.
'koud ' is hier alles onder de 10 graden. Lachwekkend, ikweet het, maar ik ben de koude van belgie ook totaal neit meer gewent. Vorige week heeft paardje veel gehoest en snot gehad. (nu over) dat was mijn fout doordat ik haar op een koude ochtend had buitengezet, voor school el gewoon met haar staldekenop. Die heeft ze altijd op trouwens. Ze gaat overdag buiten, s'nachts op stal!:) wat een geweldige tip, warm water meenemen