Waarom is gemaaid gras slecht ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

quintolover

Waarom is gemaaid gras slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 21:46

Hoi,

Even een vraag en hoop dat iemand die kan beantwoorden waarom is gemaaid gras slecht ? Wie kan mij daar het beste antwoord op geven?
Ik weet dat het slecht is, maar kan dat niet onderbouwen waarom. Mijn paarden hebben best veel gemaaid gras opgegeten gisteren. Vandaag heb en ze ook een dikkere buik dan normaal. Toen ik zag dat ze daarom daar stonden in de hoek heb ik het overige gras weggehaald. Maar wil dus even overleggen dat ik dat liever niet meer wil maar wil ook graag kunnen onderbouwen waarom niet. Wie helpt mij uit de brand en heeft het antwoord?

Chasey

Re: Waarom is gemaaid gras slecht ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 21:48

quintolover

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 21:59

Dank u

LisaMolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:18

In genaaid gras zitten volgens mij veel meer eiwitten;)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:19

Het kan verstoppingen veroorzaken.

Neonlight
Moderator Over Paarden

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 18:15

Gemaaid gras is niet slecht, ligt er maar net aan hoe en wat voor gras het is. Mijn merrie krijgt altijd gemaaid gras (gemaaid uit het weiland met een bosmaaier).
Gemaaid gazongras is heel slecht. Doordat het gras kort gehouden wordt zitten er heel veel suikers in, omdat het gras constant gestimuleerd wordt om snel te groeien. Dat kan gaan gisten in de maag.

tine10

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 21:08

Ik sluit me aan bij Neonlight.
En voeg er nog aan toe dat gemaaid gras uit tuin heel kort is, waardoor ze amper kauwen, dus snel gaat proppen en dan voor verstoppingen kan zorgen.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:26

Ik sluit mij aan bij hetgeen mijn voorgangers al aangegeven hebben maar wilt toch nog toevoegen.

Hangt ervan af hoe lang geleden het gemaaid is. Indien het voor het hooien gemaaid is en inmiddels ingepakt moet het nog besterven. Enkele weken wachten voordat je dat kan voeren (wij houden altijd minimaal 8 weken aan).

Zomer

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 18:28

Wij hebben onze paarden laatst ook gemaaid gras gegeven. Het was heel lang en stengelig. Is dat dan ook slecht of gaat dat ook gisten o.i.d?

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 19:01

^ Bij twijfel altijd laten drogen is mijn devies :)

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:38

Wij hebben in het verleden wel eens gazon gras gegeven in de zeer warme maanden. We lieten het drogen en elke dag 2 à 3 x draaiden we het om en werkten we het los totdat het heel erg droog was, een beetje hooi achtig. Paarden vonden het lekker (kregen ook maar een beetje paar dagen achter elkaar) en hebben nooit enig klachtje laten zien. Ik wist niet eens dat het niet goed zou zijn. Nu we een eigen wei hebben, vind ik het te veel werk.

marlo09

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:42

Omdat gemaaid gras al kort is, dus al wat kleinere stukjes. Doet het paard minder moeite om te kauwen, doordat je paard minder moeite doet, kan dat een verstopping veroorzaken.

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 20:46

Wij hielden ook altijd aan dat hooi eerst een week of acht moest besterven alvorens je het kon voeren.
Nu las ik laatst ergens dat dit achterhaald is.
Door omstandigheden moest ik dit jaar ook vers hooi voeren. Mijn paard is erg gevoelig op de darmen, maar geen centje last.
Zijn mest blijft goed, geen gevoelige darmen of onrustige geluiden.

Verder ga ik wel mee met de rest, dat kort gemaaid gazongras geen paardenvoer is.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 21:06

Mirim, wat bedoel je precies met achterhaald? Betekent dit dat er volgens die theorie/stroming géén verschil zit tussen vers gemaaide en besterfde grassoorten zit?

mirim

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-06-15 22:28

Ik moet het artikel eens opzoeken.
Daar stond in dat zodra het gras hooi of voordroog is het gegeten kan worden.
Ik wist ook niet beter of hooi moest een aantal besterven om goed verteerbaar te zijn.
Er zal wel meetbaar verschil zijn tussen vers hooi en hooi wat een aantal weken oud is.
Maar het is goed verteerbaar.
Zowel mijn paard als de paarden van iemand anders die altijd hetzelfde ruwvoer krijgen reageren goed op het verse hooi wat ik nu voer. Geen natte mest en geen gerommel en gassen in de darmen.
Nu is dit hooi ook wel van een heel goede kwaliteit. Er zit geen warme plek in, het ruikt goed en is stofvrij.