Volgorde weideonderhoud.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Ylana

Volgorde weideonderhoud.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 20-06-15 21:08

Na langdurig googlen en de zoekfunctie gebruiken, hoop ik eigenlijk zo een goed en duidelijk antwoord te vinden.
Ik heb 3 weides van ongeveer 30x90. De paarden staan er nu op, maar merk toch wel dat ik flink wat achterstallig onderhoud heb... Veel onkruid, hoog sprietig 'gras' en open plekken.
Ik wil het dit najaar grondig aanpakken, maar kan niet zo goed vinden hoe en wat.
De paarden gaan er dit jaar optijd af, maar dan?
Ik wil tegen onkruid spuiten, bijzaaien, kalk en/of mest strooien en wat nog meer nodig is.
Wie kan me de juiste volgorde en tijdspan geven?

SMGL

Re: Volgorde weideonderhoud.

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 00:29

Erg interessant! Ik volg deze even.
Wat ik overigens doe, als ik een stukje ontdek dat vol gegroeit staat met onkruid, deze schep ik letterlijk met wortel en al uit de grond. Dit is het meest effectiefst. Zorg er voor dat de paarden niet bij de gaten kunnen, gooi de gaten dicht met modder. Ook even rondom kort maaien, en niet vergeten de mest er uit, paarden poepen vaak op vaste plekken en daar ontstaat ook wel eens onkruid.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 08:45

Onkruid spuiten doe je normaalgesproken (vroeg) in het voorjaar, als er voldoende blad is gevormd, maar het onkruid nog niet bloeit (en dus zaad zet). Nu in juni zou ik zeggen, spuiten zodra de paarden een perceel uit zijn, dan verergert het in ieder geval niet.
Mesten doe je ook in het voorjaar, vanaf 1 februari. Je mag bemesten tot 1 sep (of 15 sep, afhankelijk van je grondsoort). Kalken doe je in het najaar (of minimaal 2 weken voordat je bemest)
Doorzaaien (of nieuw inzaaien) kan in september/oktober of in maart/april. Je zaait een paar weken ná spuiten en bemesten.

Wil je dit najaar aan de gang, dan kun je ten laatste in augustus bemesten. Dan kom je wel een beetje in de knoei met bekalken, en kalk strooien is meestal heel erg nodig voor paardenland (dat wordt nl erg zuur omdat paardenmest zuur is). Hoogzomer kalk strooien is vragen om verbranden van je gras nl.

Ylana

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 21-06-15 17:08

@ibbel, dank je wel voor je reactie!
Heeft het nut om te wachten met onkruid spuiten tot september of raad je aan om het nu te spuiten tijden het overweiden?
We hebben eind april mestkorrels gestrooid. Ik wilde eigenlijk in het najaar kalkmestkorrels strooien.

De planning in mijn hoofd nu is in september paarden van de weides. Dan mest verwijderen/slepen, spuiten tegen onkruid, kalk/mest strooien. In het voorjaar nogmaals tegen onkruid spuiten, mest strooien en bijzaaien.

Lijkt het zo ergens op...?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 19:36

Najaar alleen kalk strooien. Na september mag je niet meer bemesten. Dat heeft ook geen zin, spoelt uit en wordt niet meer opgenomen. Spuiten heeft ook niet zoveel zin als het onkruid niet meer groeit, dus dat is ook beter nu wel te doen, maar na september niet meer.

Voorjaar (februari) eerst nog een keer kalk strooien, dan in maart/april bemesten met drijfmest (veel gezonder dan kunstmest) en dan inzaaien/doorzaaien.

Wat je daarna kunt doen als kunstmest is Kalkcyanamid (Perlka) strooien - dat is een langzaamwerkend kunstmest waar ook kalk in zit, en de enige kunstmest die dus beide combineert en de pH van je wei op peil houdt.