Ervaringen diverse hooibakken/kisten?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anoniem

Ervaringen diverse hooibakken/kisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 01:33

Wie van jullie gebruikt hooibakken in paddock of weide? Welke en wat zijn de voor-/nadelen?
Ik weet dat er verschillende opties zijn (bv fruitkisten, palletboxen, grote vaten doorgesneden en natuurlijk elk ander soort bak).

Ik heb tot hiertoe gewoon ijzeren rechthoekige bakken gehad. Ging op zich prima maar er hoopt enorm veel vuil in op en ze zijn niet handig schoon te maken. Zijn er ook bakken met openingen in de onderkant? Waar stof en klein spul door weg kan? Zonder het hooi te verliezen natuurlijk :P

Wie gebruikt wat? Moet geen slowfeeder ofzo zijn, dus rasters of netten enzo maakt niet uit, het gaat om de bak zelf ;)

Munnie

Re: Ervaringen diverse hooibakken/kisten?

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 01:58

Wij hadden thuis een grote houten frame met alle kanten hard kippen gaas ook de onderkant zodat het stof regen etc erdoorheen ging. Kan het beter uitleggen mocht je interesse hebben.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 02:26

Als het niet teveel/omslachtig werk is om te maken wil ik graag wel meer weten :j (incl. foto's als het kan, is altijd fijn :) )

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:17

Ik heb een kuubskist in de paddock om hooi in te voeren. Eerst had ik daar een rooster op liggen, maar dat vond ik niet handig. Nu heb ik er een net in, welke ik vast kan maken in de hoeken. Geen verspilling van het hooi en ze doen er veel langer mee.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:37

Ik had vroeger thuis ook van die houten kuubkisten. Die zijn ondertussen verhuisd naar de pensionstal waar ik nu sta, en ze bevallen nog altijd erg goed. Heb ze altijd zonder rooster of net gebruikt, ik had onderin altijd een laag stro liggen, en daar bovenop het hooi. Ze aten daar lang genoeg van, dus als slowfeeder was niet nodig.

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:37

Ik had een palletbox, slechte ervaringen mee want mijn paard trok er vakkundig plank na plank vanaf tot enkel de bodem nog over was :')

We gaan nu die kunststof bakken eens proberen..

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 08:49

Wij hebben de ijzeren ombouw van zo'n 1000 liter vat. Ideaal omdat het aan alle kanten open is. Zo kan de wind er lekker doorheen waaien en kunnen de paarden ook van de zijkant enzo eten (doet die van mij als de baas haar er even niet bij wil hebben)

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:01

Wij hebben een kunststof palletbox en een bak gehad van draadstaal. Die van draadstaal raad ik niet aan, omdat ze eraan vast kwamen te zitten met dekens. Ook was hij in de winter heel koud als het gevroren had en zat zo je velletje eraan gekleefd. De kunststof palletbox is voor ons wel heel fijn, maar ik denk niet dat je zoiets zoekt aangezien deze ook vies wordt. Wij maken hem gewoon schoon als het nodig is, het ergste scheppen we eruit en verder spoelen we hem om.

In de stallen gebruiken wij een speciekuip als hooibak, daarin klikken we de slowfeederhooinetten van bijvoorbeeld de Epplejeck vast. Dat is ook leuk en makkelijk schoon te maken, maar wel wat kleiner.

Hevonen

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 09:06

Ik lees mee. We hebben nu een mobiele schapenruif zonder 'dakje' en een paardenruif aan een muur, maar het hooi ligt altijd overal. Er wordt veel gemorst.

Ik zou graag toe willen naar twee slowfeeders, zodat er nog wat gelopen wordt en zodat ik toch minstens 1 hele baal hooi er ineens kan instoppen, zonder dat alles verspreidt wordt of nat regent.

Denk dat zowel voor mij als voor de TS geldt dat foto's heel fijn zouden zijn.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 10:14

Ik heb 2 kleinere kunststof bakken (60x80) en heb een paar gaatjes in de bodem geboord om het regenwater te laten weglopen. De rest van evt vuil veeg ik zo bij elkaar en haal het er met de hand uit.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:00

Dank jullie voor de reacties :)

Op zich is het niet zo erg als er zich wat vuil ophoopt, zolang het maar makkelijk schoon te houden is. De bakken die we nu hadden waren rechthoekig en om de 1 of andere reden kreeg je je draai niet om dat fijn schoon te houden. En het ging ook echt aankoeken, maar dat is misschien omdat het zo moeilijk schoon te houden was ;)

En inderdaad, foto's zijn altijd welkom :)

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 15:02

Ik zal vanmiddag even een foto maken!

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 17:51

Zo ligt het net met hooi in de kuubskist

Afbeelding

In alle hoeken zit het vast

Afbeelding

Als ik hem ga vullen haal ik 2 hoeken los en daarna klip ik hem weer vast.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 03:12

Mooi :) Maar je bak zelf is gewoon een simpele houten kist als ik het goed zie?

Heb nog wat zitten rond zoeken naar bakken (palletboxen bv) en veel mogelijkheden, maar de prijzen is wat anders :P Hoe zijn jullie aan jullie bak(ken) gekomen?

Susanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:01

Ik heb deze bij een bevriende bollenkweker gehaald.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 08:50

Ik zag ze op MP staan en toevallig in de buurt. En die kleintjes tonen ook een stuk aangenamer als die grote dingen :)

Ipsilonka

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 08:38

Ik heb een houten palletbox staan. Maar mijn dames vreten die vakkundig op helaas. Dus ik ga binnenkort ook op zoek naar een kunststoffen exemplaar. Vrienden van mij hebben pallets van de visafslag, die hebben gaatjes onderin.

0011223344

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 09:43

De kunststof bak die wij hebben is vrij makkelijk schoon te maken door hem met een sopje uit te borstelen en vervolgens even leeg te spuiten met de tuinslang. Ik heb de mijne bij een pallethandel in de buurt gehaald, paste wel lastig in de auto. Ik heb er toen 50 euro voor betaald, de bak was nieuw en kreeg er ook een deksel bij. :D

Er bestaan ook dubbelwandige palletboxen, die zien er nog steviger uit. Ik ga binnenkort op zoek naar deze bakken, omdat mijn paard toch wel echt een sloper is. De grijze bak is nog heel hoor, maar hij doet wel erg zijn best. :')

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 11:58

Dank jullie voor de reacties. Ik heb nu iemand "in de buurt" gevonden die bakken inkoopt (eventueel repareert) en weer verkoopt. Prijs lijkt me redelijk dus ik ga daar morgen in principe langs voor 2 bakken. Moet alleen nog even zien of & hoe ik ze in de auto krijg :') Zijn geperforeerde kunststof bakken dus lijkt me ideaal .. en als ze beetje hanteerbaar zijn (wat ik wel verwacht) wordt dat schoonhouden ook niet zo'n probleem ;)

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:35

Wij zijn ooit begonnen met slowfeeders, fijnmazige hooinetten die aan een stellage hingen. Maar dat gaf veel 'troep' in de paddock en de exceempaarden schuurden aan de stellage

nu hebben we van de industriele grote (hard)kunstof bakken. Van een vierkante meter of iets groter. Eerst hadden we er een gaasrooster in vast gemaakt met elastieken aan de bodem. MAar die sloopten ze. Toen een ijzeren rooster maar dat ging ook niet helemaal goed (allemaal fijnmazig ivm de hoeven).

Onze bakken zijn ook kunststof geperforeerd dus ideaal,water loopt er weer uit en weinig troep. Alleen hoe we voorkomen dat ze al het hooi eruit trekken en in een half uur opeten ;) is nog een uitdaging

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:39

@storm: van de fijnmazige netten 'kussens' maken die je in 4 hoeken van de bak vast maakt met clips. Dan kun je er makkelijk 2 los haken om te vullen of er uit halen en op stal vullen.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 12:42

Of misschien is zoiets een oplossing ??
Afbeelding

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 17:06

Heey das een goeie tip!! Die laatste wordt weer een schuurverhaal vrees ik voor de excemers onder onze paarden

Maar de netten gebruiken als afdekking is wel een goede. Ga het eens opperen op stal :)

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 21:14

Iemand tips waar kunststof (pallet)boxen te krijgen zijn voor niet teveel geld? Dacht wat gevonden te hebben maar dat bleek toch verder dan verwacht, krijg ze niet in mijn auto geladen, laten brengen is stervensduur en de prijzen zijn blijkbaar zonder BTW dus dan wordt het nog duurder dan gedacht..

Maar ik heb dus geen idee waar te beginnen zoeken/vragen voor zo'n boxen, via internet kom ik niet verder (zit in Belgisch Limburg dus meeste dingen in Nederland zijn al te ver.. tenzij hier net over de grens natuurlijk ;) ).

Solleke_Noah

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-06-15 08:37

Van een vriendin kreeg ik de tip bij witloofboeren of appelboeren te vragen. Zij hebben vaak wel van die palletboxen met een kleine beschadiging die voor een klein prijsje (of zelfs gratis) weg mogen. Voor ons helaas geen optie omdat Noah echt de planken eraf gaat trekken.

Wij gaan voor zo'n kunststof bakken gaan en die met een aanhangwagen gaan halen, misschien kan je van iemand een aanhangwagen lenen?