12V of 9V?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

MarleenM

12V of 9V?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 18:07

Hallo iedereen,
ik heb onlangs een stroomapparaat voor de weide gekocht, die zowel op 12V 85 Ah als op 230V kan.
Nu werkt hij erg goed op 230V (dus gewoon in het stopcontact). Maar de paarden komen straks iets verder van huis waar ik dus een accu moet gebruiken.
Nu was ik bij de boerenbond en ruitersportzaak hier in Dld om een 12V accu te kopen en die verkochten allemaal alleen maar baterijen 9V ( met verschillende Amperes).

Nu gaven ze bij de boerenbond aan dat ik ook prima een 9V accu kon gebruiken, toen ik vroeg of ik dan ook verschil merkte qua stroomkracht of duur van de baterij konden ze me niet echt een antwoord geven. Y;(

Via google wordt ik ook niet veel wijzer wat het verschil is, buiten de 3V :D :P

Als ik met een 9V batterij uitkom zou dat op zich wel fijn zijn, aangezien er een best prijsverschil is. Maar andersom investeer ik natuurlijk liever 1x in een goede die wat duurder is dan nu een goedkope.

Dus wie o wie van bokt kan mij uitleggen of ik verschil merk?

Groetjes Marleen

Ibbel

Re: 12V of 9V?

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 08:41

Waarom koop je geen auto-accu? Die zijn 12V. Kun je zelf opladen met een oplader.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 09:41

9V zijn "wegwerkbatterijen" dus helemaal niet interessant. Dat is al wat ik ervan weet.

12V kan je zelf opladen. Je koopt dat, doet er vloeistof in (dat je erbij moet kopen) en dan moet de batterij opgeladen worden. Daarna gaat het, afhankelijk van je toestel met gemak 2 a 3 weken mee (nogmaals afhankelijk van je toestel, bij sommige houdt het maar 2 dagen vol), als je het correct gebruikt. Ik gebruik spaarstand en kan 5 a 6 weken mee doen. Dan eens opladen en ga zo maar door.

Je bent beste af met toestel dat zowel zonne-energie als 12V als netstroom kan gebruiken.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 10:18

FjordHorse schreef:
9V zijn "wegwerkbatterijen" dus helemaal niet interessant. Dat is al wat ik ervan weet.

12V kan je zelf opladen. Je koopt dat, doet er vloeistof in (dat je erbij moet kopen) en dan moet de batterij opgeladen worden. Daarna gaat het, afhankelijk van je toestel met gemak 2 a 3 weken mee (nogmaals afhankelijk van je toestel, bij sommige houdt het maar 2 dagen vol), als je het correct gebruikt. Ik gebruik spaarstand en kan 5 a 6 weken mee doen. Dan eens opladen en ga zo maar door.

Je bent beste af met toestel dat zowel zonne-energie als 12V als netstroom kan gebruiken.

2 a 3 weken maar? :oo

Het apparaat is de cavallo X1, heeft verder geen spaarstand of stand waar ik iets kan aanpassen

mysa
correspondent/vertaler

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:28

Ik heb een semi-tractie accu, die wordt vaak gebruikt voor caravans en campers. Voordeel is dat deze continu stroom af kunnen geven, een gewone auto-accu is gemaakt voor het kortstondig afgeven van stroom. Ook kan de semi-tractie accu dieper ontladen dan een gewone accu.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 10:51

dushi88 schreef:
FjordHorse schreef:

2 a 3 weken maar? :oo

Het apparaat is de cavallo X1, heeft verder geen spaarstand of stand waar ik iets kan aanpassen

Maar? Je mag blij zijn als het zo lang werkt... Ik lees op internet soms reviews van mensen die het na 3 dagen moeten opladen.. Je moet kijken hoe zwaar je toestel is.. In de handleiding van je toestel moet het normaal uitgelegd staan. Die van ons kan "puur theoretisch" 7,5 weken werken op 12V accu. Maar meestal is het 5tal weken. Ik laat batterij wel nooit helemaal leeg lopen (is niet goed voor de batterij, gaat die kapot van).
Dus je mag héél blij zijn als je 2 weken toekomt met je batterij als je geen spaarstand hebt.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 16-06-15 11:08

Ik had daar eigenlijk niet zo over nagedacht aangezien we daar sowieso geen andere mogelijkheid hebben. :o . :P

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:11

Ik heb wel de 9 volt, kun je inderdaad niet opladen maar heb iig wel voor maanden stroom zonder gedoe :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:16

FjordHorse schreef:

Als je accu's van 250+ euri's gebruikt, kun je dit wel doen maar een auto-accu zal je snel teleurstellen.

Als je niet bereid bent 250+ euri's te dokken voor een tractie-accu, moet je de accu vaker opladen als je er enige levensduur uit wil halen. Ga maar uit van wekelijks laden.

FjordHorse

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:43

Wij hebben onze accu voor 135 euro gekocht, eentje van gellagher. Ons apparaat is ook van dat merk (een duurder model). Werkt goed. Maar ja, je moet het opladen zo nu en dan. Wij hebben spaarstand, waardoor dat het lang meegaat (vind ik, invergelijking met batterijen vroeger).

Ik zou idd ook ervan uitgaan dat je wekelijks moet herladen, zeker als je geen spaarstand hebt!

marengolike

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 15:06

Hier een 9volt batterij gebruiker.
Staat altijd aan behalve als we in de wei bezig zijn. Gaat half jaar mee

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 07:42

Met een 9 Volt batterij zal je waarschijnlijk minder stroom op je afsluiting hebben en ik denk dat je batterij redelijk snel leeg zal zijn.

Op onze vorige weide gebruikte wij een tweedehandse vrachtwagenaccu, gratis gekregen in een vrachtwagen garage. Ze woog wel zwaar maar volledig opgeladen ging ze meer dan een maand mee.

Kijk eens bij de verschillende merken stroom toestellen, er zijn er die systemen hebben met een zonnepaneel en een accu die zo terug wordt opgeladen.

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 07:47

Hier ook ooit met autoaccu's gewerkt, en die gingen máánden mee voordat ze opgeladen moesten worden. In de winter iets minder omdat er ook het licht op stond. Als je zorgt dat de stroomdraad overal goed verbinding maakt en nergens weg loopt dan verbruikt ie bijna niks hoor :)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 17-06-15 08:14

8nnemiek schreef:
Hier ook ooit met autoaccu's gewerkt, en die gingen máánden mee voordat ze opgeladen moesten worden. In de winter iets minder omdat er ook het licht op stond. Als je zorgt dat de stroomdraad overal goed verbinding maakt en nergens weg loopt dan verbruikt ie bijna niks hoor :)

Autoaccu's vinden het niet leuk om ontladen te worden. Vandaar mijn advies om ze zeer regelmatig te herladen.
Oh, enne, doe dat herladen met een goede acculader, niet van dat honkie-tonkie spul van de goedkope bouwmarkt. Ietsje meer investeren komt de levensduur van je accu flink ten goede. Als je het echt goed doet, moet zo'n accu namelijk 10 jaar mee kunnen, ook een auto-accu.

MarleenM

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 17-06-15 09:37

Iedereen bedankt!

Het is trouwens een apparaat waar een solar op aangesloten kan worden, ik ga in eerste instantie een 9V gebruiken, want die had een kennis nog liggen.

Daarna ga ik gewoon 2 auto accu's komen die ik kan afwisselen, zodat er altijd een volle aan kan. We hebben trouwens al wel een goede accu lader :j

Ik ga me eens verdiepen in zo'n solar die erop aangesloten kan worden :)