hooi inpakken of niet

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

philly_rex

hooi inpakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 22:51

hoi allemaal
ik heb een vraag de boer waar ik sta heeft jaren hooi geladen
maar wil nu het hooi ingaan pakken in plastic om het zo goedkoper te maken voor hem

hoe is jullie ervaring met ingepakt hooi (dus wel helemaal droog)

mijn paard is erg gevoelig en ik ben hem al een keer bijna kwijt geweest op kuil ik ben dus niet heel enthousiast over deze keuze en wil graag info over wat hooi in plastic doet en dergelijke

ik hoop dat jullie mij kunnen en willen helpen
alvast bedankt
mvg
Desiree

Gea99

Re: hooi inpakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:59

Het bevalt mij een stuk beter dan gewoon hooi. Het is lang zo stoffig niet, en makkelijk op te bergen.
Kuil is veel natter aan de bult gekomen en is ook zuurder. Dat geef ik zelf ook niet aan de paarden.
Hooi in plastic is anders.Veel droger. Wel moet je uitkijken met grote balen hooi, deze willen bij niet te snel opmaken nog wel eens schimmelen. Dit niet voeren want is niet goed voor je paard.

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 23:05

In plastic verpakt goedkoper dan gewoon hooi?? Weet niet in welke wereld hij leeft, maar in plastic verpakken is hier altijd een stuk duurder dan gewoon als hooi laten pakken. Of heeft het met de opslag ervan te maken?? Dat hij de voordroog buiten kan laten liggen?

Mijn ervaring met voordoog ten opzichte van gewoon hooi is dat er toch meer voedingsstoffen inzitten. Het stoft niet, wat hooi wel kan doen. En van voordroog hoef je (en kan ik vanwege lichtvoederige paarden) minder te voeren.
Nadeel, als het plastic kapot gaat begint het pak te geren en gaat kapot als je het niet snel op voert. Als dus vogels/katten/muizen oid aan de pakken gaan en er gaten/gaatjes in maken, kunnen de pakken bij het openen al kapot zijn. Dat is ook de reden dat ik altijd maar weinig voordroog heb. Ik heb 6 katten rondlopen die het erg grappig vinden rond/om/over/bovenop de pakken te springen. En met hun nagels maken ze hele kleine gaatjes in de pakken die daarop dan kapot gaan.
Als ik voordroog heb, komt dit van ons eigen land. Het staat dus langer dan de meeste boeren het laten staan, en ik heb ook altijd langstengelige voordroog. Waar ze net zo op moeten kauwen als gewoon hooi.

friesiszwart

Re: hooi inpakken of niet

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:37

Als het gras echt hooi is dan kan dit zowel ingepakt als met een touwtje verwerkt worden. Mijn voorkeur heeft dan de ingepakte balen dit omdat ik weinig opslagruimte heb.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 16:41

Ik vind het fijner dan die kleine baaltjes: veel minder stof en kan het mooi buiten laten staan en ben dan gelijk voor de hele winter klaar. En ook nog een stuk goedkoper.
Wij hebben er landbouw zeil overheen dus geen last van gaatjes door vogels.