Vandaag kreeg ik de kans een ideale deal te kunnen sluiten voor een partij hooi. Baaltjes zijn loeizwaar (30 kg), mooi grof, groen en ruikt lekker. Het is de 10e geperst. Echter is het hooi wat vochtig in de baaltjes gegaan, alsof het verpakt hooi is. Volgens de boer droogt het met het besterven verder op (balen liggen in een droge kas opgeslagen). Maarja, schimmel ligt lijkt mij ook op de loer. In hoeverre droogt het dus nog op?
Ja ik weet het niet. Het is net op het randje... Heb maar eventjes gemeld dat ik de deal neem, mits het terug kan als het gaat broeien. Hooibrand ben ik zelf niet bang voor, het mag bij de boer in de opslag blijven
0011223344
Geplaatst: 14-06-15 20:46
Wij hadden dit vorig jaar ook met een partij hooi. Het had geregend tijdens de periode tussen het maaien en persen en het hooi was dus te nat. Wel gewoon opgeslagen in de stal, waar het dus niet goed kon ademen en verder drogen... Na een week ging de schuur ruiken naar kuil en ben ik tussen de balen geklommen en voelde dat het daar toch wel erg warm werd. Ook vormde er al wat schimmel.. Beter luchten lukte niet in de stal, dus alles buiten onder een afdak gezet. Daar is een groot deel van het hooi nog opgeknapt maar ook een heel deel niet... Nu hebben we al nieuw hooi binnen wat veel droger is en het ruikt ook heel anders.
Ik heb vorig jaar iedere baal minstens zes keer in mijn handen gehad voor het gevoerd kon worden en dat raad ik niemand aan. Als ik jou was zou ik het alleen kopen als het goed kan drogen en ventileren in de kas daar.
__Nicky
Geplaatst door de TopicStarter: 14-06-15 20:58
Thanks voor je reactie. Het staat helemaal vrij in de kas met redelijk wat ruimte ertussen. Heb net de afspraak gemaakt dat het terug mag als het gaat broeien, top!