Stalmatten bij modderige paddock?

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

LOLLYYwood

Stalmatten bij modderige paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 18:39

Dag bokkers!

In de winter is de paddock een echte hel := (nu ook weer niet zó erg, maar het is gewoon vervelend)

Onze paddock ligt voor het stalgebouw, die overdag als inloopstal dient, en 's nachts als vaste stal, maar.. in de winter is de ingang en ong 2/3m er rond modderig door de beweging. Nu wilden wij dit komende winter oplossen met stalmatten en ben ik al eens aan het rondneuzen. Alleen zie ik nu dat deze ook vochtdoorlatend zijn, waardoor ik dus denk dat deze zullen wegzakken?

Iemand een betere oplossing?

Ophogen is geen optie.
Laatst bijgewerkt door LOLLYYwood op 14-06-15 18:47, in het totaal 1 keer bewerkt

x_Friesje_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:42

Betonplaten! Ik heb bij ons modderpaadje ook een rij platen gelegd en dat heeft goed geholpen :) Met rubbermatten heb ik geen ervaring, ik denk inderdaad dat die gemakkelijker wegzakken en verschuiven

biggirl

dit probleem was bij mijn vz paarden ook indd met de winter zijn paddocks echt irritant zij hebben nu de stallen laten betegelen en daarop stalmatten gedaan dit werkt erg goed kost alleen wat geld

JoycexEnya

Ik lees even mee, wij hebben ook een paddock die net een zwembad is in de winter

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 18:47

x_Friesje_x schreef:
Betonplaten! Ik heb bij ons modderpaadje ook een rij platen gelegd en dat heeft goed geholpen :) Met rubbermatten heb ik geen ervaring, ik denk inderdaad dat die gemakkelijker wegzakken en verschuiven

glijden de paarden dan niet uit in de winter als het geregend en gevroren heeft?

supperazzie schreef:
dit probleem was bij mijn vz paarden ook indd met de winter zijn paddocks echt irritant zij hebben nu de stallen laten betegelen en daarop stalmatten gedaan dit werkt erg goed kost alleen wat geld

Zakken de tegels niet alsnog? Of is het echt volledig uitgegraven en dan met stabilise gevuld en daarna betegeld?

Dat het geld kost maar niet uit, wil er gewoon vanaf :')

biggirl

Re: Stalmatten bij modderige paddock?

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:50

umhh veel heb ik er niet mee temaken gehad :o
weet wel dat het zo betegeld is zoals ze bij een oprit doen . dus goed en stevig
volgens mij ook met wat opgehoogd met zand ofzo , is nu ook een stukje hoger dus komt de modder ook niet naar binnen gelopen

biggirl

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 18:51

wij vinden het ook qua mesten heel fijn je hoeft allen ff snel de mest er uit tehalen en ff vegen en je heb een schonen stal in 3 a 4 minutjes :D

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 14-06-15 19:02

Het is hier voor buiten, niet voor in de stal. Dus gewoon stenen lijkt me echt niet fijn..

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:06

Wij stoken hier op hout en hebben afgelopen jaar onze eigen bomen gekapt. Dat geeft zoveel afval dat we dat in de houtversnipperaar doen en dat gooien we in de hele paddock op het moment dat hij goed modderig is en nat. Het eerste jaar helpt het maar een beetje, maar ik kon goed dit jaar merken waar ik vorig jaar de snippers heb gegooid. Vorige winter was het voor de inloop stallen een zwembad en daar hadden we deze winter totaal geen last van gehad.
Dus misschien kun je een flinke laag houtsnippers kopen en onder de modder werken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:08

Maar houtsnippers gaan toch ook rotten? Dan word het uiteindelijk nog 1 blubzooi.
Stalmatten werkt niet, tenminste.. Bij ons niet. Denk dat betonplaten de beste oplossing zijn..

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:08

Wij hebben ook overal "terrasjes" voor de inloopstallen liggen.

Tegels opgesloten middels bielzen en daarop op de aanlooproute rubberen matten, werkt prima!

pien_2010

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:13

fresley schreef:
Maar houtsnippers gaan toch ook rotten? Dan word het uiteindelijk nog 1 blubzooi.
Stalmatten werkt niet, tenminste.. Bij ons niet. Denk dat betonplaten de beste oplossing zijn..

Juist omdat het gaat rotten krijg je dat je paddock veel luchtiger wordt en dus minder modderig. Het eerste jaar rot het nog niet en heb je er minder profijt van. Ik zag het bij kennissen hier in Frankrijk en hun paddock voelde toen veel verender als onze modderpoel terwijl het weer bij hen precies hetzelfde was dan bij ons. Het was ook veel droger dan onze modderpoel.
Toen zijn wij er ook mee begonnen.
Wij hebben toch genoeg snippers om elk jaar wat bij te doen. Betonplaten hier regelen is niet zo gemakkelijk.

Petra_O

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:14

Gypsy
Soort van gewaardeerd verhalenverteller

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:16

Ze lopen vanzelf zand over die betonplaten dus glad word het niet. Naar mijn ervaring de beste oplossing.

Tosadog

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 19:45

Wij hadden bij onze vorige (buiten) inloopstal hetzelfde probleem, altijd modderig en als het heel hard geregend had zakten de ponies diep weg.
We hebben voor de stal (gegalvaniseerde) stalroosters neergelegd, naast elkaar en daar wat zand/grond overheen gedaan zodat de paarden in het begin niet over de richels hoefden te lopen.
Na een paar weken waren de roosters ingeklonken in de grond en de ponies liepen er gemakkelijk overheen en het allermooiste was: geen wegzakken en geen diepe bagger meer..toen we zagen dat dit zo goed werkte hebben we dit ook bij de doorlopen bij de hekken gedaan want ook daar was het altijd een baggerzooi.
Het enige dat je moet doen is af en toe de blubber/prut die de paarden eroverheen lopen eraf bezemen of scheppen.
We hebben dit aan meer mensen aangeraden en die zijn er ook heel tevreden over.

LOLLYYwood

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 12:11

pien_2010 schreef:
Wij stoken hier op hout en hebben afgelopen jaar onze eigen bomen gekapt. Dat geeft zoveel afval dat we dat in de houtversnipperaar doen en dat gooien we in de hele paddock op het moment dat hij goed modderig is en nat. Het eerste jaar helpt het maar een beetje, maar ik kon goed dit jaar merken waar ik vorig jaar de snippers heb gegooid. Vorige winter was het voor de inloop stallen een zwembad en daar hadden we deze winter totaal geen last van gehad.
Dus misschien kun je een flinke laag houtsnippers kopen en onder de modder werken.

Die tip heb ik ook gekregen ja, maar zoals bokker fresley zegt, dat gaat toch rotten?..

Aha, ik lees net je tegenreactie, er zit wel logica in.. Moet er elk jaar veel bijgevuld worden?

Petra_O schreef:
Wij hebben op stal zoiets liggen:
http://www.bosrubber.nl/producten/paard ... -roosters/

Is echt ideaal! Altijd droog en er groeit gewoon gras doorheen.

Dat heb ik ook al gevonden ja.. Alleen is het hier een zandpaddock, dus ik weet niet of dat zo handig zal zijn..

risky

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:45

Ik had hetzelfde probleem als jou TS, ik heb het gedeelte voor de stal zo'n 30cm laten afgraven en daar steenslag/fijn puin in laten storten.
Ze lopen wel een dun laagje zand/ blubber op het steenslag maar ik heb nu geen taferelen meer dat ze tot hun knieen weg zaggen in de drek.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 11:50

Hier geen stal, maar een paddock. Ik heb het voorste deel waar ze veel staan en waar ze gevoerd worden bestraat. Goed zand er in, netjes straten, sluit-bandje er omheen. Met vies weer komen ze het straatje niet eens af ;). En geen enorme blubber meer.

ikke20

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 12:02

stuk netjes recht leggen. wat ophoogzand erop en dan grindtegels(vaak gratis af te halen) op zn kop(met grindlaag onder) goed opsluiten en je hebt fijne bestrating. ligt bij mij al 4 jaar keurig paarden staan er graag op. voorheen ook altijd enorme blubberpool.

eventueel bij glad weer even voeder/strooizout erop dan word het niet glad

jacquelinee

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:49

ik zou niet met matten gaan klooien.
de kans dat die glad worden is denk ik erg groot, en ze zullen ook weg zakken in de blubber en het gewicht van de paarden.

gewoon betegelen ben je denk ik van het probleem af.
of wit zand neer leggen helpt vaak ook al iets.

Birdie60

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 16:52

Bij de oude stal hier ( wij hebben een nieuwe gebouwd) hadden wij het ook.
Fijn puin gestort en het was opgelost.

MarjaR

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 19:50

Onze paddock was ook een drama, zeker in de winter. Met nat weer echt véél te blubberig om goed schoon te houden, waardoor de boel steeds viezer en viezer werd en de pony's soms tot hun enkels wegzakten in de drek.

Nu hebben we een tijdje geleden geleden ecorasters laten leggen, opgevuld met zand en een dun laagje zand eroverheen.

Afbeelding

Afbeelding

De roosters liggen er dus nog maar kort en we moeten nog ervaren of het over bijv. 2 jaar nog zo netjes ligt, maar tot nu toe vind ik het ideaal!
De boel ligt mooi vlak en stevig en het is nu echt een fluitje van een cent om schoon te houden.

Lukasje

Link naar dit bericht Geplaatst: 16-06-15 20:10

In de winterpaddock hadden we hetzelfde probleem op de plek waar de hooibakken staan. Doordat de paarden daar met z'n 4 een hele tijd stonden, was dat ook een grote blubber en stonden ze bij slecht weer echt in de modder.
Op die plaats hebben we nu 2 grote rubberen matten. Dit zijn geen echte stalmatten, ze zijn niet vochtdoorlatend. Ik ben niet zeker maar dacht dat het transportbanden waren. Je kan ze op lengte bestellen. In ieder geval, ze zijn loodzwaar en best dik waardoor de paarden nu fijn boven op de matten staan en niet meer in de modder. Voor ons een prima oplossing!