graasmasker

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Miepie77

graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 18:22

Omdat mn paard maar door blijft gaan zit ik eraan te denken om een graasmasker aan te schaffen, welke merken raden jullieaan en waar moet ik opletten qua maat ed?

Tessje_Balou

Re: graasmasker

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 18:49

Ik heb een jaar een grasmasker gebruikt. Via Agradi.nl gekocht. Werkte goed voor het overmatig eten, helaas paard gevoeliger geworden voor graspollen na her gebruik van het grasmasker. Waarschijnlijk omdat er dat jaar minder contact is geweest omdat hij niet direct met zijn neus in het gras zit, maar in een rubber korf waar door een gaatje een klein plukje gras door komt. Ze kunnen ook alleen van korter gras eten ipv langer gras. Lang gras ligt plat waardoor het niet door het gaatje komt. Helaas heeft mijn paard nu een soort headshaking sinds het jaar dat ik een graas masker heb gebruikt gedurende de zomer (3 jaar geleden) elk jaar komt nu het headshaking terug. Voor mij een overweging voor strook begrazing ipv een masker.

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 23:57

Je geeft aan dat je paard maar door blijft gaan met eten. Om je kijken of een graasmasker een optie is, ben ik benieuwd naar het volgende:
- Is je paard goed op gewicht, te licht of te zwaar?
- Is dat zomer en winter zo?
- En indien te zwaar: waar is dat zichtbaar?
- Wat eet het paard naast het gras?
- Hoeveel uren weidegang heeft het paard, en hoe ziet het gras eruit?
- Hoeveel "werkt" het paard?

Vampie14

Link naar dit bericht Geplaatst: 14-06-15 22:54

Wij hebben ook de standaard rubberen graaskorf gebruikt. Wel een grotere maat gekocht en in de korf rond haar mond met zacht spul ingelegd.

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:09

Angela schreef:
Je geeft aan dat je paard maar door blijft gaan met eten. Om je kijken of een graasmasker een optie is, ben ik benieuwd naar het volgende:
- Is je paard goed op gewicht, te licht of te zwaar?
- Is dat zomer en winter zo?
- En indien te zwaar: waar is dat zichtbaar?
- Wat eet het paard naast het gras?
- Hoeveel uren weidegang heeft het paard, en hoe ziet het gras eruit?
- Hoeveel "werkt" het paard?

Hij is 2 en staat op een pp met de hele dag hooi ter beschikking, per dag gaat 3 uur het hek naar t land open en meneer eet zich te pletter, zo erg dat ie er vorige week zelfs koliekerig, flinke diarree van kreeg wat pas na een halve dag weer nornaliseerde, hij kan gewoon niet doseren, de andere paarden zie je heen en weer lopen, hij eet aan een stuk. Vandaar graasmasker.

eilleen333

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:12

Hij is 2, is hij ook te dik? een jong paard heeft natuurlijk wel meer nodig dan een volwassen paard. Een jong paard moet immers nog groeien.

Maar ik heb zelf de korft van Kerbl van agradi. Die heb ik vastgemaakt aan een weidehalster van bucas (lichtgewicht). Ik vind de kopstukken van de standaard graaskorven veel te stug en te ruw, en dan gaat de huid kapot. Ook vind ik ze matig qua veiligheid, omdat nylon slecht breekt als ze blijven hangen. Dus heb ik hem aan een ander halster gemaakt met een leren riempje in het kopstuk wat knapt als ze blijft hangen.

Mareintje

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 15:16

Op zich is een beetje diarree niet ongewoon. Dat komt door de verandering in het rantsoen. Daar moeten de darmen zich weer even aan aanpassen. Bijna alle paarden hebben dat wel even aan de start van het weideseizoen.

Is hij ook echt te dik?

Miepie77

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 15-06-15 15:33

Ja meneer is flink dik en t was niet een beetje diarree, t spoot eruit, keer of 5 en toe bleef ie liggen en met znn buik trekken tot zn buik weer rustiger werd, dit heb ik zo heftig met andere paaarden nog nooit meegemaakt. Ik ga kijken of ik zo'n graasmasker zelf aan een halster kan maken en idd wat zachts voor de randen. Hij word netjes ontwormt dus dat is het ook niet.