Bladeren van walnotenboom giftig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Galatino

Bladeren van walnotenboom giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 12:57

Hallo iedereen!

Ik vroeg me af of de bladeren van een walnotenboom giftig zijn. In onze wei staat zo'n boom en nu het gras wat korter begint ons paardje er aan te knabbelen. Ik heb al vaak gehoord dat de noten en de schillen giftig zijn, maar zijn de blaadjes ook giftig? :? Hij staat er met veel smaak aan te knabbelen, maar ik wil toch zeker zijn dat hij er niet ziek van wordt! :=

Heike
Mede-oprichtster

Re: Bladeren van walnotenboom giftig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:01

[MD] *Vergifitiging door eten bladeren walnotenboom?

Jet schreef:
Ik dacht het wel, maar ik heb even voor je gezocht. Het valt onder behoorlijk giftige bomen, ook de schillen van de walnoten zijn giftig voor honden. Het schijnt dat heel veel planten er niet onder kunnen groeien als ze met het wortelstelsel van de walnotenboom in aanraking komen. Nou ja, twee engelstalige sites waar er iets over staat, welliswaar niet over verlammingsverschijnselen, maar bv. het staan op houtschillen of houtmot van walnotenbomen kan hoefbevangenheid veroorzaken.
http://www.vet.purdue.edu/depts/addl/toxic/plant45.htm
http://www.equi-sense.com/toxicplants.html
Succes met het paard!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:21

De zwarte walnoot is bijzonder giftig, maar die komt hier niet veel voor . Maar als je het verschil niet ziet dan zou ik de paarden er niet bij in de buurt laten. Better safe than sorrow...

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 19:14

DubbelDun schreef:
Better safe than sorrow...

Inderdaad! ;) Ik ben er heel voorzichtig mee, ik denk dat ik dat stuk van de wei ga afzetten, of op z'n minst ervoor zorgen dat de takken zo hoog hangen dat hij er niet aan kan. Het is op zich wel jammer want die boom gaf wel fijn wat schaduw voor hem.

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:21

Een fokker war ik vroeger veel kwam heeft heel veel walnoot staan, maar ik heb er nooit een paard of veulen ziek van gezien.
1 van de paarden at de noten ook. Hun doberman vrat ook altijd de noten trouwens. Dus of het erg giftig is...
Het weert wel insecten.

Geodeo

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 19:24

Wat hierboven wordt gezegd; De zwarte walnoot is zeer giftig. De gewone is onschuldig.

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 19:49

Oke, ik vond het al vreemd dat hij er gewoon van at. Dat doen de meeste toch niet wanneer het giftig is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 20:37

Nou daar zou ik me maar niet op vast pinnen. Bij mij hebben ze over 30 meter een ligusterheg kaal gegeten toen de stroom is uitgevallen was en die is toch ook echt giftig.

TTheOS

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 13:05

Mijn paardjes liepen voorheen op een stuk grond naast mijn huis waar een grote walnotenboom opstond,... Elk jaar opnieuw aten de paarden de bladeren van die boom op tot op de hoogte waar ze aan konden,... zo bleef de boom trouwens een mooie vorm houden,... niet alleen de paarden maar ook de schapen en geitjes deden dit, nooit problemen gegeven. Wanneer de noten van de boom begonnen te vallen liet ik de paarden er wel niet grazen.

Galatino

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 13-06-15 18:10

Oke ja, ik heb aan hem ook niets gemerkt. Ik heb de boom voor de zekerheid wel een stukje terug gesnoeid ;)