Uitstappen in stapmolen, nuttig?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Starbreeze

Uitstappen in stapmolen, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 21:56

Na het rijden stap ik mijn paard een minuut of 5-10 onder het zadel uit, zadel hem af, spuit de benen af (en evt. het hele paard als hij erg bezweet is) en daarna zet ik hem een minuut of 10-15 in de stapmolen. Ondertussen ruim ik op, trek het stro recht etc.

Nu vroeg ik mij af of dit rondje stapmolen een positief effect heeft op de cooling down. Heeft het zin eerst je paard af te spuiten en dan pas in de molen te zetten of kun je dat beter andersom doen?

Yenni

Re: Uitstappen in stapmolen, nuttig?

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:01

Je doet het prima. Je zou het afspuiten ook na de molen kunnen doen maar dan zou je ze moeten afdrogen. En nu minder/niet. :)

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:05

Ik zou het zelf nooit doen. Ik stap mijn paard uitgebreid onder het zadel uit en alles wat we daarna doen is een beloning voor hem. Hij krijgt lekker wat graan, ik spuit hem indien nodig een beetje af, poets hem nog even, kroel een beetje met hem, etc. Dan gaat hij lekker de wei op en alles wat ik nog niet had opgeruimd toen hij stond te eten doe ik daarna. Ik vind dat mijn paard tijdens het rijden gewerkt heeft en daarna niet meer gedwongen hoeft te worden tot dingen die hij niet leuk vindt. Na het rijden is er tijd voor leuke dingen want dat heeft ie verdient.

twinducklin

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:09

Ik vond het fijn op mijn vorige stal. Niet als ik mijn paard op de wei zet maar wel als hij daarna op stal moest.
Ook heeft hij even op rust gestaan en mocht alleen stappen. Aan de hand flipte hij uit, in de stapelen bleef hij braaf stappen.
Nooit het idee gehad dat hij het vervelend vond,stapmolen was buiten en altijd genoeg te zien.

Anudi

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:13

Het is goed om je paard na het afspuiten bewegend op te laten drogen, daarmee voorkom je infecties en blessures.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 22:16

@Babbelientje
Misschien was ik niet duidelijk genoeg in mijn beginpost :)

De vraag is of het na uitstappen onder de man, afzadelen en afspuiten nog een positief effect heeft op de verdere cooling down van het paard, ivm bijv. verzuring.

Niet óf ik het moet doen omdat mijn paard het misschien niet leuk vind.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 22:20

Een andere vraag, hoe lang zou een paard eigenlijk moeten stappen na, laten we zeggen, een training van een uur? Ik las in de bokt wiki dat het uitstappen het dubbele van de training zou moeten bedragen. Is dat niet wat veel?
http://www.bokt.nl/wiki/Stapmolen

Rachelle_DL

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:23

Starbreeze schreef:
Een andere vraag, hoe lang zou een paard eigenlijk moeten stappen na, laten we zeggen, een training van een uur? Ik las in de bokt wiki dat het uitstappen het dubbele van de training zou moeten bedragen. Is dat niet wat veel?
http://www.bokt.nl/wiki/Stapmolen

Hmm, ik ga het even volgen. Klinkt heel interessant !

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:26

Train je wel eens met een hartslagmeter? Verzuring (vorming van melkzuur) treedt pas op als je in de buurt van het anaerobe (verbranding zonder zuurstof) gebied komt. Voor de meeste paarden betekent dat (langdurig) een hartslag van 160-170 of hoger. En dan nog krijg je pas verzuring als je ná die inspanning meteen zou stoppen met werken. Indien je ná zulke belasting nog een half uur met aerobe training doorgaat kan dat melkzuur weer als brandstof gebruikt worden en krijg je ook geen verzuring.

Heb je de hartslag van je paard wel eens gemeten na het uitstappen? Is die dan nog steeds (ver) boven de 100 en is die na 5 minuten stilstaan nog steeds niet 60 of lager? Dat zou ten eerste kunnen wijzen op weinig of geen conditie en daarnaast kunnen wijzen op te kort uitstappen.

Pas dan kan je zeggen of langer uitstappen (al dan niet in een stapmolen) eventueel nog zinvol is.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 22:30

Dank je Ibbel, nuttige info!
Ik ga eens meten. Mijn paard heeft wel een hele goede conditie, tenminste, hij loopt nooit te puffen of te hijgen en zweten doet ie ook niet heel veel. Ik dressuur op M/Z niveau, maar op dit moment eigenlijk niet meer dan wat simpel basiswerk. Ik vermoed dus dat hij die hoge hartslag niet haalt. Of kun je daar zo echt niets over zeggen?

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 22:40

Zweten zegt (vrijwel) niets over conditie, hijgen ook niet echt. Zowel zweten en ook hijgen is een manier om warmte kwijt te raken. Is een paard echt inefficient met bewegen zal hij het ook warmer hebben en dus meer zweten. Heeft een paard bv 's winters een zware vacht, dan zal hij vaak sneller hijgen, totdat het zweten goed op gang is gekomen. Bij heel warm weer merk je als ruiter het zweten vaak niet, omdat het dan verdampt voor je het opmerkt. Maar verder betekent zweten en hijgen niet veel als je het over conditie hebt.

Hartslag en vooral herstel van hartslag is de beste indicatie voor conditie.

Vuistregel is dat een paard in rust een hartslag van 28-40 heeft.
De meeste paarden zitten in stap zo'n beetje tussen de 70-90, in draf zo rond de 110 en in normale galop zo'n beetje rond de 130-140. Wat zwaardere paarden kunnen daar nog wel wat hoger in zitten, tot 150-160.
Bij gewone dressuurtraining zou je niet in de buurt van anaerobe verbranding moeten komen. Dan heb je het eerder over een snellere galop over vlakke grond, of flink heuvelop in rul terrein.
Een paard in normaal goede conditie is na 10-15 minuten stappen zodra je halthoudt terug onder de 60. Een paard in superconditie is binnen 5 minuten onder de 60 na halthouden vanuit draf of galop.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 23:02

+:)+ bedankt voor je duidelijke uitleg!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 08:14

Fijne uitleg Ibbel!! *bookmarkt topic, altijd fijn dit zo mooi op een rijtje te hebben staan*

Zelf zou ik, na het uitstappen, het paard inderdaad ook graag lopend laten opdrogen, maar deze tijd zou ik niet zien als "uitstap tijd", maar echt als opdroog tijd. Zorg er dus eerst voor dat je paard goed uitgestapt is voordat je eraf gaat en gaat afspuiten. Uitstappen als het even kan ook geheel onder het zadel doen, dan houdt je controle over tempo en beweging. Een paard met de kop in de lucht en de rug vast laten uitstappen heeft bijvoorbeeld imo minder zin, omdat de spieren die gewerkt hebben dan ineens vastgezet worden ipv los blijven. Het is dus ook een beetje paard afhankelijk. Als je paard in de molen ook los over de rug, voorwaarts neerwaarts uitstapt, dan is dat al anders.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 08:32

Ja dat doet die van mij op zich wel, maar ik stap ook onder het zadel uit, ideaal ding, zo' n 'droogmolen' :D

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 12:33

Starbreeze schreef:
@Babbelientje
Misschien was ik niet duidelijk genoeg in mijn beginpost :)

De vraag is of het na uitstappen onder de man, afzadelen en afspuiten nog een positief effect heeft op de verdere cooling down van het paard, ivm bijv. verzuring.

Niet óf ik het moet doen omdat mijn paard het misschien niet leuk vind.

Okee, ik dacht dat dat ook mee speelde. Ik snap je focus op het lichamelijke aspect, kan je daar geen advies over geven. Hoop alleen dat je in ieder geval, naast het fysieke stuk, óók meeneemt waar je je paard gelukkig mee maakt. Succes.

Anoeska

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 13:35

Een paard wordt echt niet doodongelukkig van een kwartiertje in de stapmolen hoor. Je kan ook overdrijven.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 10-06-15 16:17

Doe ik Babbelientje :) ik denk dat hij stappen leuker vind dan wachten op de wasplaats.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 18:34

Starbreeze schreef:
Doe ik Babbelientje :) ik denk dat hij stappen leuker vind dan wachten op de wasplaats.

+:)+

gomir

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 22:53

Die van mij vinden het altijd heel gezellig in de molen en ik laat ze regelmatig nog even uitstappen/droogstappen na het werk. Zeker met mooi weer vinden ze dat echt geen straf :n

Zucchero

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 23:02

Verzuring van spieren is niet helemaal hetzelfde principe als het opwarmen en koelen van gewrichten (synovia) en de pezen. Ik had TS al een pb gestuurd maar reageer nu toch maar even in het topic. Voor de pezen en gewrichten zijn een goede warming-up en cooling-down ook essentieel! Onbelast opwarmen enuitstappen is zeker niet verkeerd om te doen! Juist goed! Ik zie helaas het merendeel van de ruiters hier te weinig aandacht aan besteden.

Qua of het paard het wel of niet leuk vindt, zou ik me ook niet zo druk over maken. :)

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 07:52

Babbelientje schreef:
Ik zou het zelf nooit doen. Ik stap mijn paard uitgebreid onder het zadel uit en alles wat we daarna doen is een beloning voor hem. Hij krijgt lekker wat graan, ik spuit hem indien nodig een beetje af, poets hem nog even, kroel een beetje met hem, etc. Dan gaat hij lekker de wei op en alles wat ik nog niet had opgeruimd toen hij stond te eten doe ik daarna. Ik vind dat mijn paard tijdens het rijden gewerkt heeft en daarna niet meer gedwongen hoeft te worden tot dingen die hij niet leuk vindt. Na het rijden is er tijd voor leuke dingen want dat heeft ie verdient.

Tsja, dat is maar net hoe je het je paard aanwent. Uit zichzelf zal een paard jouw visie in ieder geval nooit delen, zo denkt een paard gewoon niet.
Als je het altijd op jouw manier doet zal je paard verwachten dat ie na het rijden de wei op gaat. Doe je het op de manier van TS dan verwacht ie de molen.
Wissel je het af dan weet het paard dat ook prima, dat er na het rijden nog de molen kan volgen.

Babbelientje

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:40

Mensen even ter verduidelijking: ik bedoel absoluut niet dat een paard doodongelukkig wordt van een stapmolen, dat dat zielig is, of dat het slecht voor 'm is. Snap natuurlijk ook wel dat dat niet zo is!! Ik bedoel meer dat de stapmolen wél onderdeel is van werken, en dat in mijn ogen het werken na het uitstappen onder het zadel klaar is. Heeft m'n paard daarna echt nog heel veel zin om te gaan stappen dan mag ie dat lekker in de wei doen. Ik bedoel dus alleen maar te zeggen dat ik mijn paard graag 'vrij geef' na het rijden en dat ik denk dat ik mijn paard daar blijer mee maak dan een stapmolen (mits ie onder het zadel goed is uitgestapt).

Princesj

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 10:45

Ik zou het zo doen als jij het doet TS (ik heb geen molen). Maar ik stap ook altijd even 5 minute onder het zadel, zadel af en spuit af en stap daarna verder uit op het harde.

Starbreeze

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 12-06-15 10:53

Zucchero schreef:
Verzuring van spieren is niet helemaal hetzelfde principe als het opwarmen en koelen van gewrichten (synovia) en de pezen. Ik had TS al een pb gestuurd maar reageer nu toch maar even in het topic. Voor de pezen en gewrichten zijn een goede warming-up en cooling-down ook essentieel! Onbelast opwarmen enuitstappen is zeker niet verkeerd om te doen! Juist goed! Ik zie helaas het merendeel van de ruiters hier te weinig aandacht aan besteden.

Qua of het paard het wel of niet leuk vindt, zou ik me ook niet zo druk over maken. :)

Hier doe ik het ook voor, vooral losstappen voor het longeren, even 10/20 minuten in de molen en dan kunnen we gelijk beginnen. Vooral in de winter als het koud is laat ik hem goed stappen van te voren (en daarna natuurlijk).

saddledancer

Link naar dit bericht Geplaatst: 12-06-15 11:03

wij doen het hier op stal ook zoals jij het doet :j
training, uitstappen onder het zadel, eventueel afspuiten indien nodig, en dan op de molen, werkt volgens mij prima :)