Op dit moment zijn wij in overleg met een boer die zijn land en schuur verhuurd. Hij heeft nog niet zo veel ervaring met paarden maar is bereid een deel van het land tot bak te maken. Aangezien dit allemaal nog nieuw is voor hem, wil hij liever niet nu al zand laten storten, de bodem laten keren of een complete bak aanleggen, stel wij zouden namelijk weer weg gaan met de paarden dan zit hij met 20x40meter onbruikbaar land. Hij wil wel een deel van het land afzetten en het gras er af halen. Dit betekent dus dat we op zwart zand moeten rijden, het land is recentelijk nog bol gelegd en er is een goede afwatering naar de sloot (grondwaterpeil staat relatief laag). Maar wat zijn jullie ervaringen met het rijden op zwart zand? We zitten richting de utrechtse heuvelrug dus het zwarte zand is niet heel kleierig of leemachtig.
De bak mag dan verder wel gesleept worden en gesproeid. Maar blijft zo'n bodem het grootste deel van het jaar goed te rijden? Ik ben benieuwd naar jullie ervaringen! We staan ook open voor goedkope alternatieven waarbij het niet heel ingrijpend is voor het land.
Ik denk dat je dan nog beter de grasmat er op kan laten liggen.
Als het echt zwart zand is ga je problemen krijgen met blub en modder zodra het gaat regenen in de herfst, winter en voorjaar vrees ik. De structuur van het zand is erop gericht water vast te houden en niet door te laten. Dat gaat je parten spelen.
Ik heb vroeger altijd in een grasbak gereden, dat gaat best.
melanie0906
Geplaatst: 09-06-15 15:19
Ik vind zwart zand heel vervelend om op te rijden.. Snel blubberig en vaak duurt dat ook lang voordat het weg is
Daphne__
Geplaatst: 09-06-15 15:21
Ik heb zo'n 6 jaar op zwart zand gereden. Ja, als het veel regend heb je snel modder en in de zomer heb je het zwarte zand overal zitten... Maar het is wel te doen :J
Hmm lastig dus... We zitten er nu misschien over te denken om het zwarte zand er af te schrapen en als een soort van kering aan de randen te gebruiken. Dan gronddoek er over heen en daar boven op een toplaag. Dan heb je niet dat het zand zich mengt, dus dan is de landbouwgrond daaronder niet meteen onbruikbaar.. Of creëren we dan een zwembad?
Beter een grasbak. Mest verwijderen en kort houde dan is het gras minder glad. De graszode houdt de bodem stevig en stabiel, het groeiende gras neemt het water beter op waardoor het sneller weer droog is en zonder ijzers valt gladheid erg mee. Wedstrijden reed ik vroeger ook op gras zonder ijzers.