Hoe paard bezig houden in de wei

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

marissa161

Hoe paard bezig houden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 23:52

Hallo,
Vorig jaar zomer is mijn paard geblesseerd geraakt. Na een half jaar van onderzoeken en boxrust hebben wij in overleg met de kliniek besloten mijn paard een jaar de weide op te doen en haar zelf te laten herstellen. Nu heb ik een paard dat van zichzelf een enorme werklust heeft en ze verveelt zich veel te snel. De eerste paar weken op de wei ging prima, maar mevrouw begint zich nu enorm te vervelen. %)
Ze breekt uit, sloopt dagelijks de omheining en begint aan de palen te knagen totdat ze omvallen. Je ziet aan haar dat ze graag weer wat wil doen, maar dat kan nu eenmaal niet. Ik was van plan haar vaker uit het land te halen om bijv. vrijheidsdressuur te doen, maar door persoonlijke omstandigheden(veel problemen thuis) heb ik daar gewoon geen tijd voor. Iemand tips om haar toch een beetje bezig te houden? Even voor de duidelijkheid:
-ze staat momenteel 24/7 buiten
-ze heeft twee vriendjes in de wei waar ze dol op is
-ze heeft een enorm grasland tot haar beschikking met veel gras

Omdat de thuissituatie wat beter wordt en omdat ik nu zomervakantie heb, zal ik haar sowieso wat vaker pakken.

Edit: nog even iets. Doordat ze niks meer doet, begint ze toch wel wat aan te komen. Het gras waar ze op staat is voornamelijk onkruid en geen voedingsrijk gras. Iemand tips om haar toch wat te laten afvallen zonder haar been te belasten?

Mamaloutjuh

Re: Hoe paard bezig houden in de wei

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 00:02

Een bal, wilgentakken en een bal met snoepjes! Mijn grote reus is ook een sloper eersteklas. Uit verveling gaat meneer "weitje hoppen", elke wei even bezoeken en weer terug. Nu hij een bal heeft kan hij zich daar erg goed mee vermaken en staat ie s'avonds nog in dezelfde wei als waar ik hem s'ochtends neer heb gezet:-)

SilkeOGHH

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:08

Ik heb drie shetlanders (twee van 3 jaar) die ook graag aan de omheining zitten en willen spelen. Wij hebben vier ballen/speeltjes in de paddock liggen. Om de tijd halen we er één of twee uit en doen die er later weer in, om het spannend te houden. ;) Ook gooien we er soms een grote tak in (we hebben net de bomen gesnoeid), waarvan ze de blaadjes af kunnen eten en daarna knabbelen aan de schors! Eigenlijk dezelfde tips als hier boven, maar ik hoop dat je er wat aan hebt! PS: Bij de Divoza zag ik laatst grappige ballen en speeltjes voor in de wei!

mrie

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 19:14

Ik vind dat raar hoor, een paard houd toch gewoon zichzelf bezig in de wei zeker als hij ook nog eens gezelschap heeft. Is het gras soms op dat hij meent uit te moeten breken?

Mamaloutjuh

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:34

mrie schreef:
Ik vind dat raar hoor, een paard houd toch gewoon zichzelf bezig in de wei zeker als hij ook nog eens gezelschap heeft. Is het gras soms op dat hij meent uit te moeten breken?

Zou je wel denken hè. Maar die van mij staat samen met 3 vriendjes in een volle wei en toch heeft ie uitdaging nodig.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 22:37

Bedankt voor de tips!
Je zou idd denken dat ze zichzelf wel vermaken, maar ze heeft inderdaad wat uitdaging nodig

BeFunny

Link naar dit bericht Geplaatst: 11-06-15 16:15

Een bal werkt goed.

Wij hadden een tijdje een zijltje liggen die woei steeds weg maar dan moet je wel een paard heben die daar door getriggerd wordt.

Een ander paardje erbij dat is nog wel het belangrijkste denk ik.

GMekkes

Link naar dit bericht Geplaatst: 18-06-15 13:25

Weet je zeker dat je paard voldoende te eten heeft in de wei?
Die van ons beginnen met de beukenhaag en de omheining als het lekkere gras op is.
Overigens heeft mijn paard zojuist 2 weken rust gehad en ik merkte ook dat hij de aandacht miste.
Niet zozeer in de wei, maar in de paar uurtjes die hij op stal kwam met zijn maatjes die wel gewoon gereden werden. Mag je wel wandelen met hem? Misschien helpt het als je 2x per week een uurtje met hem gaat wandelen? Lijkt mij beter voor zijn blessure dan het geven van een grote bal waar hij gekke capriolen mee kan gaan uithalen? Takken waar hij op kan knagen lijken mij ook een goed plan.

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 18-06-15 15:48

ik weet zeker dat ze genoeg te eten heeft. Hele land staat nog vol met gras waar ze ook gretig gebruik van maakt :Y). Heb inmiddels zomervakantie dus ik ben alweer meer met haar bezig. :)

Noukie_1807

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:32

heel veel speeltjes! stuk hout, skippyballen etc.

xTiffani

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:38

Bij 2 welshjes deden ze hier een pion in de bak, niet elk paard doet er wat mee maar deze 2 vonden het geweldig. Mee zwaaien en gooien en afpakken van elkaar heerlijk om te zien.

GDG

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:55

mrie schreef:

Ik vind het niet zo vreemd. Als het een beetje een saaie rechttoe-rechtaan-wei is waar verder niets gebeurt en je paard is niet zo van het spelen met een ander paard kan dat best geestdodend zijn. Gewoon nergens uitdaging.

TS: naast de tips die al gegeven zijn zou je ook eens kunnen denken aan het bijvoeren van wat (arm) hooi in een slowfeedernet. Het is gezond en sommige paarden vinden ook gewoon leuk om te doen (eten uit zo'n net).

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 13:59

canisia

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 14:04

Hier soortgelijke situatie. 5 jarige ruin stond 24u buiten met zijn vriendje in een paddock paradise idee met uitloop naar een binnenstal. Altijd wel wat te doen, crossen over het pad rondom, eten in het wei gedeelte, rollen/rusten op het zandstuk, spelen met zijn maatje, hooi eten, op stal rusten/stro eten, of over het hek met de buur paardjes spelen.

Week geleden heeft hij (waarschijnlijk) vastgelegen onder het hek, been laten scannen en 2 weken op rust en dan nog een keer een scan om zeker te weten of er wel of geen peesschade is.. Hij staat nu op 'rust' op een stukje eigen wei, waar elke dag dmv stripbegrazing wat bij komt, stukje zandpaddock, waar hij met draadje wordt gescheiden van zijn maatje, en stukje betegeld waar een hooibak staat met onbeperkt hooi.
Al met al best luxe en nog genoeg te doen, maar nu na 1 week stuitert hij al door het dak heen.. Schrapen, kopslaan, op zijn plek springen, in zijn eigen knien bijten.. Echt heel sneu om te zien. Hij wil gewoon ravotten en rennen..
Fingers crossed dat volgende week de scan goed nieuws brengt, anders komen er nog veel zware maanden aan -O-

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 19-06-15 15:07

Snooki: haha wat grappig dat kende ik nog niet. Voor die prijs durf ik alleen niet het risico te lopen dat ze er niks mee doet :o

Gisteren lag er een kleine lege waterbak bij haar in het land en toen ik kwam zat ze al met die bak in haar mond te spelen. :') :+ Ik denk dus dat dat een mooie makkelijke oplossing is :D

jorieke1

Link naar dit bericht Geplaatst: 19-06-15 19:27

wat je ook kan gebruiken in de wei is een pion en dan als je het heb kan je ook een hoge gebruiken die kunnen ze makkelijker vastpakken en de paarden van de buren vinden het een leuk ding

cashewnoot

Link naar dit bericht Geplaatst: 20-06-15 13:56

een jollybal

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 21-06-15 00:49

canisia schreef:
Hier soortgelijke situatie. 5 jarige ruin stond 24u buiten met zijn vriendje in een paddock paradise idee met uitloop naar een binnenstal. Altijd wel wat te doen, crossen over het pad rondom, eten in het wei gedeelte, rollen/rusten op het zandstuk, spelen met zijn maatje, hooi eten, op stal rusten/stro eten, of over het hek met de buur paardjes spelen.

Week geleden heeft hij (waarschijnlijk) vastgelegen onder het hek, been laten scannen en 2 weken op rust en dan nog een keer een scan om zeker te weten of er wel of geen peesschade is.. Hij staat nu op 'rust' op een stukje eigen wei, waar elke dag dmv stripbegrazing wat bij komt, stukje zandpaddock, waar hij met draadje wordt gescheiden van zijn maatje, en stukje betegeld waar een hooibak staat met onbeperkt hooi.
Al met al best luxe en nog genoeg te doen, maar nu na 1 week stuitert hij al door het dak heen.. Schrapen, kopslaan, op zijn plek springen, in zijn eigen knien bijten.. Echt heel sneu om te zien. Hij wil gewoon ravotten en rennen..
Fingers crossed dat volgende week de scan goed nieuws brengt, anders komen er nog veel zware maanden aan -O-

Oh meid... waarom toch?

Paar jaar geleden had mijn ruin ook een blessure aan z'n pees. Veearts d'r bij, en ze zei: dit is er geen die je op rust moet zetten op een klein stukje. Dat klopte helemaal :D Heb 'm lekker laten lopen. Als ze kunnen en willen lopen draagt dat alleen maar bij aan het herstel.

Anderhalf jaar geleden had hij een blessure aan de banden in zijn voet (hij was onderuit gegaan op een glad stuk straat). Kreupelheid was van het niveau dat hij letterlijk niet meer kon staan. De eerste paar dagen liep hij op 3 benen, áls hij al liep. Toen heb ik 'm wel apart gezet, op een stukje van 40 bij 50 meter ongeveer. Toen hij een maand of twee later steeds meer ging galopperen en steeds onrustiger werd heb ik 'm weer bij z'n vrienden gezet. In draf was hij toen nog steeds kreupel. Maar hij werd rustiger, in z'n hoofd en dus ook met z'n kapotte voet.

Paard weet het in dit soort gevallen altijd beter dan de veearts. Altijd. Althans dat is mijn ervaring.

LisaMolenaar

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:18

Ik heb vaker bij mensen zo'n soort bal met handvat zien liggen voor paarden waar ze mee kunnen spelen. Een grote bal van lucht is misschien ook een idee;)

zebra89

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 16:42

Misschien kun je wat 'speelgoed' in de wei leggen (grote paarden/yogabal) en wellicht kun je wat afleiding bezorgen door toch soms een rondje te wandelen, misschien een voederbal om hem uit te dagen?

Verder, een paard zal zich niet snel vervelen, uitbreken lijkt me eerder kwestie van honger...weten dat het kan (1x gelukt is leuk om nog een keer te proberen). Onze paarden houden we 24/7 buiten en vervelen zich nooit. We zorgen wel dat er dagelijks bijv een draadje verzet wordt, met nieuw strookje wat langer gras. Hierdoor overeten ze niet én hebben ze dagelijks een verzetje. Verder geniet de mijne ook gewoon van als ik langs kom: Poetsbeurt, wandeling etc.

Annemarleens

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:21

een bal werkt goed bij ons, maar je kan ook super simpele dingen zoals een pion of desnoods een sproeier :D

BiHB

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:24

Is het een idee om een soort track rond t land, of een gedeelte daarvan, te maken.
Met steeds andere uitdagingen, takken, stukje betegelen, wellicht een verhoging erin en een hoop bochtenwerk.

Maartje1990

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:27

marissa161

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-06-15 20:33

Hmmm de hond heeft net zo'n fitnessbal gesloopt :+

Mungbean

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-06-15 20:38

Ik heb er ook zo een.
Als ik maar een weekje op vakantie ben wordt het een regelrechte draak die sloopt en eventueel zelfs jaagt uit pure verveling, maakt niet uit hoeveel paarden erbij staan. Duurt het te lang (zoals na mijn keizersnede) dan gaan de spijkers er letterlijk een voor een uit en alles wordt tot op de grond toe afgebroken.
Speelgoed wordt alleen even 'dood' gemaakt en verder niets. Valt er niets te slopen dan begint ze na verloop van tijd gevaarlijk (aanvallend) gedrag te vertonen.
Ikben bang dat als die ooit wat heeft er niets anders op zit dan veel wandelen en trucjes leren.