Stroomapparaat, welke kiezen ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Siggy

Stroomapparaat, welke kiezen ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 11:24

Wij zijn op zoek naar een nieuw stroomapparaat. We hebben nu een 230V hangen, maar is al een hele oude en aangezien de shetten het stroomdraad regelmatig negeren }> en we op de (nieuwe) stroomdraden gewoon niet genoeg stroom krijgen, is het tijd voor een nieuwe. Maar... waar moeten we op letten: ik zie apparaten te koop van € 100,- tot € 500,- , met vergelijkbare Joule en weidelengtes. Waar zit het grote verschil in deze apparaten ?

Het belangerijkste is dat mijn paddock-trail goed stroom heeft. Deze is ca. 250 meter lang, heeft 3 koorden en dat dus 2x (binnen- en buitenring). De weides moeten aangesloten kunnen worden op het koord van de paddocktrail, waarbij er zo`n 800-1000m meter bij gaat komen ... (en dat ook 3 draden dus). De weides zijn gedeeltelijk sterk begroeid. Ik heb dus een sterk apparaat nodig !

Wie kan mij adviseren ?

Lucia88

Re: Stroomapparaat, welke kiezen ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:52

Misschien eens informeren bij een winkel of iets dergelijks.

Wat bedoel je met sterk begroeid! Is je draad wel vrij? Als er onkruid tegen aan groeit verlies je een hoop spanning aan de grond. Dan kun je nog zo'n sterke kast eraan hangen, het zal dan nooit genoeg zijn. Dus een keer je draad goed nalopen op breuken en onkruid was contact maakt kan ook geen kwaad.

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 20:41

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 22:42

Bedankt voor jullie antwoorden:
@ Lucia88; het schrikdraad van de paddock trail is net compleet vervangen en dus spiksplinternieuw. Daar zitten echt geen breuken in. Op de trail is de begroeing ook minimaal. Het schrikdraad van de weides is wel flink begroeid en is ook echt geen doen om dat allemaal vrij te maken.

@ BBolluijt; dank voor de suggesties, ik ga eens kijken. Ik begrijp dat de impuls energie iets anders is dan de ontladings energie, klopt dat ?

BBolluijt

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 17:39

Citaat:
Ik begrijp dat de impuls energie iets anders is dan de ontladings energie, klopt dat ?

Technische termen worden door fabrikanten soms wat letterlijk vertaald uit vooral duitse brochures waardoor het vergelijken van de technische gegevens lastig wordt. De Nederlandse fabrikant Koltec geeft het denk ik het meest duidelijk weer.

Impulsenergie
Door de ontlading van de condensator geeft het apparaat de opgeslagen energie af aan de geleiders (draad, lint, koord, etc.). Deze schok/impuls noemt men ontladingsenergie. De ontladingsenergie wordt vaak onbelast weergegeven. Officieel moet de impulsenergie weergegeven worden. Dit is de energie die overblijft bij een weerstand van 500 Ω. Deze waarde bepaalt de werkelijke sterkte van het apparaat, de afschrikking/schok die het dier bij aanraking voelt.

In de AKO documentatie vindt je de term maximale ontlaadenergie, de omschrijving die men aan deze term geeft lijkt op impuls energie maar is dus niet gelijk. Je mag verwachten dat de impulsenergie van de AKO apparaten onder de aangegeven waarde ligt (= maximale onlaadenergie).
Het blijft lastig vergelijken dus.

Siggy

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 09-06-15 20:11

Bedankt voor de duidelijke uitleg +:)+ , weer wat geleerd !

Ik kijk inderdaad veel naar de duitse markt, ik woon tenslotte in Duitsland, en daar kwam ik de termen steeds tegen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 09-06-15 20:33

Van schrikdraadwinkel.nl hebben wij de eider Ne 7500.
Kost maar 125,00

Laadenergie 7,5 joule
Ontlaad energie 4,6 joule

MarcR

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 07:53

Dat je niet voldoende stroom krijgt op je afsluiting kan ook komen doordat je aarding niet meer goed is.
Controleer deze en de verbinding tussen het apparaat en de aardingspinnen.

bruintje123

Link naar dit bericht Geplaatst: 10-06-15 17:25

En met droog weer zoals het nu al een poos is kan het ook helpen om de aarde rondom de aardpen nat te maken.