Wei beregenen, geen stroom wel puntstuk voor grondwater.

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

luxje

Wei beregenen, geen stroom wel puntstuk voor grondwater.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 00:50

Ik heb de zoekfunctie gebruikt, maar nog niet direct het antwoord op mijn vraag gevonden.
Voor mijn paarden huur ik een stuk wei van 1,2 hectare met een schuilstal.
Ze lopen 24/7 buiten en wil ze graag in de zomer voldoende gras op de wei houden om ze niet bij te hoeven voeren.
Nu begint het echter toch wel erg droog te worden allemaal en groeit het inmiddels begraasde stuk minder snel aan dan gehoopt.
Ik wil dus graag gaan sproeien.
Ik heb een puntstuk voor grondwater, hierop zit ook een aftakking waar ik een pomp op kan zetten (kwestie van hendeltje omzetten), maar ik heb dus geen stroom.
Ik zou met 2 sproeiers tegelijk willen sproeien en dan een mooie straal, niet zo'n banketstaaf straaltje zonder druk.
Wie kan me adviseren over welke pomp (op benzine of diesel?) ik hiervoor het beste kan gebruiken, hoe krachtig moet het zijn?
Bestaan er ook pompen waarbij je niet eerst zelf het grondwater met de hand omhoog moet pompen, maar die dat zelf doen zonder "droog te koken"?
Wat zou zo'n pomp verbruiken?
Kun je dan ook kunstmest strooien en vervolgens een paar uur sproeien, of is dat niet nat genoeg voor kunstmest en verbrand het gras dan alsnog?

Mocht het sproeien ontzettend in de papieren gaan lopen, kan ik gaan bijvoeren, ik heb alleen geen opslagmogelijkheden voor hooi en zit dan dus gelijk aan (grotere) balen gewikkeld hooi/voordroog vast, voor de winter geen probleem, voor nu in het groeiseizoen vind ik dat toch een beetje jammer.

Wie kan me adviseren?

holly

Re: Wei beregenen, geen stroom wel puntstuk voor grondwater.

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:26

Stroom kun je verkrijgen met een aggregaat(je)

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 12:37

holly schreef:
Stroom kun je verkrijgen met een aggregaat(je)

Ja zo ver was ik zelf ook nog gekomen ;)
Maar ik wil graag weten hoe krachtig de pomp moet zijn en of mensen iets aan kunnen raden omtrent het merk ed

Achterom

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 12:35

Afgelopen weekend zijn wij er in ieder geval achter dat een pomp behoorlijk wat druk moet kunnen opbouwen om fatsoenlijk te kunnen sproeien. Onze pomp bleek dat niet aan te kunnen namelijk, die was toch meer gericht op tuinsproeiers, maar niet op de druk die weidesproeiers vragen.

Ik weet niet waar je zit, maar is het misschien een idee om je licht eens op te steken bij een winkel van De Wildkamp?

luxje

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 13:54

De Wildkamp in Wehl?
Dat is hier dichtbij.

Lynn_Nikita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:16

Met pomp op benzine heb je geen aggregaat nodig. Mijne komt van legerdump af in Maasbracht. Valkenpower. Moet ook letten Op hoeveel ltr pomp per minuut kan pompen en of je put ook daarvoor geschikt is. Mijn pomp kan Veel meer limoen maar pot is te smal. Is gemaakt voor handpomp

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 22:42

Ik heb een zware dompel pomp met slang in de sloot. Deze geeft 15 liter water per minuut op 2 bar.
Ik heb wel stroom dus ik werk met een haspel.
Je moet echt een pomp hebben met flinke druk. Ik heb maar één sproeier want twee redt de pomp niet.
Mijn sproeier haalt een diameter van 15 meter.
Let wel op dat je alleen sproeit bij bewolkt weer of s nachts ivm verdamping van het water bij zonnig weer.
Ik kon niet met de (diesel) aggregaat werken s nachts vanwege geluidsoverlast.
Uk heb trouwens een gardena pomp. Let ook op dat je slang niet te dik is, want dat kost water druk.
Kunstmest strooien kan je doen voor het sproeien maar dan moet je de sproeier echt minimaal drie tot vier uur op dezelfde plek laten staan
Ik zal wel wat meer kwijt zijn aan elektriciteit nu.