Paard drinkt niet meer uit drinkbak

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

G_Connemara

Paard drinkt niet meer uit drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 01:35

hallo bokkers,
sinds kort ben ik verhuisd naar een nieuwe stal en mijn pony dronk de eerste dag meteen uit de automatische drinkbak in de stal hier heeft ze eerder nooit problemen mee gehad.

nu ik haar laatst dus telkens als ik de stal schoonmaakte op de paddock zette merkte ik dat ze daar meteen naar de drinkbak ging rennen om daar uit de automatische drinkbak te drinken.
Nou had ik vandaag appeltjes en lekkere dingetjes meegenomen om die in de drinkbak te doen om te kijken of ze het dan pakt, maar ze wilt het alleen uit men hand pakken boven de drinkbak.
Ik weet niet of iemand nog tips heeft wat ik kan proberen, heb al elke dag de drinkbak schoongemaakt met gras, en een keer met hooi, en zelfs een keer gras laten weken in het water ik dacht misschien vindt ze het dan wel lekkerder maar ze had dus alleen het gras eruit gehaald.

misschien moet ik de drinkbak wel goed reinigen met zeep oid want zit er een raar geurtje aan?
ik weet niet of iemand schoonmaak tips heeft met wat voor zeep ik de drinkbak schoon kan maken of andere manieren hoe ze weer gaat beginnen om uit de drinkbak te drinken.

alvast bedankt voor de antwoorden!

Deliana1993

Re: Paard drinkt niet meer uit drinkbak

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 01:47

Heeft ze toevallig een keer in de waterbak gepoept? Een paard op m'n vorige stal deed dat ook en dronk daarna ook niet uit zijn bak.

Probeer (als het mogelijk is) haar eens in een andere stal uit de waterbak te laten drinken! Doet ze dat wel? Dan kan het inderdaad zijn dat je je eigen waterbak even goed moet boenen!

Succes! :)

kelseyc

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 01:48

Is er misschien iets met het water? ik heb eigenlijk geen idee, ik volg even

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 02:56

Ik heb dit ook gehad nadat mijn paard een paar keer in de waterbak had gepoept. Ik heb de waterbak uiteindelijk schoongemaakt met groene zeep en dan goed nagespoeld met een emmer water. Ik had geloof ik ook nog iets in het water gedaan om het lekkerder te maken nadat ik hem schoon gemaakt had, beetje honing geloof ik.

Albert

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:13

Heb je het water zelf al geproefd?
Een klontje suiker er in helpt vaak ook voldoende, maar misschien gaat de lepel erg zwaar of staat er veel druk op de leiding.

Leffroi

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:32

Er zitten wellicht ratten en/ of muizen op stal. Als die uit de waterbak drinken, kan het ook zijn dat ze er daarom niet meer uit wil drinken?

mick75

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:39

Soms kom je nooit achter de reden. Paard dat ik ken dronk altijd normaal uit de drinkbak, totdat ze van box verhuisde. Sindsdien heeft ze nooit meer uit de drinkbak gedronken, ook als ze in haar oude box gezet werd. Reden hebben we nooit kunnen vinden, maar we krijgen haar ook niet aan het drinken. Niet uit de automatische bak tenminste. We hebben dat ding schoongemaakt met inmiddels alles wat we kunnen bedenken (dit probleem speelt al 5 jaar). De leidingen zijn meerdere malen doorgespoeld. We hebben andere drinkbakken erop gezet en bedenk het maar.

Wij lossen het maar op door een bak water neer te zetten op de grond, zegmaar als in de winter wanneer de waterleidingen bevroren zijn. Maar dan permanent. Daar drinkt ze wel uit. Wij hebben ons er maar bij neergelegd, je kan ze immers niet dwingen uit die automatische bak te drinken als ze dat echt niet willen.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 10:44

Grondig reinigen en daarna het water nog even laten lopen kan nooit kwaad. Zitten er veel stro en spinnenwebben omheen? Stroom kan eventueel overspringen vanaf stroomdraadjes in de buurt van de stal.

Na het reinigen zou ik nog steeds wel met appeltjes en dergelijke spelen. Je paard zal opnieuw moeten leren dat de waterbak wél weer lekker water oplevert.

Ik ben benieuwd wat uiteindelijk de oorzaak was.

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:10

Als zo opeens helemaal stopt met drinken zou ik het eerder in de leidingen gaan zoeken. Misschien zijn die verroest en zit dat in het water. Miss eens navragen hoe oud de installatie is?

G_Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 11:30

dankjewel voor alle tips! :)
nou de stal is net nieuw gebouwd en elk ander paard drinkt er wel echt uit, zelfs toen ik gisteren haar ging leren uit de waterbak weer te drinken ging het paard naast haar in de stal het ook telkens doen net alsof die wou laten zien kijk zo moet het haha. :P

ik wou inderdaad vandaag even de drinkbak goed reinigen met zeep, maar welke zouden jullie daarvoor gebruiken? ik denk inderdaad dat ze misschien op het begin een x erin heeft gepoept of geplast, maar kheb het dus wel al gewoon schoongemaakt en met hooi en gras soort van schoongeboend.

aan de leiding ligt het denk ik niet want het zijn allemaal dezelfde leidingen en uit de paddock wil ze dus wel drinken.

tjah en als ze niet wil drinken zou ik toch maar een grote emmer water neerzetten en die elke dag moeten bijvullen -O- , niet ideaal maar wel over voor mijn pony :j

Lucia88

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:33

Kan ook zijn dat de roest na een aftakking zit. En het dus vanaf daar word mee gevoerd. Dus is niet heel gek als het ene water wel goed is en het andere niet. Zou toch wel eens daar naar kijken.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 11:42

Ik weet niet welke zeep daar eigenlijk voor gebruikt wordt, ben wel benieuwd of iemand daar een tip over heeft.

Is het niet slim om gewoon zelf het water te proeven nadat je de bak gereinigd hebt? Als het vies smaakt hoef je het natuurlijk niet door te slikken, maar dan weet je meteen dat het probleem nog niet opgelost is.

Denoods...als het echt een soort aangeleerd-gedrag-iets is geworden, zou je misschien met iemand van stal kunnen ruilen. Dit nadat je zeker weet dat er niets mis meer is met de eventuele smaak en geur van het water in de drinkbak.

PollyPancake

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:11

Ik maak de waterbak zowel binnen als buiten wel eens schoon met groene zeep. Dat is op natuurlijke basis dus het kan vast niet veel kwaad. Wel goed naspoelen natuurlijk. Je kunt ook iets anders gebruiken, als het maar op natuurlijke basis is. Of je gebruikt afwasmiddel, wassen wij onze drinkglazen ook mee af en wij worden ook niet ziek.

G_Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 12:13

ik zou wel even kunnen kijken of ze inderdaad drinken uit een andere stal wil drinken we hebben nog een paar lege stallen dus kan ik daar wel even kijken of ze daar uit gaat drinken maar ik wil sowieso de drinkbak nog goed reinigen want ik geef nog even niet op.
als ik helemaal geen oplossing vind koop ik dus gewoon een grote emmer en vul die elke dag met water

heeft iemand een tip waar je zo een grote emmer kan halen en of die goed blijven staan en welke ik het beste kan halen dan?

G_Connemara

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 07-06-15 12:14

BlondCowgirl schreef:
Ik maak de waterbak zowel binnen als buiten wel eens schoon met groene zeep. Dat is op natuurlijke basis dus het kan vast niet veel kwaad. Wel goed naspoelen natuurlijk. Je kunt ook iets anders gebruiken, als het maar op natuurlijke basis is. Of je gebruikt afwasmiddel, wassen wij onze drinkglazen ook mee af en wij worden ook niet ziek.

oke afwasmiddel hebben wij sowieso, maar groene zeep? wat moet ik me hierbij voorstellen waar haal je dat?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 07-06-15 12:19

Groene zeep koop je gewoon in de supermarkt, zit in een potje, van merk Driehoek. Je hebt het ook vloeibaar en dan heet het Vloeibare Zeep.

Er kan een vogel of muis in de bak verdronken zijn geweest, die geur blijft heel lang hangen. Maak ook goed schoon onder de lepel. Zelfde geldt voor mest en urine, maar lijkgeur moeten ze echt helemaal niets van hebben.
Heb je ook gecheckt of er geen stroom op de waterbak staat, hoe zwak ook?

Djilna

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:41

En stroomt het water gewoon uit de leiding in het bakje of spuit het misschien? Soms spuit het wat omhoog tegen de neus van het paard en dan willen ze er ook niet meer uit drinken.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 14:58

Ik heb een keer gehad dat mijn paard ook niet meer dronk uit de drinkbak en ook na van alles proberen wilde ze niet.
Toen besloten om de drinkbak eens goed door te laten lopen, maar ik vond idd ook de drinkbak stinken maar had m al schoongemaakt.
Nog eens helemaal door laten lopen en dit ging heel moeilijk dus de lepel eens omhoog en zat daar een dode muis half te rotten.
Het vieze ding weg gehaald, waterbak helemaal met sop schoon gemaakt en kokend water en toen goed door laten lopen.
En paard lief dronk weer.
Goed kijken achter de lepel.

kwita

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 15:02

werkt de drinkbak nog naar behoren? en over het water het kan zijn dat de leiding een smaakje afgeeft, of opgevangen water uiteen tank algen of te veel andere bacteriën zitten.

jesito

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-06-15 16:29

probleem inmiddels opgelost??