Paard kan de sloot niet vinden om te drinken.

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Chinas

Paard kan de sloot niet vinden om te drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:38

Hallo,
Mijn paard staat ongeveer 8u per dag op een stuk land met veel gras. De overige uren staat ze op een wat meer leeggegeten stuk. Toen ik haar gister uit het hoge land haalde en op de oude wei zette ging ze ipv meteen omdraaien voor een snoepje meteen naar de sloot toe om te drinken. Ik had toen al mijn vermoedens dat ze de sloot niet had gevonden.
Vanochtend haar weer op het hoge land gezet en samen met haar naar de sloot gelopen om haar voor de sloot te zetten. Nu haalde mijn zusje haar net op en hield haar een emmer water voor, ze begon meteen te slurpen. Ze heeft dus waarschijnlijk de hele middag dus niks gedronken, wat super ongezond is met deze temperaturen...
Ik vind het zo ontzettend sneu als zij de hele dag niks kan drinken. Iemand enig idee hoe ik haar de sloot kan laten vinden?

Ze staat overigens met zo'n 6 anderen op het land, dus een spacie ton is geen optie, die is na een uurtje weer leeg. Ook is er een prima plek waar ze bij de sloot kan zonder er bijna in te vallen, dus dat is het probleem niet.

xMyrth

Re: Paard kan de sloot niet vinden om te drinken.

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:41

Misschien een bak in het land zetten met water??? Misschien vind ze het slootwater niet lekker of is ze er bang voor?

Guinevere

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:43

Ik weet niet wat je met hoog gras bedoeld, maar misschien kan je een stuk vlakbij de sloot maaien zodat ze beter kan zien waar het water is?

MirandaMalik

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:44

Ze kan de sloot vast wel vinden maar die bevalt haar waarschijnlijk niet om een of andere reden..misschien wordt ze weggestuurd?
Als ze genoeg dorst heeft gaat ze vast drinken, misschien doet ze dat ook wel want een emmer leegdrinken is voor een paard niet zoveel, kan best zijn dat ze het gewoon wel makkelijk vond.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:45

Bak met water is helaas geen optie aangezien de andere paarden daar ook uit gaan drinken. Het lijkt me niet dat ze het slootwater niet lekker vindt aangezien ze op het kale land meteen uit de sloot gaat drinken...

Ik zal morgen even kijken of ik het gras voor de sloot weg kan halen, bedankt!

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 17:46

MirandaFuego schreef:
Ze kan de sloot vast wel vinden maar die bevalt haar waarschijnlijk niet om een of andere reden..misschien wordt ze weggestuurd?
Als ze genoeg dorst heeft gaat ze vast drinken, misschien doet ze dat ook wel want een emmer leegdrinken is voor een paard niet zoveel, kan best zijn dat ze het gewoon wel makkelijk vond.

Dat ze wordt weggestuurd lijkt me niet. Er wordt eigenlijk nooit boos gedaan naar haar, ze loopt altijd overal vrolijk tussendoor.

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 17:49

Misschien vind ze het water daar minder lekker om een of andere reden. Als ze in het ene weiland de sloot kan vinden kan ze dat ook in het andere. helemaal als er andere paarden bij staan die wel gewoon drinken.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 18:03

bliver schreef:
Misschien vind ze het water daar minder lekker om een of andere reden. Als ze in het ene weiland de sloot kan vinden kan ze dat ook in het andere. helemaal als er andere paarden bij staan die wel gewoon drinken.

Dat dacht ik eerst ook. Maar op alle weides waar ze tot nu toe heeft gestaan lag er een hoge sloot naast een hele zijde van het land. Bij het hoge land ligt er ook wel langs de hele zijde een sloot, maar deze ligt dieper. Er is maar een klein stuk waar ze daar echt handig kan drinken. Misschien dat ze dat stuk gewoon niet kan vinden? (Terwijl ik haar vanochtend wel met de neus ervoor heb gezet...)

bliver

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:40

Niet vinden lijkt me sterk

maby

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:44

kan het zijn dat ze er weg zakt. dat vinden ze ook nog weleens "eng".

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:45

Chinas schreef:
Bak met water is helaas geen optie aangezien de andere paarden daar ook uit gaan drinken. Het lijkt me niet dat ze het slootwater niet lekker vindt aangezien ze op het kale land meteen uit de sloot gaat drinken...

Dit is echt een belachelijke smoes weet je dat? Dan ga je maar een paar keer extra vullen, wat is er nou belangrijker? Ik zou mijn paard in deze temperaturen echt niet zonder water laten staan.

colunder

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:49

Ik zou ook niet uit de sloot drinken als ik paard was.
Gewoon leiding water geven en lintje langs de sloot zetten zodat ze er niet in kunnen vallen.

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:50

Chinas schreef:

Dat is toch niet erg? Dat de anderen er ook uit drinken?
Gewoon cement ton halen bij de bouwmarkt en een emmer met touw eraan, kan je hem zo uit de sloot vullen.
Als dan de slootkant of iets het probleem is voor je merrie is het opgelost.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:53

Sjolvir schreef:
Chinas schreef:

Gewoon cement ton halen bij de bouwmarkt en een emmer met touw eraan, kan je hem zo uit de sloot vullen.

Of desnoods zo'n 1000L vat!

Tinkertje89

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:55

Sjolvir schreef:
Chinas schreef:

Inderdaad, prima oplossing, en minder gevaar dat je paarden in de sloot vallen.

Maaaarije

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:55

Of een badkuip.. die hadden ze bij onze vorige stal, dronken paarden uit beide weilanden uit. Stond precies onder het draad door.. 8 paarden, die was nooit leeg.
Af en toe even een paar emmers / tuinslang erin....

alice0cullen

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:56

Ik zou zelf ook gewoon een bak neerzetten met water en die gewoon bijvullen. Wat is er zo optegen dat de andere paarden ook uit die bak gaan drinken als ik vragen mag.

Jolene85

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:58

Als paarden echt dorst hebben zullen ze wel uit de sloot drinken. Het schijnt dat veel paarden trouwens slootwater lekkerder vinden dan kraanwater; net als wilde paarden. Loop n paar keer met je paard naar de drinkplek bij de sloot mbv snoepjes ofzo totdat ze met dr neus zowat in de sloot zit. Dan zal ze het wel snappen. Succes!!

Anomien

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 19:59

Dat ie na een uur leeg is en dat ie nog rest van de dag niets heeft... Schrijft ze toch.

Dan 4 neerzetten.

RusselNuwell

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:01

KimD schreef:
Chinas schreef:

Dit is echt een belachelijke smoes weet je dat? Dan ga je maar een paar keer extra vullen, wat is er nou belangrijker? Ik zou mijn paard in deze temperaturen echt niet zonder water laten staan.

Ja, want iedereen heeft 24 uur per dag de tijd om naar zijn/haar paard te gaan. Ik zou mijn paard niet zonder water laten staan, maar niet iedereen heeft de optie om figuurlijk gezegd 4 keer daags water te brengen.

Overigens heb ik gewoon drie specie kuipen in het land staan. Duurt wel even voor dat op is. (Wel oppassen natuurlijk dat je het niet te lang laat staan zonder te verversen). Je kunt zoals hier al gezegd is een 1000liter ton overwegen op de kop te tikken.

KimD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:06

RusselNuwell schreef:
KimD schreef:

Ja, want iedereen heeft 24 uur per dag de tijd om naar zijn/haar paard te gaan. Ik zou mijn paard niet zonder water laten staan, maar niet iedereen heeft de optie om figuurlijk gezegd 4 keer daags water te brengen.

Overigens heb ik gewoon drie specie kuipen in het land staan. Duurt wel even voor dat op is. (Wel oppassen natuurlijk dat je het niet te lang laat staan zonder te verversen). Je kunt zoals hier al gezegd is een 1000liter ton overwegen op de kop te tikken.

Dan doe je gewoon niet moeilijk en zet je er twee of drie of vier neer. :Y) Hoef je maar één keer per dag te vullen.

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 20:43

Een badkuip of 1000 L vat wil de staleigenaar niet.

Ik vind het absoluut geen probleem als er andere paarden ook uit een specie ton (of wat voor ton dan ook) drinken. Wat voor mij het probleem is is dat ik dan degene op stal ben die dat ding dan mag gaan vullen. Van de rest hoeft dat er niet te staan, die gaan dat dan dus ook niet vullen. Aan het einde van de week zullen ze met z'n elven op het land staan, dan blijf ik bezig met zo'n ding te vullen....

Ik ga morgen halvewege de middag nog een extra keertje heen om met haar naar de sloot te gaan. Als ze hem dan echt niet heeft gevonden zal ze dan wel gaan drinken. Mocht dat niet werken ga ik kijken naar een automatische drinkbak die je met een slang in de sloot kan leggen.

Kaaaren

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 20:48

Als een paard echt dorst heeft zal ze wel gaan drinken hoor, inderdaad laat het haar morgen nog een keertje zien. Misschien moet ze er nog een beetje 'handigheid' in krijgen :)

Chinas

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 06-06-15 14:55

Ik had haar rond het 10u op het land gezet, kwam net aan met een emmer en ze heeft zo weer een halve emmer op... In overleg met staleigenaar een specie ton neergezet, mocht het zijn dat die te vaak leeg is en ik hem te vaak moet vullen dan verzint hij wat anders.

Kahawa

Link naar dit bericht Geplaatst: 06-06-15 15:02

Chinas schreef:
Een badkuip of 1000 L vat wil de staleigenaar niet.

Ik vind het absoluut geen probleem als er andere paarden ook uit een specie ton (of wat voor ton dan ook) drinken. Wat voor mij het probleem is is dat ik dan degene op stal ben die dat ding dan mag gaan vullen. Van de rest hoeft dat er niet te staan, die gaan dat dan dus ook niet vullen. Aan het einde van de week zullen ze met z'n elven op het land staan, dan blijf ik bezig met zo'n ding te vullen....

Als de andere paarden wel gewoon uit de sloot drinken zullen ze niet hun volledige drinkbehoefte gaan vervullen met water uit die ton hoor.

Is mijn ervaring tenminste niet. Ja ze nemen vast wel een slokje, maar de meesten blijven het meeste drinken bij de plek waar ze dat al gewend waren.