afspuiten na het rijden ?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Debby614

afspuiten na het rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 09:53

Sinds een aantal weken komen wij iets verder in training en is mijn paard na het rijden bezweet ongeacht de duur van de training. Ze zweet erg snel, terwijl ze qua conditie en kracht best veel aan kan.

Vroeger, in de tijd dat ik paarden reed die dag en nacht op stal stonden, heb ik geleerd een bezweet paard af te spuiten, droog te trekken en met zweet deken op stal te zetten. Na een halfuurtje de deken er af en aan de lucht laten drogen.

Nu staat mijn paard dag en nacht buiten. Ik zet der na een goede coolingdown onder de tuinslang, spuit ik der even gauw af, trek ik der droog en doe ik een zweetdeken op. Dan wandelen we vaak 15 minuten aan de hand voordat ik de deken er weer afhaal en de rest laat opdrogen in de wei.

Toen het van de week echt heet was heb ik der na het afspuiten geen deken op gedaan en zo in de wei gezet waar ze redelijk snel droogde.

Maar wat is nou eigenlijk handig en goed voor mijn paard? Als ik der bezweet in de wei zet word ze dazenvoer. Maar is 4 keer per week afspuiten of afsponzen niet erg? En wanneer beslis ik of ik wel of geen zweet deken op doe voordat ik der de wei in breng?

Wat doen jullie?
Het gaat in dit geval om een 6 jarige Fries, wonend in Frankrijk, dus wel iets ander klimaat dan Nederland. Stalgenootjes, die alles op een "natuurlijke" manier aan pakken halen een harde borstel over het paard en zetten hem op de wei. Dat heb ik sowieso nog nooit gedaan.

Anoniem

Re: afspuiten na het rijden ?

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:55

Ik spuit 'm af, laat 'm daarna rollen in het zand, en dan hoppekee terug de wei op.
Water droogt sneller dan zweet, en maakt ze minder aantrekkelijk voor steekbeesten.

Dieselpaard

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:57

Sonja schreef:
Ik spuit 'm af, laat 'm daarna rollen in het zand, en dan hoppekee terug de wei op.
Water droogt sneller dan zweet, en maakt ze minder aantrekkelijk voor steekbeesten.

Hier precies hetzelfde. Even lekker kroketten na het afspuiten :)

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 09:57

ik heb zelf ook friese paarden en als ik hen aan het werk gehad heb spuit ik ook af (dit alleen bij goed weer) en laat hen daarna in de bak even rollen. Voordeel direct droog.

Als zij nog te nat zijn of er staat veel wind dan gaat het paard na het rijden direct naar binnen en even op stal voordat. Indien weer droog dan weer naar buiten.

petitparis

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:02

van zodra een paard echt bezweet is, afspuiten en droog trekken. Zweetdekens gebruik ik enkel als het onder de 12-15°C. Is dan ook de periode dat ze meestal geschoren zijn.
Bij twijfel of veel wind zal ik ze eerder eventjes binnen/uit de wind zetten totdat ze wat droger is alvorens terug buiten te zetten.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 10:44

Ah super , bedankt! Dan weet ik dat ik goed bezig ben ;)

Daihyo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:47

Sonja schreef:

Zo doe ik het ook. Even paneren en weer op de wei. Gaat prima :j

Nynke04

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 10:55

En het moet nog beter voor de zwarte kleur zijn ook als je het zweet er even afspuit.

Debby614

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 05-06-15 10:59

Cool! (a)

rien10

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:01

Ja, paneren, zo noemen wij dat ook altijd. En die van ons is Schnitzel kleurig, en ook nog eens een Duitser. Dus..... "we gaan even een schnitzel maken" als we hem laten rollen. :D

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 11:24

Ik spuit ook af, even meeste vocht eraf trekken met zweetmes en dan de paddock op, of als het in de avond is weer op stal.

OleJon

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:27

spuiten jullie dan gewoon af met koud water uit de kraan?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:29

Ja, gewoon met de tuinslang aan zo'n buitenkraantje zoals ook aan het huis zit om de auto te wassen en de tuin te sproeien :j

JoycexEnya

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:30

Ik spons haar altijd af, ze vind afspuite vreselijk. En dan gewoon de wei op vaak rolt ze dan in het zand, mijne staat ook 24/7 buiten

Sjolvir

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:30

Sonja schreef:

Zoals hierboven dus.
En ja, dit is ook een Duitser (oke, Deens ras...) dus ook een panini of schnitzel.

Afbeelding

Duhelo

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:32

Ik spuit gewoon af en gooi ze zo de weide weer in. Aftrekken met zweetmes doe ik zelfs niet. In de weide gaan ze wel rollen.
Zodra gevoelstemperatuur aangenaam,is en paarden redelijk zweten gaat de tuinslang er.
Vroeger reed ik friezen en die werden ook in de winter afgespoten, met warm water dan wel, en dan hun paddock in met zweetdeken. Die werd na een kwartier gewisseld, en daarna waren ze wel droog.

Billy

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:33

Ik spuit hem niet af, ik spons hem af met lauw water, dan droogtrekken en dan afhankelijk van het weer naar buiten of nog even drogen op stal

Es_ther

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:33

Sjolvir schreef:
Sonja schreef:

Zoals hierboven dus.
En ja, dit is ook een Duitser (oke, Deens ras...) dus ook een panini of schnitzel.

[ Afbeelding ]

En dan de frituurpan in!

Ik spuit ze ook af, even zweetmes eroverheen en lekker in de wei!

PowerReiner

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:42

rien10 schreef:
Ja, paneren, zo noemen wij dat ook altijd. En die van ons is Schnitzel kleurig, en ook nog eens een Duitser. Dus..... "we gaan even een schnitzel maken" als we hem laten rollen. :D

Whahaha dan ga ik die van mij ook Schnitzel noemen :D
Geen Duits ras maar wel in Duitsland gefokt, palomino en dus ook schnitzel kleurig. Dat ik daar zelf niet aan heb gedacht zeg :)*

Ik doe idd ook hetzelfde als de meesten hier, afspuiten, zweetmes en kroketteren.

aniquegraaf

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:51

Ik spuit met de koudere dagen alleen de pezen af. En als het dan warmer is paard gewoon helemaal nat zodat het lekker verkoeld is en ook zonder zweetmes. Gewoon gelijk het land weer in.

Mando

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 14:57

Ik spuit hem af, paneer hem en gooi hem terug in het land of in zijn box.
Volgende dag zie je echt geen zand er meer op zitten.

Gisteren zijn manen en staart gewassen en toen laten rollen, dan verklaar iedereen mij voor gek want hij is net schoon en je laat hem weer rollen...
Uhhh ja... het is een paard geen fotomodel.

Cherdenise

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:00

Paneren heeft nu een nieuwe betekenis voor mij hahaha

Zo doe ik het ook en idd ook met koud water, begin wel altijd bij de benen
Als het koud is dan alleen de benen of helemaal niet, ligt eraan

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:01

Ik spuit mijn fries (zweet snel en veel) zolang het weer het toelaat helemaal af na het rijden. Als het vriest niet meer, maar met 5/ 10 graden boven 0 nog wel. Dan krijgt ze een zweetdekentje op tot ze droog is (in de winter blijft ze 's nachts op stal, we rijden 's avonds) en als het warm genoeg is gaat ze gelijk de wei weer in. Als het echt vriest spons ik haar overigens nog wel af, ze zweet dusdanig dat ik het zweet er met een zweetmes af kan trekken dus dan maak ik haar met een spons even schoon voor de zweetdeken om gaat. Ze staat het gehele jaar zonder deken verder.

Angelique_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:03

Ik spuit alleen af als het echt lekker warm is. Is het wat koeler, dan vaak even met een emmer water en spons alleen de ergste zweetplekken afnemen zodat het niet gaat schuren.

PanamaD

Link naar dit bericht Geplaatst: 05-06-15 15:04

Maar het is wel zo als je je paard helemaal afspuit en dan vol nat in de zon zet je paard het nóg warmer krijgt. Water trekt zon aan. Dus met echt heet weer kan, ik zeg kan, je paard verbranden op de rug....

Zou m eerst laten rollen in de zand en dan pas op de wei zodat die een beschermende zandlaag heeft.