rijbak omheining, wat raden jullie aan?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

danielle8027

rijbak omheining, wat raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 13:02

Beste bokkers,
Kunnen jullie mij helpen met jullie eigen ervaringen?

Wij zijn opzoek naar nieuwe rijbak omheining.

We hebben een aantal punten waar we rekening mee moeten houden:
- we hebben friese paarden, maar ook een kleine shet, dus die moet niet kunnen ontsnappen.
- materiaal moet lang mee gaan
- het moet geen miljoen kosten :o

Hebben jullie omheiningen (welk materiaal?) die je mij zal aanraden? (of juist helemaal niet)

Waar hebben jullie deze omheiningen besteld/gekocht.

Hebben jullie de omheining zelf geplaatst, of laten doen?

Alvast bedankt! *\o/* *\o/*

Suzzy_3

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:09

Het eenvoudigste is toch geen gewone weideomheining maken. Dus palen (schuin) inkloppen, en stroomdraadje aan. Deze kan je op gewenste hoogte hangen.
Als je de palen wat schuin naar buiten zet, kom je er ook niet met je voet/knie tegen.

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 13:52

Suzzy_3 schreef:
Het eenvoudigste is toch geen gewone weideomheining maken. Dus palen (schuin) inkloppen, en stroomdraadje aan. Deze kan je op gewenste hoogte hangen.
Als je de palen wat schuin naar buiten zet, kom je er ook niet met je voet/knie tegen.

Vergeten er bij te zetten:

De paarden kijken allemaal niet naar stroomdraden, dus lopen er zo doorheen!
Moet van hout :) of kunststof of iets!

Serena_Milco

Re: rijbak omheining, wat raden jullie aan?

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:54

En een gewoon houten omheining? inderdaad iets schuinzetten voor je benen. Als je hardhout neem, en het ook nog een paar keer beitst gaat het best wel lang mee. (en als je beits op waterbasis koop is het volgens mij ook niet giftig?)

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 13:55

Wij hebben doorsteekpalen. Ziet er mooi uit, sterk, en fijn om in te rijden.

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 14:07

S_Horsmans schreef:
En een gewoon houten omheining? inderdaad iets schuinzetten voor je benen. Als je hardhout neem, en het ook nog een paar keer beitst gaat het best wel lang mee. (en als je beits op waterbasis koop is het volgens mij ook niet giftig?)

Bedankt voor de tip!
gewoon losse palen en planken kopen?
Is inderdaad geen slecht idee! Ik ga eens op speurtoch of dat dat ergens bij ons in de buurt te kopen valt.. :D

danielle8027

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 14:08

8nnemiek schreef:
Wij hebben doorsteekpalen. Ziet er mooi uit, sterk, en fijn om in te rijden.

Zoiets vind ik inderdaad erg netjes! Hebben jullie zelf gemonteerd?

8nnemiek

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:37

Wij hebben ze inderdaad zelf gemonteerd. Grote grondboor en je bent binnen een dag klaar met z'n tweeën.
Bij ons mochten we van de gemeente geen 'vaste' omheining, dus palen vasttimmeren mocht niet.. Maar die doorsteekpalen kun je er gewoon uit schuiven als je de hoekpaal weg haalt, dus op papier niet vast :Y)

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:44

Wij hebben schuine palen maar dan met beoband. Is stevig maar niet zo pijn lijk als hout als je er tegen aan valt.

Serena_Milco

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 18:38

danielle8027 schreef:
S_Horsmans schreef:

Bedankt voor de tip!
gewoon losse palen en planken kopen?
Is inderdaad geen slecht idee! Ik ga eens op speurtoch of dat dat ergens bij ons in de buurt te kopen valt.. :D

Je kan het inderdaad zelf doen, vooral de palen (goed) zetten is dan een groot karwei, maar ook de balken plaatsen is een klus :) Als je een beetje kan timmeren (schroeven beter gezegd, maar ja ;) )en je hebt veel tijd over kan je er echt iets moois van maken. Als je de tijd en ervaring niet hebt zou ik het laten zetten, het zou zonde zijn als bijvoorbeeld de palen wegzakken na een tijdje.
Heb je mensen die je kunnen helpen?

SMGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 11:57

Palen schuin inkoppen met daarbij een schriklint is voldoende :), voor je shetlander dan wel even 2 lijnen spannen, anders kruipt ie er zo onderdoor haha.
Mocht je voor deze oplossing kiezen, let er op dat je de knoppen waar je het lint in vast steekt niet tegen je knieën aan kunnen komen, dat heeft bij mij al voor littekens gezorgd haha.

claudiadvx

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 12:13

Kun je doorsteekpalen ook schuin inkoppen? Wij zijn ons ook aan het oriënteren voor een bakomheining

SMGL

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:45

claudiadvx schreef:
Kun je doorsteekpalen ook schuin inkoppen? Wij zijn ons ook aan het oriënteren voor een bakomheining

Ja dat kan, daarbij moet ik wel zeggen dat ze minder stevig zijn, ik raad je aan ze een paar CM dieper de grond in te slaan voor de stevigheid. Verder kan het echt geen kwaad!

Cioccolato

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:51

Ze moeten dus ook los in de bak blijven staan? Anders zou een heg ook wat zijn. Vind ik nog de meest chique omheining.
Anders gewoon een houten omheining maken, kun je zo duur maken als je zelf wil! Persoonlijk vind ik het niet mooi als er laag bij de grond nog een rij hout zit, wat jullie nodig zijn voor de shet begrijp ik. Blijft die wel achter een draadje? Anders zou je hout hoog en draad als extra laag. Toont mooier :)

Mogamba1997

Link naar dit bericht Geplaatst: 13-06-15 17:55

Wij hebben de palen schuin in de grond en dan op 2 verschillende hoogtes ijzeren buizen er bij langs. Buizen hebben we in elkaar geschoven dat het ook weer makkelijk uit elkaar is te halen.

Marizi

Link naar dit bericht Geplaatst: 15-06-15 08:58