Hoe manen mooi houden en nog langer?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Brigitte_D

Hoe manen mooi houden en nog langer?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 19:10

Hoi,

ik was wel eens benieuwd naar jullie ervaringen/meningen.
Momenteel bezit ik drie paarden(haflingers) waarvan twee behoorlijk lange manen hebben,
wat is nou verstandig? De manen los laten of in vlechten?
Ik kam ze nu regelmatig uit omdat ze los hangen, maar daarmee komen er toch altijd vrij veel manen 'mee'... Als ik ze zou invlechten hoef ik ze veel minder vaak te kammen? Of zit ik er naast?

Graag tips!!

Chasingmood

Re: Hoe manen mooi houden en nog langer?

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:16

Ik zeg, vlechten, om de zoveel weken loshalen, iets van klitspul (of kockpitspray, ja echt, werkt super) erin, alleen met je vingers ontklitten, niet kammen! en dan weer in de vlecht

Brigitte_D

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 03-06-15 19:18

Oja, trekken vlechten niet teveel aan de manenkam?

Chasingmood

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:19

Haha, ik ben geen expert sorry, maar dit is hoe ik het zou doen.
Misschien bij de wortels niet te strak vlechten, maar daarna wel gewoon een stevige strakke vlecht

NotYourLine

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:26

Ik heb zelf twee (?) jaar geleden de manen van mijn Fries op handbreedte afgeknipt doordat ze er een hele hap uit had geschuurd door mijt. Destijds de mijt behandeld & niet gevlochten. Heb dit pas weer geprobeerd, maar zodra ik het vlecht gaat ze schuren omdat het "te strak" op d'r huid zit zeg maar.

Dus mijn Fries loopt lekker zonder frutsels erin, ik kam het elke dag standaard even door ook weer zonder anti-klitspul e.d. Tot nu toe werkt dit prima, manen zijn inmiddels al onder haar hals vandaan. :j

_Lot

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 19:29

Mijn haflinger heeft ook lange manen, bij haar zitten ze altijd in hengstenvlechten. Die vlechten blijven er net zo lang in zitten tot ze er niet meer uit zien, dan haal ik ze eruit, haal ik even mijn vingers er doorheen om de ergste klitten eruit te halen en dan vlecht ik ze weer in.
Ik kam ze zo weinig mogelijk, 1 keer per maand en soms minder.
De vlechten trekken bij mij niet bij de manenkam, maar ik vlecht ook niet het laatste plukje mee want dan trekt ze de haren eruit als ze wil grazen :)