Ik heb nu sinds een maand mijn eigen paard. Zij staat nu op stro, maar eet elke dag zo'n 3/4e van de stal leeg. Elke dag doe ik er +- een plak vers stro in, zodat er een goede laag in de stal ligt.
Voordat ik haar kocht stond zij 24/7 in de wei.
Ik vraag me dus af of dit kwaad kan, aangezien zij nu al een maand elke dag een plak stro eet naast haar ruw en krachtvoer en er tot nu toe (gelukkig) nog geen obstipatie of koliek heeft. Kan dit nog komen? Of zou het gezien de tijd dat ze op stro staat, al lang gebleken zijn dat ze stro-koliek gevoelig is?
Ik hoor namelijk veel verschillende verhalen over stro eten en ik kon niet echt een topic vinden waar ik antwoord op mijn vraag kreeg.
Ze krijgt 's ochtends een hoop, daar is ze dan rond de lunch mee klaar, dan gaat ze naar buiten, en als ze 's avonds naar binnen gaat krijgt ze weer. Ik denk dat ze vooral s nachts als het hooi op is aan het stro begint.
Ik twijfel dus om over te gaan op iets anders, maar ben dan heel bang dat ze zich gaat vervelen en stal ondeugden krijgt. Dus als het stro eten geen kwaad kan lieven niet dus.
Mijn paard eet ook stro, maakt helemaal niet uit tenzij ze natuurlijk hun hele box leeg eten.. Stro is gewoon maagvulling, ze worden er niet vet van wat mijn paard wel wordt van gras en voordroog
Ik had vroeger altijd een slowfeeder omdat ze daar wat langer mee bezig was, die van mij at ook ongelofelijk veel stro. Begon bijna aan mezelf te twijfelen of ik wel genoeg opstrooide. Ik weet heel zeker dat ze niet stond te eten van de honger, maar puur omdat ze zich verveelde of uit instinct gewoon ging staan kauwen. Ik hing voor 's nachts een slowfeeder klaar met 1,5 plak hooi erin en haar stal bleef opeens een stuk voller!
Die van mij eet al zo lang ik ken haar halve stal leeg. Heeft er nooit iets van. Goed? Misschien niet. Maar kwaad doet het bij haar ook niet. Lekker laten gaan dus..
Stro eten kan op zich geen kwaad. Mijn tinker vrat ook zijn stal leeg nooit problemen mee gehad. Maar ken ook genoeg paarden die er wel last van hebben. Kan je haar hooi savonds niet in een slowfeeder doen?