Kan mijn merrie niet in een kudde?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Patlican

Kan mijn merrie niet in een kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 23:00

Mijn merrie heb ik nu 4 maanden en ik had erg veel zin in het weideseizoen, tot nu toe geeft het alleen maar zorgen. Bij ons op stal zijn er vier kuddes; shetjes, merries, ruinen en een ruin en merrie apart die niet met andere kunnen. De tweede dag was ze geslagen en had ze 2 wonden op haar kont. Het ging een week goed en toen haalde ik haar weer van het land met 2 wonden en zo gaat het elke week door. Het is ook de enige van de kudde die elke keer wonden heeft. Ik heb het al aangekaart bij de stal eigenaar maar die zegt dat het met de tijd over gaat, en dat ze zelf ook wel eens flinken bokken uitdeeld. Nu loopt ze ook niet helemaal lekker door een wondje op haar been en dat maakt het nog moeilijker. Ik vraag mij ook af of ze gewoon echt als pispaal wordt gezien of dat ze zelf ook nog te dominant is en de andere dat niet pikken. Vanmiddag ging ik haar halen en stond ze helemaal alleen bij het hek.. Het vervelende is ook dat de shetjes allemaal ruinen zijn en het land vrij klein is en het eigenlijk niet de bedoeling is dat ze daarbij komt te staan. Met ruinen kan ze prima ze staat altijd te kroelen en zijn er nog nooit klappen gevallen. Mijn vraag aan jullie is wat jullie hiervan denken? En wat jullie advies is om te doen? Bedankt voor het lezen van het verhaal iedereen op stal doet er zo luchtig over.

Angelaa2

Re: Kan mijn merrie niet in een kudde?

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:05

Kun je niet een middag de kudde observeren vanaf een afstandje? Kijken wat er precies gebeurt.
Misschien kan je daar iets mee, of iemand die meer verstand heeft van paardengedrag.

De rangorde bepalen gaat er vaak wel vrij heftig aan toe, maar ik zou het ook niet fijn vinden als m'n paard in elkaar gemept wordt en daar ook iets van op (kan) lopen.

Jessix

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:08

De paarden die onder de wondjes zitten zijn meestal niet de pispaaltjes, maar toch vaak degene die zelf een stapje hoger in rangorde proberen te komen.

Een middagje observeren moet duidelijkheid geven.

Kan ze anders niet van groep wisselen?

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:08

Uit hoeveel paarden bestaat de merriegroep? Het kan aan de groep liggen maar ook aan jouw merrie. Wij hebben er in de groep een gehad die niet van ophouden wist en elke keer de leider uitdaagde wat haar trappen en bijten opleverde als die merrie het zat was na tig keer waarschuwen. (Waren ook halfzusjes met duidelijk hetzelfde karakter).
Mocht je eens goed de tijd hebben zou ik ze gaan observeren. Zodat je kan zien aan wie het ligt en of die van jou inderdaad het pispaaltje is ofdat ze de oorzaak is.

RianneH

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 23:10

Wat gebeurd er waardoor ze die schade op loopt? Kan zij niet met de rest, hoe is de introductie geweest, hoe gedraagt zij zich en hoe gedraagt de rest zich? Hoe groot is de groep?

Nogal wat vragen en er zijn best veel opties voordat je echt kan zeggen dat een paard niet in de groep past. Wij hebben een merrie met wat voernijd in de groep staan waardoor mijn iets te langzame merrie ook wel eens lakschade heeft, dat neem ik dan voor lief, want de overige 23u en 55 minuten is er niets aan de hand.

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 31-05-15 23:24

Bedankt voor de reacties! De groep bestaat uit 10 merries. Waarvan 2 nieuw in de kudde oa die van mij. We hebben heel langzaam opgebouwd, voor het seizoen expres elke keer met andere losgezet in de bak. Als ik er ben staat ze eigenlijk altijd heel rustig tussen de andere, en dat zegt eigenlijk iedereen aan wie ik het vraag. Ze ligt vaak heerlijk te suffen dat lijkt me een goed teken. Alleen ik ben bang dat het echt een keer goed misgaat. Ben er wel een keer bij geweest dat er een ander paard te dicht in de buurt kwam en toen bokte ze echt fel. Ze staan nu nog s'nachts binnen.

nuscaniels

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:37

Dat ze op een moment dat een ander paard te dicht bij komt fel van zich aftrapt geeft al aan dat ze niet een pispaaltje is.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 03-06-15 23:53

mijn stalhouder zegt altijd: "die plekken krijgen ze niet van het weglopen / aan de kant gaan".

Doorgaans leren ze hun plekje wel.

pol013

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 15:55

Ik heb hier 2 ruinen bij elkaar staan van 19 en 3. Ze mogen elkaar echt wel, kriebelen elkaar ook vaak. Maar! De 3 jarige speelt graag en gaat daarbij wel eens verder dan de 19 jarige goed vindt. Hij zit dus ook helemaal onder de krassen. Toch zie ik ze echt heel leuk met elkaar omgaan. De 3 jarige is nijna met een elastiekje aan de ander bevestigd.
Voordeel is wel dat mijn 19 jarige waarschuwt met slaan maar ingrijpt met bijten. Meer dan (ontelbare) krassen is er dus niet aan de hand.
En inderdaad, die krassen loopt hij niet op omdat hij op tijd aan de kant gaat of de ruimte van de ander netjes respecteert.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:01

Hoe lang staan ze samen? Het duurt doorgaans echt een paar weken voor de rangorde goed bepaald is, heeft bij onze merriegroep denk ik wel 1,5 maand a 2 maanden geduurd voor het echt rustig was onderling.

Annelore_t

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:05

Die van mij was ook nieuw in de groep. In het begin stond ze er ook wat buiten en wat wondjes maar staat nu altijd tussen de rest. Die van mij is er ook wel een die zich aan het opwerken is dus heeft daar af en toe ook een wondje van. Waarschijnlijk wordt het op een gegeven moment wel rustig en wondjes hoe vervelend ook horen er soms bij als paarden samen staan. Bij merries helpt het soms wel als er een paar hengstig zijn. Vinden ze elkaar gelijk een stuk aardiger. :P

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:07

tijd geven..

de mijne heeft ook regelmatig lakschade. meneer drijft zijn weidemaat nogal eens de wei rond tot die het zat is.. en dan vergeet meneer wanneer genoeg echt genoeg betekent en heeft hij weer een pluk haar minder een een plekje meer.

als ik het zo hoor, dan drijft je merrie het zelf op de spits.. zoals hierboven ook aangegeven wordt, lakschade ontstaat niet door netjes aan de kant gaan of je plek weten.

je merrie zal vanzelf leren dat ze het niet voor het zeggen heeft (of ze krijgt het voor het zeggen).
enige alternatief zou zijn om haar uit de groep te halen om de kans op een ongelukkige klap te vermijden..

persoonlijk heb ik liever dat mijn paard leeft en goed leeft en misschien ooit een ongelukkig correctie heeft waardoor je hem in het allerergste geval moet laten hemelen. dan dat hij 30 jaar sneu alleen zou moeten staan maar wel oud wordt. En dan ga ik uit van het ergste dat kan gebeuren.. Meestal loopt het zo'n vaart niet, hooguit dat je r een paar dagen niet kunt rijden omdat de beet net op de singelplek zit of dat ze een keertje kreupelt.. Maar dan leeft ze wel als een paard.

Rocamor

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 16:54

Toen ik mijn jonge merrie net had, wist ze heeeeel goed dat ze aan de kant moest gaan voor andere paarden. Ze liet (!!!) zich op de eerste stal een aantal keren door de draad jagen (draad stuk, paard met krassen, alles behalve leuk). Ze is daarna als enige paard in de ponywei gekomen en de ponies lieten haar met rust. Daar heeft ze haar rust teruggekregen.

Inmiddels zijn we verhuisd. Ze is geintergreerd in een andere paardenkudde met merries en ruinen en inmiddels is madam zo zeker van zichzelf dat ze tegenwoordig ergens halverwege de ranglijst staat. Maakt plaats (zonder blind te worden gelukkig) waar nodig en maakt waar het kan anderen duidelijk dat zij hoger is.

Geef het tijd.

meggiemeg

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:02

Mijn ruin vindt zichzelf erg leuk en grappig, mijn oudere merrie van 20 gaat hier tot op een bepaalde hoogte in mee totdat ze het zat is om gebeten te worden, als schuurpaal gebruikt te worden of als afrem blok. Hij vind het geweldig om lekker te keer te gaan in de paddock en dan scheert hij eerst een aantal keren vlak langs haar heen om vervolgens een keer vol op haar te botsen. Ze heeft dagen dat ze het allemaal pikt maar er zijn ook dagen dat ze hem een lesje leert, dan krijgt hij een goed pak slaag van haar, met inderdaad de genoemde lakschade.

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:03

Mijn paard kan niet in een dergelijke kudde staan, ruimte en tijd hielpen niet.

Dus je kan het aanzien en als het bij af en toe lichte verwondingen blijft maar verder is alles prima het zo laten. Maar werkt het niet dan kun je proberen of je de kudde kan splitsen.

Mijn pony kan prima staan met 1 ander onderdanige pony, dat gaat geweldig. Met een dominante pony óf meer paarden is het absoluut geen optie. T is gelukkig niet zo dat als 1 kudde niet werkt voor een dier het dus alleen moet staan.

Nuvel

Link naar dit bericht Geplaatst: 04-06-15 17:12

Ik ga mee met elenaMM77. Tijd geven en zelf laten uitvechten.
Meestal is het de rangorde die in de war word geschopt.

Heb hier nog nooit een paard gezien dat niet in de kudde kon.
Soms 30 paarden bij elkaar, soms wel vechten of een tijdje dat iemand niet mocht mee eten maar dat trok na een tijdje wel bij. Ik liet ze niet wennen voor de rest gewoon hop zo de kudde in.

Maar snap ook dat je je zorgen kan maken.
Goed kijken hoe en wat er gebeurd en desnoods probeer je een beetje een lijstje te maken van de rangen nu en na 2 weken weer. Als ze dan twee plaatsen is gestegen dan kan ej het wel raden wat er gebeurd. Mijn tip is zorg dat de ruimte groot genoeg is en geef het genoeg tijd.

Succes ermee! Hoop dat het zich snel oplost.

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 04-06-15 22:00

Erg bedankt voor de reacties, heb zelf ook het vermoeden dat ze zelf niet aan de kant gaat en erg dominant kan zijn naar de andere. Ik had haar eergister nog met een ruin even in de bak gezet en ze begon naar hem ook gelijk te bokken toen hij te dichtbij kwam. Ze begint nu ook echt meer paard te worden ( meer karakter), toen ik haar net had was ze een beetje afgevlakt. Niet gewend om veel buiten te staan en al helemaal niet met andere. Nu gaat het al ruim 2 weken goed. Ze staat nu sinds gister dag en nacht dus heb ik hoop dat ze nou eindelijk haar 'plekje' heeft en zelf ook niet meer uitlokt. Ze staan nu ongeveer 5 weken( overdag) buiten.

elenaMM77

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 10:37

veel paarden zijn wat 'afgevlakt' als ze net ergens staan..
niet alleen nieuwe omgeving, ook nieuw baasje, nieuwe weidemaatjes..

stapje voor stapje laten ze hun ware karakter zien, durven ze meer te doen, durven ze meer te geven.

mairead

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 11:49

Hier ook een dame die zich niet de kaas van het brood laat eten! Die gaat ook niet aan de kant en slaat ook van zich af als een ander te dicht bij komt en ze heeft daar geen zin in.
Ik heb haar nooit als dominant gezien, maar ze heeft ook nooit in hele hechte kuddes gestaan. De samenstelling van de kuddes op de oude stal veranderde heel vaak (soms wel elke maand). Dit leverde veel onduidelijkheid en onrust op.

Ben mede daardoor verhuisd naar een nieuwe stal en daar is ze in een behoorlijk vaste groep terecht gekomen met 4 andere merries en 1 onderdanige ruin (die niet bij de andere ruinen in kon). Het eerste jaar daar heeft ze naast de groep gestaan, want 1 van de andere merries was ook pas nieuw in de groep en die moest haar draai ook nog vinden.
's Winters mocht mijn pony op een winterweide naast de paddock staan met daarin (onder andere) de kuddeleidster. Hierdoor hebben die 2 aan elkaar kunnen wennen; het zijn beide nogal sterke persoonlijkheden.
Het seizoen daarna mocht ze in de groep (achterijzers er voor de zekerheid maar af gehaald). Er vielen de eerste dag rake klappen tussen haar en de kuddeleidster. Dat was moeilijk aan te zien, maar we hebben toch doorgezet.
Het is bij die ene keer gebleven en daarna is er heel weinig meer getrapt. Mijn merrie blijft erg gesteld op haar persoonlijke ruimte, maar heeft zich weten op te werken tot zeker tweede in rang! Misschien zelfs gedeeld de baas (ze laat die ander echter alles regelen). Het is nu heel rustig en mijn merrie trapt niet zo gauw meer als iets haar niet zindt (dat was ook een deel onzekerheid, denk ik).

Ik hoop dat het met jouw merrie goed komt!
Ik zou ook voorstellen om eens een middagje bij de weide te gaan zitten en te observeren. :)

Patlican

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 22:52

Haha ja tot nu toe gaat het prima. Gister zette ik haar terug in het land en ze jaagd er twee terug de kudde in waarbij een bijna de sloot inloopt.. Dus blijkt maar weer dat het een pittige dame is en hopelijk nu haar plekje heeft gevonden. Echt leuk ook die andere verhalen van jullie te horen!