Weitje huren van de gemeente?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Kiki1995

Weitje huren van de gemeente?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 21:52

Bij ons in de buurt zijn twee kleine weitje. Op een weitje staan twee friezen (heb ik al eerder een topic over gehad). En in het andere weitje ertegenover is niks.
Nu vraag ik me af of je dat kan huren van de gemeente. Ik weet dat de man die de friezen heeft het huurt voor het symbolische bedrag van zo'n 3 of 4 euro, dat heeft iemand me verteld in elk geval.

Nu is mijn vraag eigenlijk waar ga je heen als je zo'n stukje grond van de gemeente wilt huren? Moet je dan in het stadhuis zijn en daar gewoon naar vragen of gaat dat via iets heel anders?

Peerke_

Re: Weitje huren van de gemeente?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:12

Even de gemeente bellen ? Vaak kunnen hun je wel doorverwijzen naar de afdeling die daar over gaat :j

3 of 4 euro ? Dat zal toch wel de prijs per vierkante meter zijn..

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 22:21

Ja, ik weet ook niet precies hoe het zat met het geld. Maar mij is verteld dat ze niet veel betalen omdat de paarden daar als grasmaaiers staan in principe!

pluklief

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:23

Even de gemeente bellen, hier hebben ze bijvoorbeeld recent besloten geen weides meer te gaan verhuren voor paarden

Qwillion

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 22:24

Gemeente bellen. Of mischien huurt de buurman het wel van een kerk gemeenschap?

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 01:09

Peerke_ schreef:
Even de gemeente bellen ? Vaak kunnen hun je wel doorverwijzen naar de afdeling die daar over gaat :j

3 of 4 euro ? Dat zal toch wel de prijs per vierkante meter zijn..

Ik heb wel 1,5 hectare te huur voor die prijs. Jaar of 5 doen? Dan hoef ik 5 jaar niet meer te werken. :+

De gemeente bellen is inderdaad de kortste klap. Hier in de buurt wordt weide door de gemeente verpacht per 400 euro per jaar per hectare, (daar hangen nog wel wat voorwaarden aan) maar dat hangt van zoveel factoren af dat het moeilijk te zeggen is.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 11:35

Ik zal vandaag of morgen is bellen naar de gemeente en kijken wat ze voor me kunnen doen!
Bedankt iedereen voor de hulp! :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:37

Als je het gaat vragen en het wordt een ja.
Graag een goed contract opstellen, anders krijg je dat van de een op de andere dag er een weg doorheen gaat. Geen grapje.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 11:40

Ik denk niet dat het met de ligging van het weitje snel gaat gebeuren! Het ligt vlak bij het water en de volkstuintjes die wij bij ons in de buurt hebben, dus een weg zal er niet snel doorheen gemaakt worden!
Contract opstellen lijkt me sowieso een goeie, dan kunnen ze me ook niks maken als ze het me opeens willen ontzeggen.

trustHim

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 11:43

Goed contract maken, ze kunnen anders als ze bedenken huize te willen bouwen je zo eraf gooien

Peerke_

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:10

Dat is juist het idee van de goedkope stukjes grond..
De gemeente heeft die vaak in het bezit omdat ze er toekomst plannen mee hebben, onderhoud kost hun geld, dus verhuren ze het tijdelijk voor weinig.
Wel loop je dan het risico dat ze vroeg of laat de grond zelf nodig hebben.

Durante

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:20

Heb zelf ook een tijdje terug bij de gemeente gevraagd of we ergens een stuk grond konden gebruiken,maar helaas...Nu hebben we een weiland dat bij een camping hoort,maar niks mee gedaan werd, en dat kunnen wij nu voor niks gebruiken,en de campingeigenaren(en de omgeving eromheen) weer blij dat er dieren op lopen :D
We hebben ook geen contract.Maar we staan er alleen in de zomer, en dan spreken we aan het eind van de zomer af of we 't het jaar erop weer mogen gebruiken, mocht dat niet zo zijn dan hebben we zelf nog wel een andere optie gelukkig.Maar zolang dit zo kan zijn wij tevreden :j
Er mag alleen geen schuilstal ofzo gemaakt worden, maar gelukkig staan er veel struiken omheen en kunnen de paardjes best beschut staan.

Jennyj01

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 16:24

Ik heb ook eens een stukje van de gemeente in gebruik gehad voor een zomer. Hoefde ik niks voor te betalen. Was naast een bejaardentehuis. Beest heeft nog nooit zoveel aandacht gehad :D

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:34

De eigenaar van de boerderij waar mijn paarden staan heeft bij het kopen van het huis een weiland gekregen van de gemeente. Daar staan nu de paarden op. Nu heeft de gemeente besloten dat ze het weiland terug willen... Helemaal leuk en aardig maar wat moeten we met de paarden. Wij betalen nu een behoorlijk bedrag voor het weiland. Je weet het helaas maar nooit met de gemeente. Zorg dus voor een goed contract...

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 17:44

gemeente zal waarschijnlijk alleen een om niet constructie aangaan. Jij mag het land gebruiken zolang je het netjes houd maar willen hun hem terug heb je zoveel tijd om je spullen te pakken.

Mijnoe213 dat is het risico wat je loopt, maar was het niet ruim van tevoren door de gemeente aangegeven aan de eigenaar van de boerderij.

mijnoe213

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 06:37

butengeweun schreef:
Mijnoe213 dat is het risico wat je loopt, maar was het niet ruim van tevoren door de gemeente aangegeven aan de eigenaar van de boerderij.

Er is gezegd dat het land van haar is zolang ze het onderhoud, dat doen we nog steeds. Het is van ons gewoon heel stom geweest om dat niet op papier te zetten. We betalen nu sinds januari, de gemeente heeft ons half december laten weten dat er betaald moet worden in jan, anders was het land weer voor hun. Een Contract is echt belangrijk!

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 10:59

Alles op papier zetten is ook iets wat ik altijd wil doen met dit soort dingen. Mensen hebben al net iets te vaak gesjoemeld met dingetjes, dus dit laat ik me niet zomaar door de neus boren. Ik betwijfel of de gemeente úberhaupt er ooit nog op wilt bouwen aangezien het niet breed genoeg is voor een huis of wat dan ook. Er zat vroeger een hondenclubje op, maar die zijn nu weg. Het is jammer dat ik er geen foto van heb, dat legt wat makkelijker uit :)

Nu vraag ik me eigenlijk ook nog af of iemand ervaring heeft met schuilstallen. Hoe duur het is om te huren of kopen (wat goedkoper is eigenlijk...) en of je daar vergunningen voor moet hebben misschien? Ik weet dat er niet gebouwd mag worden in het weitje, dus het moet wel iets zijn wat verplaatst kan worden als het moet.

butengeweun

Link naar dit bericht Geplaatst: 29-05-15 11:04

Gewoon de gemeente bellen, dan weet je zo wat mag/kan. En wat hun regels zijn. Om niet verklaring, huur, pacht of een andere vorm van contract.

Als het zo smal is, is het dan wel geschikt voor een paard? Land kan ook gewoon nu braak liggen maar zodra het 5 meter breed is kan er een huis/winkel op. (smaller zou ook kunnen maar dan wordt het wel heel smal.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 29-05-15 11:08

Het land is geschikt voor paarden, maar niet voor gebouwen. Daar is dan net weer te weinig ruimte voor. Als ik kan zal ik binnenkort wel even een foto maken, want via Google Maps kan je het echt helemaal niet bekijken!
Volgende week ga ik het gemeentehuis bezoeken, aangezien ze vandaag al om 12.30 sluiten.

Kiki1995

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 30-05-15 22:20

Mama3

Link naar dit bericht Geplaatst: 30-05-15 22:26

Vriendin van mij huurt ook een landje van de gemeente, voor een paar honderd per jaar, heeft containerstallen 2de hands gekocht en een bak gemaakt

gewoon even bellen

Depende

Link naar dit bericht Geplaatst: 31-05-15 22:07

Tje het is wel echt een klein stukje zo aan de foto's te zien (het schuine zou geen probleem moeten zijn daar kunnen paarden prima mee uit de voeten). Zou je daar jaar rond paarden op willen hebben? Dan zal je zeker weten jaar rond bij moeten voeren. Als je gaat bellen met de gemeente zou ik ook informeren naar wat er mogelijk is qua het plaatsen van een schuilstalletje.

Hoe is de grond heb je daar enig idee van? Het is niet groot dus bij periodes van regen waarschijnlijk snel kapot. Als de grond dan ook niet geweldig van kwaliteit is zal je zeker iets moeten verharden (waarschijnlijk sowieso in de winter rond je voerplaats) Je huurt zo'n stukje natuurlijk dus je wilt neem ik aan geen al te grote investeringen doen.

Persoonlijk zou ik het niet doen, lekker verder zoeken naar een flink stuk land (met (schuil)stal en paddock of een pensionstal zoeken en eventueel dit erbij huren voor de zomermaanden.