Stoffige omgeving aanpakken

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Nathachou

Stoffige omgeving aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 14:57

Hoi!

Even een korte voorgeschiedenis:
Mijn pony staat op een super fijne plek gestald. Het is een groepsstalling met in totaal 7 paarden. Ze hebben de beschikking over een overdekt gedeelte (voormalige kas), een paddock buiten en zomers een stuk wei. Fijne setting zo, ze kunnen naar binnen als het regent, hun benen strekken als ze daar behoefte aan hebben en krijgen onbeperkt hooi te eten.

Nu is het zo dat mijn pony gevoelige luchtwegen heeft en de stoffige bodembedekking in de kas maakt het er niet beter op. We zijn nu dus op zoek naar een (goedkope!) oplossing om dit probleem aan te pakken.
Sproeien is helaas geen optie, omdat het een baggerbende wordt wanneer je goed wil sproeien.
In de paddock buiten ligt drainagezand, maar dit is heel erg duur om te laten storten. Ander soort zand wordt ook stoffig en zwaar wanneer het te droog is.

Wie o wie heeft de gouden tip?

Groetjes

Anoniem

Re: Stoffige omgeving aanpakken

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:09

Je hoeft het natuurlijk niet dusdanig te sproeien dat de hele bak een baggerzooi wordt. Elke dag licht sproeien met een goede verstuiver kan echt wonderen doen. Denk dat het ook nodig is om toch een keertje de binnenkant van de kas (dus niet de bodembedekking) te sproeien.

Nathachou

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 15:13

Hoi Emmaa,

Bedankt voor je reactie!
Ik vraag mij dan wel af of het sproeien dan wel nut heeft. Naar mijn idee is dan alleen de bovenste laag een beetje vochtig, maar als ze erdoorheen lopen komt de stoffige onderlaag weer omhoog, waardoor het dus weer stoffig is. Vandaar dat ik denk dat je goed moet sproeien, maar dat kan met de soort bodembedekking eigenlijk weer niet omdat deze modderig wordt.

Kas is trouwens aan 2 kanten open!

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 15:16

Maar omdat ze het vochtige/natte dan weer vermengen met het stoffige wordt het denk ik wel een stuk minder. Vooral als je dit vaak herhaalt..

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:36

Sproeien werkt maar heel even en bij heel warm weer al helemaal nauwelijks.
Je kunt rubber matten neerleggen en daar dan niets op doen. Maar echt goedkoop zal dat niet zijn, wel afdoende.