levertraan oud paard?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

jipje009

levertraan oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 07:26

Hoi allemaal,

Ik vroeg me af of iemand weet of het verstandig is om levertraan aan een paard te geven? Mijn oude ruin van 31 jaar is erg stram en onstabiel op zijn benen en hij heeft ondergewicht (krijgt wel seniores priores, biks, gras en hooi). Voor de artrose van mijn oude hond heeft de da dit aangeraden en heb het toen ook gevraagd of het voor paarden hielp, maar dat wist ze niet. Dus ik dacht, misschien dat hier iemand daar ervaring mee heeft of meer van weet..

Time2Tri

Re: levertraan oud paard?

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 08:08

Moeilijk te beoordelen vanaf achter een laptop ...maar heeft hij nog wel een paard waardig leven ?

jipje009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 10:24

Hoihoi, ja ik heb hem nu al 25 jaar en hij heeft het in elk geval erg naar z'n zin met de andere pony waar hij bij staat, hij galoppeert en draaft nog dagelijks en hinnikt altijd als hij ons ziet. Heb niet het gevoel dat hij ongelukkig is oid. Ik houd hem, wat dat betreft dagelijks ook erg goed in de gaten.

Ben alleen opzoek naar iets wat hem wat van zijn stramheid af kan helpen. Glucosamine e.d. voor paarden heb ik al geprobeerd, maar hier zag ik geen verschil door.

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 10:27

Stram oke.... dat is de ouderdom, maar onstabiel op de benen vind ik wat vreemd....wanneer het paard wel draaft en galoppeert...is het dan onstabiel na bv rollen tijdens het opstaan of zo ?
wanneer Glucosamine niet werkt dan vrees ik dat levertraan hier ook niks voor zal doen.
Heb je verschillende soorten gluco geprobeerd ? Bij mojn ruin van 27 werkt maar 1 soort, de rest doet niets. Dat is de Joint Supplement van Joint Saver.

jipje009

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 27-05-15 11:19

Hey, dank voor je reactie. Hij is onstabiel als hij s ochtends de stal uitwandelt, dan draait ie wat met z'n achterbenen, zeg maar, de rest van de dag zie ik het niet meer. Ik heb glucosamine van horseflex geprobeerd zal anders es googelen of joint supplement van joint saver. Welke soorten heb jij allemaal al geprobeerd?

ElCamino

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:26

horseflex, primeval, alerli merken die via de paardenwinkel te krijgen zijn.
Bij mijn paard helpt alleen JS. is wel duur, je kunt het via Emmeloord bestellen daar kost het ongeveer 145 euro voor 1.5 kilo.
Maar direct inEngeland bv bij VetUk, betaal je met creditcard voor 2.5 kilo ook zoiets.
Ik bestel het in Engeland.

Mijn paard is ook soms met uit de box lopen alsof hij even balans moet vinden, daarna gaat het prima.

mijn paard is echter nog elke dag onder het zadel en loopt nog volop mee met grote buitenritten.
Dat houdt hem veel beter in zijn lijf, ook wat stijfheid betreft ! Kun je jouw oudje niet wat beweging gaan geven ?

funnyhorses

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:34

Levertraan is voor een volwassen paard hooguit goed voor de afweer maar draagt volgens mij niet bij voor stijfheid/artrose.
Ik zou het eerder zoeken in een hoger vit.- en mineralen toevoeging en extra eiwit.

Angelique_94

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 11:52

Voor mijn paardje heb ik Equiflexion van de paardendrogist. Hij heeft artrose, maar sinds hij de Equiflexion door zijn voer krijgt loopt hij beter dan hij daarvoor ooit heeft gedaan! Ook Devil's Reliëf van NAF is een fijn product, goed voor de gewrichten en er zit duivelsklauw in, wat een natuurlijke ontstekingsremmer is.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:38

Laat hem ipv op stal gewoon buiten met de staldeur open. Dan beweegt hij meer en is dus ook minder stram door de nachtelijke opsluiting. Als het koud is wil een dekentje op de oude botjes/spieren ook goed helpen.
Verder kun je eens een bloedje laten trekken om te zien of hij toch niet iets specifieks in zijn voeding mist (bijv. magnesium).

geerke

Link naar dit bericht Geplaatst: 27-05-15 16:54

in levertraan zit vitamine D,dat zou verlichtend kunnen werken tegen artrose maar dan moet je het een maand ofzo dagelijks geven.
31 is wel vrij oud hoor,ik weet niet of je een paard van die leeftijd weer jong en soepel krijgt ;)