Wei beregenen ja of nee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Rivendell

Wei beregenen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 16:42

Ik hoorde vroeger vaak van boeren dat als je je land beregend, je in het najaar meer kans hebt dat de bodem dicht slaat.
Nu regent het al een tijd niet behoorlijk genoeg en mij land krijgt scheuren.
Ik heb 1,5 ha en heb al het gras hard nodig.
Door gebrek aan regen zit er weinig groei in het gras.
Nu wil ik dus gaan sproeien met sprinklers.
Zes weken geleden heb ik pavo field care gestrooid (250 kilo/ha). Toen regende het nog af en toe.
Is het slim om nu te sproeien of wordt het later dan een plassen bende?
Ik zit op hoogligggend veen.

tamary

Re: Wei beregenen ja of nee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 01:40

Hoeveel gras gaat een minder diep gewortelde grasmat je kosten ivm vertrapping door je pony's? Want beregenen maakt diep en dus stevig wortelen veel minder noodzakelijk. Als ik zie wat me dat hier aan open stukken kost voer ik liever hooi bij.

Ibonn

Link naar dit bericht Geplaatst: 28-05-15 03:28

Wij hebben 1,5 HA bosgrond en beregenen al een paar weken omdat het gras anders niet meer groeit. Wij hebben nooit last van te natte grond, eerder andersom. Kan me op natte gronden voorstellen dat het gras wat minder diep wortelt maar als je nu zo'n droogte hebt, moet je veel sproeien om dit te veroorzaken.

Ik zou zsm beginnen met sproeien om je gras in leven te houden, opnieuw inzaaien gaat heel lang duren in een droge zomer... Wb plassen in het najaar, sproeien is niet te vergelijken met normale regenval dus dat lijkt mij niet echt een zorg voor nu. Kwestie van op tijd stoppen met beregenen in het najaar.

Kan je met een geslagen put sproeien of op de waterleiding, heb je sproeiers met een grote draaicirkel of eventueel een haspel? De kosten van beregenen moet je niet onderschatten, ik merk het meteen aan de jaarafrekening als het een droge zomer was...

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 09:51

Ik heb sproeiers met een cirkel van 20 meter. Stroom kam via haspel of aggregaat.

Rivendell

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 28-05-15 10:51

Water komt trouwens uit de sloot. Ik heb geen gewone water leiding.