Hout bijten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

_sharona_

Hout bijten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 20:01

Hello,

Ik zit met een probleem. Mijn paard staat begin dit jaar op een nieuwe stalling. Ze heeft t hier super naar d'r zin, veel vrolijker en veel braver in de omgang. Klinkt goed right?

Nu is er één probleem, ze bijt aan het hout van de omheining. Zelf heb ik dit pas 1x gezien dat ze d'r tanden "even snel" in het hout zet maar volgens de staleigenaar gebeurt dit regelmatig. Ik kreeg daarom zojuist een bericht dat we het even over dit probleem moesten hebben. Vandaar mijn vraag. Kent er iemand olie/verfachtig iets, zonder verandering van kleur van de omheining, dat het bijten aan hout tegen gaat?

Ik heb op internet gezien dat het leggen van wilgentakken in het weiland ook vaak helpt, dit ga ik dan ook zeker proberen.

Ik hoor graag jullie tips!

paardje1983

Re: Hout bijten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 20:03

cribox op smeren

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 20:21

Iemand ook ervaring met Equistop?

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:07

Is er geen stroomdraadje net boven de omheining te plaatsen zodat eten aan de omheining niet mogelijk is? Daarnaast inderdaad wel wilgentakken neerleggen, vaak gebeurd het uit verveling.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:07

Bedankt voor je reactie. Ik heb er vandaag wilgentakken ingelegd! Hopelijk werkt dit al iets. Verder ben ik , nog zonder resultaat, al meerdere paardenwinkels in geweest.. maar tot nu toe nog geen kleurloze spray/verf oid te vinden wat ook een regenbui kan doorstaan. Morgen ga ik sowieso nog even verder kijken.

Er staat nu een klein stroomdraadje voor het hekwerk, maar hier kan ze gewoon overheen/nog bij. Misschien zou het een optie zijn een stroomdraadje bovenop te plaatsen, al doet ze het aan de zijkanten ook dus dan kan ze daar alsnog bij... lastig.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:21

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:24

Ik had hier meerdere goede reacties over gelezen inderdaad. Alleen lees ik ook dat voor buiten cribox pasta wordt geadviseerd.. En helaas is de pasta bruin. Ik zoek iets kleurloos. Gebruik jij de spray wel voor buiten?

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 15:29

Hout bijten is een te kort van iets dat kan je oplossen door appelazijn door het voer te doen.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 15:34

Is dat altijd het geval? Ik kan het proberen. Vorig jaar heb ik dr ook een hele tijd appelazijn gegeven omdat dat scheen te helpen tegen dr zomereczeem. Dit jaar (nog) niet gedaan, maar is het proberen waard.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 16:06

Niet altijd het geval. Er is geen één op één oorzaak-gevolg relatie voor hout bijten. Zoals al eerder werd genoemd, is verveling ook een grote factor. De wilgentakken zijn daar dus een mooi alternatief voor. Wel is het een terechte opmerking dat hout bijten kán duiden op een tekort. Of dit tekort echter per definitie opgelost is met appelazijn, dat betwijfel ik. Om het eventuele tekort en diens remedie goed in beeld te krijgen, is een bloedtest toch echt het enige medium.

Of het nu verveling of een tekort is, soms blijft het gedrag ook daarna nog in stand doordat het er eenmaal in slijt. Het is dan een gewoonte geworden. Daarom zou ik naast de wilgentakken en eventuele oplossingen voor (mineraal) tekorten alsnog iets aan de omheining zelf doen. Stroomdraadjes lijken me echter te veel werk voor een omheining waar aan alle kanten aan gebeten wordt, dus vandaar cribox.

Het klopt dat die smeerbare pasta bruin is. Dit lijkt me wel weer fijner dan pimpelpaars natuurlijk, dus hoe erg is het voor jouw staleigenaar als er bruine pasta op het hout gesmeerd wordt? Hierdoor blijft zijn hout wel heel...dus misschien ziet hij het als kiezen of delen en gaat hij voor de cribox pasta?

Ik heb alleen "binnenshuis" ervaring met cribox en dan alleen de pasta, dus ik durf je geen review te geven over de kleurloze spray die ik je liet zien. Ik denk zo intuïtief bekeken dat je met een spray misschien wat vaker moet spuiten om nog steeds effect ervan te ondervinden. Gezien de prijs, zou ik als ik jou was wel even kijken of je het nog kan mengen met een goedkopere vloeistof (water ofzo), zodat je met één fles wat langer doet. Ik zou dan de eerste keer het gewone product aanbrengen, zodat de pony flink proeft hoe vies dat hout is gaan smaken ;). In het vervolg zou ik het product verdund aanbrengen, zodat je er langer mee doet. Waarschijnlijk is de geur dan voldoende om haar af te schrikken, ze heeft de smaak immers al ervaren tegen die tijd.

Kortom, ik zou even overleggen hoe erg de staleigenaar die pasta zou vinden. Als de pasta geen optie is, zou ik de vloeistof een kans geven.

(ik heb overigens wisselende ervaringen met de webshop waarvan ik nu zie dat ik de link heb gestuurd, had er aanvankelijk niet eens op gelet van welke winkel het kwam. Als je zelf een favo webshop hebt, zou ik even kijken of die het ook verkoopt)

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 16:19

Heel erg bedankt voor je uitgebreide reactie. Ik ga denk ik morgen de spray kopen! Stel dat het effect toch minder blijkt te zijn dan de pasta, dan zal ik dit alsnog overleggen.

Ik zal eerst eens kijken of ze de spray ook bij de welkoop oid verkopen en anders ga ik m alsnog direct online bestellen. Bedankt!

marleen_usar

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:39

Die appelazijn wel een tijdje gebruiken want na 2 weken zie pas goed resultaat.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:41

Bij een paard op de handel stal waar ik reed smeerde ze het in met hertshoornolie? Het stonk maar dat paard at niet meer van het hout. Die at namelijk gewoon de halve stal op.

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 17:46

Hertshoornolie is ook een goede optie. Dit wordt bijv. bij merries gebruikt wiens veulens de staart helemaal af willen bijten. Het gaat er maar om dat het spul vies smaakt, tegen weersomstandigheden kan en kleurloos is, als ik het goed begrijp.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 18:29

Hertshoornolie is ook kleurloos? Oke ik dacht dat k had gelezen van niet. Maar dat ga ik dan nog even uitzoeken want daar las ik ook wel positieve dingen over.

Sunrise19

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:50

Volgens mij ook niet? Het hout werd er donker bruin van. Of ik herinner het mij niet goed meer. Maar weet wel dat dat beter werkt dan cribbox

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 18:54

marleen_usar schreef:
Hout bijten is een te kort van iets dat kan je oplossen door appelazijn door het voer te doen.

Een tekort aan vezels (hooi) en/of mentale uitdaging (paard verveelt zich dood) zijn bij mijn weten de meest voorkomende oorzaken van hout bijten. Dat los je niet op met appelazijn.

TS als je paard nog maar kort aan het hout knaagt hoeft het nog geen gewoonte geworden te zijn en kun je het denk ik goed oplossen door de oorzaak weg te nemen. Dus als je paard hooi heeft en iets te doen heeft ben je denk ik al een heel eind.

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 26-05-15 19:00

Bedankt voor je reactie. Ik denk inderdaad ook dat verveling (mede) een oorzaak is. Hier ga ik dan ook aan werken. Maar een middel om de beschadiging aan het hout verder tegen te gaan is nu ook belangrijk :) Ik ga op zoek naar eerder genoemde producten!

_sharona_

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 08-06-15 15:02

Even een update. Cribbox werkte voor mijn paard niet. Wel at ze gelijk aan de wilgentakken die we in het weiland en de paddock gegooid hadden, al werkte dit niet voor het bijten op de rest van het hout. Toen hebben we er voor gekozen hertshoornolie enorm te verdunnen ( 5ml olie op 1l water) Tot nu toe lijkt dit de oplossing. Ze heeft nu anderhalve week niet meer aan het hout gezeten! Ik ben blij :)

Basilicium

Link naar dit bericht Geplaatst: 08-06-15 21:46

Wauw, wat een verrassende conclusie dat Cribox niet werkte, maar hertshoornolie wel. Fijn dat jullie tóch wat gevonden hebben waar de staleigenaar ook happy mee is (neem ik aan). Iedereen blij :)