Paard trekt zich los bij loszetten

Moderators: Essie73, Coby, balance, Firelight, Dyonne, NadjaNadja, Neonlight, Sica, C_arola

Toevoegen aan eigen berichten

Starzu

Paard trekt zich los bij loszetten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 18:29

Elke keer als ik met mijn paard naar de wei toe loop begint ze al te rennen en te trekken. Ik probeer haar niet los te laten omdat ze dan op haar halstertouw kan stappen. Maar soms trekt ze zo erg dat ze niet te houden is. Ik probeer als ik op de wei of paddock afloop haar echt halt te laten houden en dan los te klikken. Zelfs dan moet ik gelijk weg duiken omdat ze gelijk weg rent. Tips zijn altijd welkom! :)

EngeltjeS

Re: Paard trekt zich los bij loszetten

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:30

Van te voren al haar aandacht vragen :) Houdt ze van een appeltje of worteltje?
Of terug lopen, wanneer ze gek begint te doen.

Beste tip: Zelf rustig blijven :)

_Celess

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:31

Hek open, paard omdraaien, hek dicht, paard losklikken. Zo doe ik het altijd,ze moeten maar even wachten

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:31

Hoofdstel om doen, de wei in, omdraaien richting het hek en haar dan even laten staan.
Belonen als ze rustig stil blijft staan.
Dan pas het hoofdstel af.

L_isanne

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:32

Wat bij ons hielp: Steeds als ze ook maar een moment me voorbij ging gelijk omdraaien en weglopen van de wei en dan pas weer terug richting de wei als ze rustig was. Dit moet je de eerste paar dagen zeker een paar keer doen maar ze hebben het spelletje gauw door. Wachten is wachten. En voor je ze losklikt altijd met het hoofd naar jou toe draaien!

Lonni

Link naar dit bericht Geplaatst: 25-05-15 18:33

Als het bij het aanlopen al fout gaat, wanneer ze begint te rennen omdraaien en een stukje teruglopen tot waar ze nog rustig deed, dit tot hier enige verandering in komt en dat meteen belonen ;)

Starzu

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 25-05-15 18:49

Bedankt voor alle tips ga ik zeker wat mee doen!

Angela

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:09

2 stapjes naar voren, 1 stapje terug. En zo naar de wei. Als ze dan wel luistert, ga je naar 3 stappen naar voren, 1 terug enz. Ze moet gewoon iedere pas bij jou zijn met de aandacht, en mag geen pas harder als dat jij vraagt. Zodra haar hoofd voorbij je schouder komt, vraag je haar enkele passen terug, of draai je haar om, en laat je haar weer enkele passen richting stal lopen. In het begin zal het buiten zetten lang duren, maar op den duur krijg je er gewoon een braaf paard van.

Almighty

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:23

Neem tijdelijk een zweepje of touw mee en als ze begint te trekken zwiep je eens met je touw/zweep voor haar hoofd heen en weer:) Dus echt rustig van hoog naar laag. Een aantal keren tot je de reactie krijgt die je wil dat ze rustig bij je wil blijven. Je zwiept echt van hoog naar laag grond voor haar langs.

Vaak remmen ze dan af en krijgen ze weer aandacht voor jou want dat is wat ze mist..ze heeft aandacht voor de weide maar niet voor jou. Je kan ook blokken door ineens voor haar te stappen als ze trekt en dan met touw/zweepje voor haar voeten langs op de grond heen en weer te te slaan in het zand tot ze terug stapt. Niet snel..maar rustig gewoon om aan te geven aandacht bij mij en niet andere zaken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:26

Snoepje/wortel/appeltje geven na het omdraaien. Dat onthouden ze na een tijdje wel, zul je zien dat ze braaf blijven staan hoor. :)

__YSB__

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:30

Achterwaarts laten gaan, dan kan ze er niet van door schieten en als ze lastig blijft een schop onder der hol. Gewoon netjes blijven wachten, en als ze braaf is dan pas iets geven. Positieve conditionering heet dat!

Dimple

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:35

Ik zou inderdaad niet meteen met wat lekkers aankomen hoor. Dan blijf je aan de gang en krijg je stront verwende paarden van.

Dit is een essentieel stukje van de opvoeding van je paard en niet overal hoeft snoep/fruit bij te komen. Gewoon luisteren mag ook (net als bij kinderen..........)

Hang je aan het halster of geef je ook wel eens een flinke ruk? Probeer anders maar eens het touw door haar mond te doen. 1x een flinke ruk en ze is er klaar mee. Lukt je dat zelf niet? Dan eens oefenen met een sterker persoon.

Bij ons op stal heb je ook een paar van die etters, opvoeden die handel!

stroobosje

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:38

het helpt ook wel als je het halstertouw nog extra over haar neus doet, dus langs de onderste band van het halster en dan aan de onderkant door het halster heen, dan heb je nog even wat extra te zeggen!
succes!

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 08:49

stroobosje schreef:
het helpt ook wel als je het halstertouw nog extra over haar neus doet, dus langs de onderste band van het halster en dan aan de onderkant door het halster heen, dan heb je nog even wat extra te zeggen!
succes!

Dit doe ik ook bij de schimmel merrie die ik rijd. Kan je verzekeren dat het een goede oplossing is. Je geeft meer druk op de neus, net wat meer dan het halster en daar reageren ze dan wel op hoor.