Weinig plek

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Pesmo

Weinig plek

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:00

Hallo allemaal,

Ik ben in het bezit van een super quarterhengst en een kleine shet.
Momenteel staan ze bij mensen aan huis, die 4 mooie stallen hebben een grote wei en een buitenbak.

Mijn hengst is de braafste vd hele wereld, geen bijtert, niet trappen, niet dominant, alleen kan hij dus niet op de wei, niet samen met anderen, maar ook niet naast anderen, hij blijft lopen, totdat ik een gestrest, bezweet paardje heb, dat geen enkel plezier of voordeel heeft gehad aan zijn weidegang...

Ik moet overigens erbij zetten, dat hij 15 jaar is en 13 jaar op een manege gestaan heeft, waar hij continue maar in zijn stal stond en alleen maar buiten kwam als ik er was.
Deze 13 jaar is hij niet mijn eigendom geweest, maar vd staleigenaar, ik mocht verder alles met hem doen, alleen ook daar was geen weide mogelijkheid en de enkele keren dat het ging, omdat er niemand anders buiten was, stond hij na een kwartiertje al te zenuwen dat hij weer naar binnen wilde, ik zat er overigens altijd bij, om te voorkomen dat er problemen konden ontstaan met andere weidebezoekers.

Waar hij nu staat is weidegang helaas na verschillende mogelijkheden geprobeerd te hebben ook geen optie.
Tevens heb ik door omstandigheden helaas minder loon (blijvend) en ga ik ze naar mijn huis halen.

Ik heb 600 vierkante meter, wat ik kan onderverdelen in 3 stukken, maar wat wel open kan, zodat, als hij eens wil rennen de mogelijkheid heeft hiervoor, alhoewel hij liever lui dan moe is..haha
Verder staat de stal, hooiopslag en mestafvoer niet op deze 600 meter.

Ik wil een gedeelte paddock maken, voor als het te nat is op t gras, dat ze toch naar buiten kunnen.
Mijn vraag is wat jullie zouden doen, meer gras of meer paddock???
Ze worden overigens gewoon gevoerd, dus ze hoeven vh land niet te leven.
Ik hoef geen rijbak, want we rijden altijd buiten.
Zelf denk ik aan een 100 tot 150 vierkante meter paddock, maar wat zijn jullie meningen of ideeën?

Normaliter zou ik zelf zeggen, dat deze ruimte ongeschikt is om een paard te houden, maar gezien de omstandigheden en zijn karakter, denk ik dat het hier best kan, dit ook na overleg en advies van andere paardenmensen.

Ik heb de afgelopen weken me helemaal suf gelezen op bokt over alles wat met paard aan huis te maken heeft en ook met weinig ruimte.

Mijn standpunt en vraag vloeit dan ook voort uit, wat is beter, 24 uur per dag op stal of lekker thuis en 600 meter ter beschikking hebben, ook al heb ik nu minder geld, weg gaan mijn beesten niet en ik zal alles doen om het goed te doen voor ze, dus graag een eerlijk advies en geen negatieve antwoorden, die heb ik hier genoeg gelezen.
Dus als je wil antwoorden, dat het te klein is en ik zoveel hectare per paard moet hebben, hou het aub voor je, ik wil graag goede adviezen en tips!!

Ik ben heel erg benieuwd!!!
Alvast bedankt namens ons 3tjes :)

Shirley

Re: Weinig plek

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:08

Lekker één grote paddock maken met een schuilstal en een ruim betegeld voerterras.
Voor een paddock en een weitje is het echt te klein, dat is zo stukgelopen...

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:10

Hoi Shirley, bedankt voor je snelle reactie, stal en betegeld stuk heb ik buiten de 600 meter.
Zou een stukje gras niet leuk voor ze zijn om te knabbelen, ook al is het maar klein?

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:14

Sorry dat ik dit zeg..maar is het dan niet egoïstisch om je paarden te houden als ze op zo'n klein stuk moeten blijven?

verkies je echt je eigen plezier boven het welzijn van hun?

Dit is zo opgegeten.
Laatst bijgewerkt door Memere op 23-05-15 15:15, in het totaal 1 keer bewerkt

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:14

Tuurlijk, maar dat is binnen een paar dagen ook kaal en verandert dan al rap in een modderig stuk.
En als je heiningen gaat plaatsen is een sprintje trekken misschien niet meer mogelijk?

Hoe groot is dat betegelde stuk en grenst dat ook aan de nieuwe paddock?

Ninx

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:18

Ik zou kijken of je iets van een klein paddock paradise ding kan maken. In principe mogelijk hoor. Het paard gaat er immers al enorm op vooruit dat hij niet meer 24 uur pd binnen staat. Wanneer je ook regelmatig iets met ze doet kun je er best iets van maken. Kijk eens ih paddock paradise topic

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:20

Het betegelde stuk is ongeveer 5 bij 4, de stal is 3 bij 3 voor de hengst en 2,5 bij 3 voor de shet, de omheining wil ik dan zo maken dat het middenstuk openkan, middels poort of lint.
Maar daarom ook hier het advies, wat beter is, meer zand of meer gras en je hebt gelijk, ben ook bang dat het snel kaal is...en dan dus modder.
Heb overigens ook advertentie staan voor een weitje, wie weet loop ik nog ergens tegenaan, altijd prettig iets erbij.

En lauLauw, wel goed lezen, dit is precies waar ik niet op zit te wachten!!!!!

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:21

Hoi Ninx, heb ik idd ook al naar gekeken en over gelezen, zoals gezegd, bokt heb ik uitgeplozen, maar zoveel meningen en zoveel ideeën..hahaha
Ik ben eigenlijk bang dat het daar te klein voor is????
Het stuk is wel lang en smal, misschien toch nog eens voor gaan zitten...

Memere

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:24

Sorry hoor maar wat verwacht je dan, dat iedereen gezellig zal meedenken met je en alles positief ga blijven?

Niet alles is zoals je verwacht..dit stuk is gewoon veel te klein voor 2 paarden op te houden een heel jaar lang.

Je kunt voor veel minder ergens zetten dan een pensionstal..een wei huren bv.

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:24

ik zou een groot paddock maken, met slowfeeders met hooi om te knappelen. Weide gaat te snel modderpoel worden en hooi is net zo leuk om aan te knabbelen.

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:25

Voor een Paddock Paradise lijkt het mij ook wel krapjes, maar een leuke schuilhut of een mooie boom in het midden lijkt me wel dan weer wel leuk!

En een weitje in de buurt erbij zou natuurlijk helemaal geweldig zijn!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:25

LauLauu schreef:
Sorry hoor maar wat verwacht je dan, dat iedereen gezellig zal meedenken met je en alles positief ga blijven?

Niet alles is zoals je verwacht..dit stuk is gewoon veel te klein voor 2 paarden op te houden een heel jaar lang.

jij leest niet... Dat paard moet anders altijd op stal door zijn gedrag, dan is dit een vooruitgang...

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:28

Dankje Zoe_97!!!

Zoe_97

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:31

even een vraagje. Hoelang heb je hem dn op weide gehd voordat je hem weer binnen haalde? wij hadden laatste een ruin van 8 die tot enkele maanden eeder hengst was. stond op een weide alleen, omdat hij alle paarden uit de wei joeg. Eerste dagen stond ie geen moment til en galopeerde van zijde naar zijde. Maar 1/2 weken later (24/7 buiten, net als de rest) werd hij veel rustiger en kwam net als de rest naar de draad vooor eeen knufel, maar graasde voor de rest rustig in de weide

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:32

Slowfeeders heb ik ook al gedacht ja, want eten doet hij toch t allerliefste, dan is dit een goede oplossing om hem bezig te houden, aandacht krijgen ze sowieso wel hoor, daar is geen gebrek aan :D

En een grote walnotenboom, echt groot met onderste takken te hoog voor hem staat op het land, verder hebben we alles weggehaald helaas, wel nog een dode stronk ve of andere grote boom, waar ze aan kunnen schuren en een megahoge den, maar daar zijn ook deonderste takken vanaf, zit verder met de buren in erg groen gebied, veel bomen om ons heen, geen stress van buitenaf en de buren vinden het overigens ook geen probleem, ze vinden het wel gezellig..haha

Schuilstal naast bestaande stal bedoel je??

Shirley

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:33

Ja, of kunnen ze vanuit de paddock naar de stal lopen bij slecht weer of felle zon?

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:37

Op manege waren vele weides aan elkaar grenzend en dus alleen als er geen ander paard buiten (ernaast) stond, maar na een kwartier wil hij dan zelf weer naar binnen.

Waar hij nou staat geprobeerd van een kwartier tot bijna hele dag, wei ligt 200 meter vd stal en aan de overkant woont mijn nicht, schuin kunnen we de wei nét zien, wel op de bovenverdieping..:-)
Helaas omringd door 3 andere paardenweides en voorkant is landweg met vele ruiters, die helaas blijven staan bij zo'n opgefokt paard, waardoor hij nog gekker word, we zagen mensen met merries en die laten ze dan snuffelen of ronddraaien, man man!!
Dus helemaal zonder toezicht (ook al ziet hij mij niet) durf ik niet, overigens kan de shet er op zo'n moment ook niet bij, hij wordt echt gek....

Nikass

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:37

LauLauu schreef:

Ben het met je eens maar aan de andere kant komt dat paard uit een situatie waar hij 24/7 op 3x3 stond. En dat wordt vaak genoeg wel acceptabel gevonden.

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:39

In principe kunnen ze gewoon naar de stal lopen, die blijft open, maar een schuilstal is geen slecht idee, paar palen en een dak, ik heb een stukje waar muur staat vd buren...misschien vinden ze buiten schuilen wel leuker dan echte stal....op zijn minst het proberen waard :-)

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:44

En dank voor het meedenken, als ik 'gewoon' een ruin of merrie had, was mijn vraag overbodig en zouden ze gewoon ergens op het land kunnen, ik ken genoeg mensen met paarden op wei, maar het is idd of de hele dag in stal of klein beetje meer....
Helaas zijn er ook maar weinig stallen/manege's waar een hengst welkom is, hier in de buurt dan...

Slowfeeders, veel zand, een schuilstal, toch al wel weer ideeën..thx!!

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:46

Wat is precies de afmeting van het stuk, want ook van kleinere stukken kun je een leuke Paddock Paradise maken en toch wat gras over houden. Dan kunnen ze toch de benen strekken en af en tioe wat gras happen. Zeker voor aan huis een prima oplossing.

Eoweyn_x

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:49

Misschien heb ik er overheen gelezen, maar is er geen mogelijkheid om hem te laten castreren? Wie weet kan ie dan wel bij andere paarden. Tenzij ie dekhengst is bijv.

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:51

Hm. 600 m is 20 bij 30. Kleiner dan een rijbak dus. Persoonlijk vind ik dat te klein. Maar dat heb je al duidelijk aangegeven.

Ik zou er 1 grote paddock van maken.
Met slowfeeders.

En castreren is nit done?
Het paard moet gewoon echt nog leren weiden. Geen idee hoe je een paard dat leert

Eef_Bam

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:58

600 m2 is gewoon erg weinig, kleiner dan een dressuurbak van 20x40 (800m2). Iz zou er gewoon 1 grote paddock van maken en die open zetten voor de hengst en pony samen, als dat kan.

Pesmo

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:58

Het is ongeveer 45 meter lang (een kant helemaal recht) en in het midden 15 meter breed, aan de uiteindes loop het toe, ene kant 10 meter breed andere kant 13 meter... beetje aparte vorm dus..hahaha, het is iig ongeveer 610 vierkante meter, buiten het verharde stuk en de stal, grenzen wel aan die 600 meter