van aardappelgrond naar weide??

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

ClaudiaHS

van aardappelgrond naar weide??

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:15

Hallo allemaal.

Gisteren zijn wij wezen kijken bij een prachtige woonboerderij.
Er zit 2.2 ha grond bij.
Dit wordt momenteel gebruikt door de buurman die er aardappels op verbouwd.

Nou hoorde ik dus dat de aardappels in het najaar? worden gerooid als het goed is.

Weet iemand hier of je dit land meteen na het rooien kan laten inzaaien met graszaad?

Over de mengsels, bemesting e.d heb ik mij al ingelezen.
De vraag is alleen: kan ik meteen van 'aardappelland' naar weide??

Alvast bedankt. :)

rina

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:49

Ja hoor is geen enkel probleem. 2 jaar geleden is ons weiland ook weer een keer "zwart" gemaakt, en hebben er aardappelen in gestaan. In het najaar zijn die eruit gegaan, is het land weer klaar gemaakt en ingezaaid. Je moet er alleen wel om denken dat je het jaar erop, als de aardappelen er slecht uit willen, je soms aardappelplanten in je wei kan vinden. Dat jaar was kwa weer blijkbaar slecht voor de aardappelen, en het rooien ging dus ook slecht, er zijn heel veel aardappelen op het land blijven liggen. En er is wel met een speciale eg nog een keer extra geëgd, daar zaten messen in om de aardappelen kapot te snijden, maar toch kwamen er het jaar erop nog aardappelen door.

itske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:55

Normaal gesproken gaan de meeste aardappelen er al vanaf half augustus uit tot eind september.
Ga er maar vanuit dat er altijd kleine aardappeltjes op het land achterblijven.
Dan hoort het land netjes klaargemaakt te worden zodat het ingezaaid kan worden.
Weet alleen niet of je de paarden gelijk op de nieuwe weide wilt zetten, het pas ingezaaide gras zal nog niet zo sterk zijn en snel kapot getrapt worden.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 12:11

En mochten er dan volgend jaar nog aardappel planten naar boven komen...Is dit dan schadelijk voor een paard?

De bedoeling is dan dat mijn paard er pas volgend jaar opkomt. Dus vanaf april/mei pas.

Martje80

Re: van aardappelgrond naar weide??

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:14

Dacht wel dat aardappel slecht was. Valt onder nachtschade

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:17

Dit jaar zaaien moet lukken, volgend jaar april/mei je paard er op betwijfel ik. Eerst keertje hooien en schapen er op, misschien dat het najaar lukt. Gras moet eerst goede wortelmat vormen, anders ploegen paarden het heel rap weer zwart (wat ze er niet met wortel en al uit trekken tijdens het grazen).

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 12:18

Hmm das dan niet zo mooi. Dan kan ik dus met het handje alle opkomende aardappelen er uit gaan trekken :')
en dat dan op 2.2 ha grond. Oeps

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 12:20

Het probleem is dan dat ik verder daar geen enkel stukje gras heb.
Dan zal mijn vriend bijna een jaar op stal moeten. Dat vind hij niet echt grappig denk ik.
En waar haal ik een paar schapen weg?? Bruikleen van een schaapherder ofzo?

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:21

Kun je geen paddock realiseren? Ok geen wei maar wel buiten

vuurneon

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:24

Paddock maken inderdaad, of kijken of je in de buurt wel paard op land kan zetten. Want volgend jaar al paarden op het weiland, is niet slim.

Schapen kun je wel lenen van de schapenboer in de buurt als je die daar hebt :)

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 12:24

Ja in principe wel. Grond zat.
Dan zal ik een paddock moeten aanleggen en deze dan evt volgend jaar om kunnen zetten naar buitenbak. Dat is dan ook een optie.

De boerderij staat in Duitsland.
Ik ken de omgeving niet dus geen idee op er schapenboeren in de buurt zijn. Wel koeien en de linker buurman heeft ook paarden

Martje80

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:28

Of gewoon direct een rijbaan aanleggen. Iets grotere paddock vind paard vast geen ramp ;)

ellepel

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:28

Wat wel slim is om een bodemonderzoek te laten doen.
aardappelland word heel anders bemest :j
waar ik sta stonden er eerst ook aardappels op, eigenaar heeft bodemonderzoek laten doen en zat nogal het een en ander scheef, meende onder andere te laag magnesiumgehalte in de grond.
dus kijk daar ook naar.bij ons is het ingezaaid en zijn de paarden er ook pas opgekomen toen het gras stevig genoeg was
:j

en als je dit jaar zaait, volgen jaar de paarden er op, dat lukt toch makkelijk.gras groeit best snel.
zijn die aardappelen die er nog zitten allang verrot toch....kan me niet herinneren hoe dat bij ons zat

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:31

Praat met de boer die het nu bewerkt en vraag naar waar de droogste en natste plekken zijn (en wat er verder aan handige weetjes zijn, zeker om het als weide te gebruiken). In het moerasstukje van je land wil je nl geen bak leggen. Met enkel zand kan je nu al je bak aanleggen, met ingewikkelde dingen als speciale bodems, tapijtsnippers, etc. idd niet ivm veel uitmesten. Winterhard stuk aanleggen is imho het eerste wat je doet, gaat nl een stuk makkelijker als het nog niet kapot gelopen is.

Schapen kan via supermarktbord, MP, vraag het die boer, je buren (als die ook boer zijn) en anders vragen aan de lokale loonwerker of die iemand weet.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 12:33

Gelijk een rijbaan aanleggen kan natuurlijk ook. :)
Alleen staan de aardappels er nu al in dacht ik.
Stel dat we het huis kopen. Dan weet ik natuurlijk niet of de huurder het zo leuk vind als ik zeg, joh ik wil nu een deel van m'n grond terug voor een rijbaan.
Ondanks dat de grond dan wel van mij is.

Bodemonderzoek zal ik dan inderdaad moeten laten doen.
Had ik via Google allemaal al gevonden.

Zal sws nog veel dingen moeten uitzoeken omdat het Duitsland is.

koetjeboe

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:35

toen wij ons huis kochten hebben we het in okt ingezaaid. jaar er op eerst gehooid en in juni konden ze er op. Met aardappelen heb ik geen ervaring

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 12:37

Tamary. De grond is 2 jaar geleden nog volledig weide geweest.dus dit is pas het 2e kaar dat er aardappels op groeien.
Ook ligt het perceel behoorlijk hoog in vergelijking met de buren met mooie brede sloten er langs.
Ik verwacht dat het nattigheid dus heel erg meevalt.

Koetjeboe, wanneer heb je de eerste x gehooid?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:41

Rijbak aanleggen na oogsten :P als die zware machines er op kunnen lukken die voor bak aanleggen ook nog en dan kan alles weer losgeploegd worden voor het gras zaaien. Hoeft dat maar 1 keer en je rijdt niet het jonge gras kapot het volgende voorjaar.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 12:44

Ja inderdaad. Dat zal dan meteen moeten. Dan zal ik de buren lief aan moeten kijken of mijn maatje een paar maandjes daar in de wei mag staan.

Ook zal het perceel volledig omheind moeten worden.
Dat is denk ik het handigst om dit na het inzaaien te doen toch?

tamary

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:49

Voor eigenlijk, je bent anders aardig over je nieuwe aanplant aan het stampen en daar kan het niet zo goed tegen. Laat liefst op de hoeken dikke spoorbielzen zetten (eventueel in betonvoet) om goed op te kunnen opspannen. Afhankelijk van je budget is het te overwegen om je palen te laten plaatsen en ook dat wil je voor het ploegen en zaaien laten doen (ook weer machines op het land). Lint/draad of wat je ook kiest kan later (minder kans dat er een machine in blijft hangen), maar die palen zetten is een flinke klus en ze de tijd geven om zich goed te zetten is wel prettig (zeker bij zelf doen, want gat is altijd wat groter dan paal, wat speling geeft) als je er vervolgens op moet op spannen.

tanjaatjuhh

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 12:51

Als hij de grond pacht heeft hij wel al de huur betaald voor dit jaar voor die grond die betaal je vooraf. Mocht je het huis kopen zou ik navragen of je dit jaar überhaupt wat op die grond mag doen. of is het zijn eigen huis/grond?

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 13:12

De grond wordt verpacht aan de buurman iets verderop.
De verkoper gaf wel aan dat bij verkoop van het huis dit wel uiteraard per direct wordt gemeld aan die buurman.
En hij zei dat wij dan ook per direct de grond mogen/ kunnen opeisen.

Persoonlijk vind ik dit dan niet zo netjes en zou dan wel wachten tot de buurman de aardappels gerooid heeft.
Hij heeft er immers al voor betaald en al werk aan gehad voor het inpoten.

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:28

VS >> VSW

Joltsje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:36

Hmm.

Ik zou je vriend innd bij de buren in het land zetten.
De kosten misschien vragen aan de pachter? Of een deel van het pachtgeld? Anders eid je alles op. Doe je nu niet.

Verder geen verstand van saaien etc.

ClaudiaHS

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 15:42

Volgens mij vragen ze 500 euro per jaar per ha. Dus zo'n 1100 euro voor het geheel.

De andere buren hebben dus wel weiland en zelf ook paarden. Als mijn paard dan sws tot ong oktober daar zou kunnen lopen dan kan ik zodra de aardappels eraf zijn vast een bak aanleggen. (Eerst navragen gemeente of ik überhaupt een vergunning moet natuurlijk).

Maar het belangrijkste is dat we het huis eerst gaan kopen :=