Dassenburcht naast wei, wie heeft hier ervaringen mee?

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

NJD

Dassenburcht naast wei, wie heeft hier ervaringen mee?

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 09:35

Zoals de titel al zegt: wie heeft ervaring met een dassenburcht naast de wei?

Wij hebben een boerderijtje bezichtigd waar er pal naast de wei een dassenburcht is. Heel bijzonder natuurlijk, maar heeft dit grote nadelige gevolgen? De wei was aardig 'omgespit' met kleine gaatjes (doorsnee 5cm). Daarnaast kan ik nergens vinden of de uitwerpselen van een das wellicht schadelijk zijn voor paarden en vice versa?

Ik ben benieuwd!

belle_boef

Re: Dassenburcht naast wei, wie heeft hier ervaringen mee?

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:45

Bijzonder.
Dassen zijn beschermt geloof ik, ik zou contact opnemen met de bosbeheerder om te vragen naar wetten en regels hieromtrent en evt. Schade compensatie.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:52

Ik zou mijn paard niet graag in een wei met gaatjes van 5cm doorsnee willen hebben... Straks gaat ie erin staan en breekt ie een been :=

FriesWytske

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:02

NJD schreef:
Zoals de titel al zegt: wie heeft ervaring met een dassenburcht naast de wei?

Wij hebben een boerderijtje bezichtigd waar er pal naast de wei een dassenburcht is. Heel bijzonder natuurlijk, maar heeft dit grote nadelige gevolgen? De wei was aardig 'omgespit' met kleine gaatjes (doorsnee 5cm). Daarnaast kan ik nergens vinden of de uitwerpselen van een das wellicht schadelijk zijn voor paarden en vice versa?

Ik ben benieuwd!

Komen die gaatjes niet van muizen. Was deze winter een muizenplaag. Een gat vanuit de dassenburcht is groter dan 5 cm.

Babeth

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:06

Rindin schreef:
Ik zou mijn paard niet graag in een wei met gaatjes van 5cm doorsnee willen hebben... Straks gaat ie erin staan en breekt ie een been :=

Ik denk dat dat wel mee valt met maar 5cm doorsnede ;)

Ts, ik zou inderdaad gewoon even contact opnemen met een boswachter of de gemeente.

DubbelFun

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:15

Alleen veulenpootjes en ponies zullen problemen met gaten van 5 cm kunnen hebben. De gaten van dassen zijn ook groter.
5 cm is meer de grootte die een mol maakt.

In Engeland worden dassen wel in verband gebracht met TB, maar daar heb ik hier nog nooit van gehoord.
Er wordt aangeraden om waterbakken goed hoog te maken zodat ze daar niet in kunnen komen.

Rindin

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:28

Babeth schreef:
Rindin schreef:

Ik denk dat dat wel mee valt met maar 5cm doorsnede ;)

Ts, ik zou inderdaad gewoon even contact opnemen met een boswachter of de gemeente.

Je weet nooit wat er onder dat gaatje zit ;)

NJD

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 10:53

Die gaatjes zijn van het wroeten in de wei, dus niet dusdanig dat een paard er last van zou hebben. Groei van het gras zou er minder door kunnen zijn, dat was meer mijn vraag. Het zijn ook geen 'ondergrondse gangen' ofzo. De ingang van de burcht is een stuk groter en zit naast de wei, de burcht ligt in een boomwal.

Zoolgangster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:34

Gaten van 5 cm klinkt meer als "rat" of "mol" dan als "das".
Dassen maken hele burchten.

macha6

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:45

Wij hebben naast het weiland in het bos ook een aantal burchten zitten en in het weiland (in stukje bos) ook een aantal holen. Bosbeheer zegt dat er dassen zitten maar ik heb ze nog nooit gezien of gehoord, ook geen uitwerpselen ofzo. Het enige wat we merkten was dat ons kippengaas, wat we ook gespannen hadden voor de shetlanders, na een tijdje op een plek omgebogen was, ze moesten natuurlijk toch ergens het weiland in kunnen.
Verder rekening houden met boswachters die soms in alle vroegte in het bos zitten te dasspotten. Ivm ziektes weet ik niet veel van af, wij hebben de waterbakken gewoon op de grond staan..

BigOne

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:49

Ts, inderdaad bosbeheer vragen, zij weten er het meest van af. Ik weet niet hoe groot je weiland is anders zou je een boomsingel aan kunnen planten in het weiland zodat je wat meer afstand hebt tot de burcht, lijkt me trouwens een hele gave plek die je op het oog hebt en heel speciaal.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:51

Hier zit ook een dassenburght vlakbij. Maar er zitten hier dus ook heel veel konijnen. Die veroorzaken meer schade aan de wei. Die graven ook vaak van die kleine gaatjes.

Molfre

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:55

Ik zou ook bosbeheer benaderen. Wellicht als je erg echt last van zou kunne ondervinden, kunnen ze de dassen verwijderen en ergens anders uitzetten?

Equisync

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 14:59

Mijn paard staat in een wei met meerdere dassenburchten(niet alleen gebruikt maar ook oudere die al langzaam dicht gaan).
hij ondervind nergens problemen van, om de gaten word netjes heen gelopen(afzetten heeft geen zin omdat de paarden dat gewoon wegtrekken/slopen) en verder zijn er geen problemen.

Je ziet de sporen van de dassen soms maar ik heb er uiteraard overdag nog nooit een gezien, wel al diverse haasjes die in de oude burchten wonen nu.

Heike
Mede-oprichtster

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 15:00

Nee dat gaat echt niet gebeuren. Het is een beschermde diersoort. Die gaan ze dus echt niet verplaatsen..