Weide "verarmen"

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Xyris

Weide "verarmen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 00:11

Hey bokkertjes,

ik ben zojuist een beetje in het fenomeen "paddock paradise" gedoken. Ik vind het een interessant concept en weet toevallig ook dat het meeste land hier in Nederland voornamelijk grassen bevat geschikt voor koeien. In mijn hoofd betekende dat dan ook dat, als mijn droom uit zou komen, land ploegen, paarden graszaad inzaaien, stuk afzetten voor kruiden en klaar is Kees.

Alleen paddock paradise (en mijn grijze brein ergens ook) zegt dat paarden nog veel schaarser moeten leven als op "paardengras". Ik weet hoe je een weide verrijkt, gewoon flink bemesten en water geven, et voila. Alleen hoe verarm je een land zonder kale plekken aan te leggen?

Ik begrijp uiteraard dat niet bemesten een optie is, maar hoe bereik je precies een natuurlijkere begroeiing? Ik neem aan dat graskeuze hier van belang is, maar een stuk grond hier in europa creeeren zoals je ziet in "the great basin" (ruw gras, oogt verdroogt, veel diversiteit, vezelrijk, laag in koolhydraten en eiwitten) hoe krijg je dat in vredesnaam voor elkaar zonder open lege vlaktes te krijgen?
A.k.a hoe krijg je een volle weide met mager gras?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 00:16

Ik gok dat het Nederlands klimaat hier niet geschikt voor is wegens de vele regen.

Niet bemesten is imo ook geen optie, tenzij je graag allerlei oneetbare of zelfs giftige (JKK) rommel wilt aantrekken. Overigens maak je het gras niet "vetter" maar voedzamer door je bemesting. Je voegt essentiële mineralen toe aan de bodem die uiteindelijk via het gras in je paard komen. Stikstof zorgt voor meer groei van het gras, waardoor het aangemaakte fructaan optimaal benut kan worden voor de groei (en dus niet eindigt in je paard)

Hier is de weide wel doorgezaaid met Paardengras, alhoewel daar nog steeds een percentage van 50% Engels raai zaad in zit. Verder werk ik voor mijn eigen pony met een graasmasker om het schraal te houden :+

Xyris

Re: Weide "verarmen"

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 00:31

Thanks voor je reactie :) ik vond het al ze vreemd dat ze suggereerden dat je je land kan bemesten met biologische mest, maar het kwartje valt nu!

Gini

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 09:13

VS >> VSW

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 10:33

Hooi voeren ipv gras. Het gras wat je gaat inzaaien kun je gebruiken om hooi van te maken.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 11:42

Tis wel de bedoeling dat de paarden op het land gaan, bij mijn weten is, zeker net gemaaid gras linker voor paarden als oud lang gras, of heb ik dat mis?

kohtje

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 11:52

Schapen laten grazen?

Odysseus

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 13:02

Uitgebloeid gras zou het fijnste zijn. Dat gras heeft al z'n energie gestoken in de bloei en is als het ware "leeg".

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 17:53

Hehe, schaapjes, zou kunnen, alleen nooit zo over nagedacht ^^. Is wel een optie.
En anders dus eigenlijk laat op het land zetten. Maar, zodra het land kaal gegeten is zal het opnieuw groeien, is het dan niet weer voedingsrijk? Of is dat meer in het voorjaar?

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:02

Xyris schreef:
Alleen paddock paradise (en mijn grijze brein ergens ook) zegt dat paarden nog veel schaarser moeten leven als op "paardengras".

Waarom dan? Hoe kom je daarbij?

Citaat:
Ik weet hoe je een weide verrijkt, gewoon flink bemesten en water geven, et voila. Alleen hoe verarm je een land zonder kale plekken aan te leggen?

Niet. :D Als je wilt dat er ruimte is voor andere planten dan gras, moet je kale plekken laten ontstaan. En wat daar vervolgens groeit, daar heb je weinig invloed op. Dat kan ook jacobskruiskruid, brandnetel of nachtschade zijn...
Daarnaast: Gras dat gestresst is door te weinig voeding, groeit niet en slaat als reactie daarop fructaan op. Dus armer in koolhydraten wordt het ook niet door bemesting weg te laten.... Wel in eiwit trouwens.

Als je meer variatie aan wilt bieden, zou je wellicht wilgen neer kunnen zetten. Dan kunnen ze met de takken en de bast aan de slag.

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 23-05-15 18:23

Als je een stukje in de geschiedenis kijkt van het paard http://www.paddockparadise.eu/nl/oorsprong-natuurlijk-paarden-houden/great-basin (en het plaatje) hebben ze het toch over drogere vlakten.

Andere plantensoorten kan je natuurlijk ook inzaaien of stukken land af zetten waar bloemen/kruiden etc zodat ze de kans krijgen om zaad te vormen en uit te zaaien zonder dat de paarden ze aanvreten. Dan zou je dus geen kale plekken nodig hebben (wat ik ook niet zou willen).

En thanks voor de verduidelijking met oog op bemesting :) De wilg is ook een goede tip.

pipo

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:38

paardengras inzaaien is leuk, maar alle grassen hebben hun eigen groeiwijze. Binnen een 2/3 jaar is jouw weide dan omgetoverd van een grasland met zeg 6 verschillende soorten gras naar de grassoort die het sterkst is. en de andere soorten zijn weg, foetsie overwoekerd...
Zou je zoiets willen realiseren moet je in mijn ogen wel (natuurlijk bemesten. injecteren of gewoon stalmest erover doen) Maar je paarden pas laten grazen als je gras dus lang is( en eventueel al bloeit)
Ik doe strook begrazing. Ze hebben dus nu elke dag een lang stuk om af te eten. Ook sluit ik het achter weer op. Zo krijgt mijn wei genoeg tijd om weer te groeien (liefst lang) en eten mijn paarden zich niet helemaal tonnetje rond en de wei helemaal kaal. Anders zit je dus met die poepplekken waar ze niet eten. Wij halen de poep weg en verspreiden het op het stuk wat al kaal gevreten was.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 18:44

TS je hebt gelijk hoor, onze cultuurgrassen zijn helemaal niet zo goed voor paarden. Ik zou ook willen dat ik steppegras had maar helaas. Wel heb ik veel roodzwenk, dat zorgt ook voor een stevige zode en kan minder kwaad dan raaigras.

Als je niets aan grasonderhoud doet verarmt het vanzelf wel. Aan mijn wei was 10 jaar niets gedaan en het was/is een aangelopen, verzuurde zooi met veel boterbloemen en mos :')

Paarden pas laten grazen als het gras uitgebloeid is is slim. Hier gaan ze elke dag even op het gras, waardoor het gras eigenlijk ook lange tijd lang is. En verder lopen ze op de paden, daar krijgen ze hooi.

Als je vochtige grond hebt heb je misschien het geluk dat er riet groeit. Dat is ook al een geschikter ruwvoer voor paarden dan gras. Als je kale plekjes gaat doorzaaien zou je kunnen kiezen voor bij voorbeeld goudsbloem of haver. Kamille is ook geschikt voor paarden maar daarmee krijg je al gauw een weiland vol kamille met maar hier en daar een sprietje van wat anders. Brandnetels en distels kun je afsnijden en voeren, brandnetels wel eerst even laten liggen zodat de prik er af is.
En ideaal voor paarden is paardenbloem.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 20:38

Xyris schreef:
Als je een stukje in de geschiedenis kijkt van het paard http://www.paddockparadise.eu/nl/oorsprong-natuurlijk-paarden-houden/great-basin (en het plaatje) hebben ze het toch over drogere vlakten.

Andere plantensoorten kan je natuurlijk ook inzaaien of stukken land af zetten waar bloemen/kruiden etc zodat ze de kans krijgen om zaad te vormen en uit te zaaien zonder dat de paarden ze aanvreten. Dan zou je dus geen kale plekken nodig hebben (wat ik ook niet zou willen).

En thanks voor de verduidelijking met oog op bemesting :) De wilg is ook een goede tip.

Geen idee waar ze op doelen met "goede omstandigheden in de Great Basin" De hele Great Basin is al 12 keer Nederland qua oppervlakte. En niets ziet er hetzelfde uit in dat gebied. Je hebt er bergen, dorre woestijn, vlaktes, valleien, meren... Het is een beetje hetzelfde als iemand die zegt dat hij paarden heeft bestudeerd in West Europa en dat de omgeving daar heel goed is. Waar dan? Op de Shetlandeilanden, de Camarque of de Oostvaardersplassen? :+
Ik bedoel: de zoutvlaktes van Salt Lake City liggen ook in de Great Basin, net als Death Valley. En dat lijken me nou geen plekken die je wilt nabootsen om een paard te houden. 8)7 Maar het lijkt me ook nogal verschil maken of ze naar het wat Alpine landschap hebben gekeken bij Lake Tahoe, de kalkachtige vlaktes van de Tula Valley, de vulkanische Coso of de rotsen van de Ruby Mountains. :+
Omschrijven ze nog ergens waar ze precies die paarden hebben bestudeerd en aan welke kwaliteiten die geweldige omgeving dan voldeed?

Hoe dan ook: de kans dat je hier precies hetzelfde klimaat en ondergrond treft is natuurlijk erg klein. Dus als je je vegetatie aan wilt passen, zou ik eerder kijken naar wat hier in de omgeving aan mogelijk geschikte gebieden is. En die vegetatie gebruiken.

Qua inzaaien: ik heb hier ooit een cursus erfinrichting gedaan bij Landschap Overijssel en één van de onderwerpen was: "hoe maak je een gevarieerde, kruidenrijke weide." De boodschap was: "dat lukt niet." Je kunt een gevarieerd mengsel inzaaien, maar naar één of twee jaar nemen bepaalde soorten de overhand. Dat zijn de soorten die het het best doen onder die specifieke omstandigheden. En dan eindig je toch weer met eenzijdige vegetatie. Helaas zijn dat meestal brandnetels of zuring of met veel pech jacobskruiskruid (bij ons in de omgeving dan...).
Heb zelf die ervaring ook in de praktijk, met verschillende mengsels die ik heb ingezaaid. Het is leuk, maar na een paar jaar moet je toch weer ploegen en opnieuw inzaaien als je het wilt behouden. Want wat opkomt is ieder jaar weer minder gevarieerd. Overigens kan dat ook een keuze zijn: daar een stukje van je terrein voor reserveren en dat ieder voorjaar ploegen en inzaaien.
Maar er zit natuurlijk wel een risico aan. Want wat doe je als er op die plek soorten gaan groeien die ongezond zijn voor paarden? Want iets als jacobskruiskruid is heel lastig te bestrijden, zelfs als je naar de chemische middelen grijpt. Daar kom je haast niet vanaf. Dat is vaak één van de belangrijkste redenen om je grasmat dicht te houden.

Mijn buurman wilde trouwens ook een kruidenrijke weide en heeft daarom al jaren niet bemest. Die heeft nu half zuring en half gras. En die zuring laten z'n paarden staan en het gras eten ze op, dus ik denk dat hij over twee jaar alleen maar zuring heeft. :D

peach2001

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 22:46

Je rijdt naar for farmers toe, geeft aan welke grassoorten je in je mengsel wilt en voilà, je eigen samengestelde grasmengsel ;)

kaal trekken en niet inzaaien kan ook trouwens prima, dan krijg je een straatgras idee met onkruid. met de tijd haal je enkele onkruiden weg of houd het in toom zodat de rest meer kans krijgt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 23-05-15 23:36

safina schreef:
Dus als je je vegetatie aan wilt passen, zou ik eerder kijken naar wat hier in de omgeving aan mogelijk geschikte gebieden is. En die vegetatie gebruiken.

Die zijn er niet. Niet in Nederland. In West-Europa moet je denk ik richting Hebriden of IJsland denken.

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:23

Koper schreef:
safina schreef:
Dus als je je vegetatie aan wilt passen, zou ik eerder kijken naar wat hier in de omgeving aan mogelijk geschikte gebieden is. En die vegetatie gebruiken.

Die zijn er niet. Niet in Nederland. In West-Europa moet je denk ik richting Hebriden of IJsland denken.

Verhuizen dus. :D

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:25

Naar de Great Basin :Y) :D

Anoniem

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 11:28

Koper schreef:
Naar de Great Basin :Y) :D

Er zijn best wat plekjes daar waar ik zou willen wonen. (ook heel veel plekken niet, maar dat terzijde. )

Xyris

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 24-05-15 14:23

Haha zoals het er nu uit ziet vertrek ik met een paar jaar naar Zweden, maar buiten een paar planten om is de vegetatie daar ook niet zo veel anders (in midden zweden dan) maar ontzettend veel tips en tricks in ieder geval, ik kan er wel wat mee ^^ (of laat ik het zo zeggen, ik moet er heel veel mee anders komt er niks terecht van mijn visie haha)

ikke

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:08

Xyris schreef:
Haha zoals het er nu uit ziet vertrek ik met een paar jaar naar Zweden, maar buiten een paar planten om is de vegetatie daar ook niet zo veel anders (in midden zweden dan) maar ontzettend veel tips en tricks in ieder geval, ik kan er wel wat mee ^^ (of laat ik het zo zeggen, ik moet er heel veel mee anders komt er niks terecht van mijn visie haha)

En dan maar hopen dat het stuk grond waar je gaat zitten snapt wat de bedoeling is van jouw visie.
Allemaal leuke theorie, maar de praktijk zal een stuk weerbarstiger blijken.

Zie maar eens dat je datgene wat er wel wil groeien, ook blijft groeien en eetbaar blijft voor je paarden. Kun je daarna verder kijken.......

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 15:17

En misschien moet je je ook realiseren dat het niet voor niets is dat op de Hebriden Shetlanders ontstaan zijn en geen (sport-)paarden.
En wat er aan verwilderde paarden is ontstaan daar in de VS, al dan niet in de Great Basin, sinds Columbus en trawanten met een hoop dooien en natuurlijke selectie (in een generatie of 40) is gebeurd - waarbij het uitgangsras (Spaanse paarden) ook niet de moderne PRE's waren. En wat er nu wél loopt en gedijt ook bij lange na niet te vergelijken is met wat er doorsnee in NL loopt.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 18:45

Qua spijsvertering verschilt het allemaal niet zo Ibbel.

Ibbel

Link naar dit bericht Geplaatst: 24-05-15 19:31

Nee, maar qua behoefte aan wat er uit het voer gehaald moet worden wel. En daar gaat het nu juist om. Van een verarmde wei kan het gemiddelde Nederlandse paard niet rond komen. En dan krijg je nieuwsberichten zoals laatst dat veel paarden tegenwoordig veel te weinig eiwit binnen krijgen.

Koper

Link naar dit bericht Geplaatst: 26-05-15 09:36

Duhh. Het gaat om de inname van gras. Aangezien het gemiddelde Nederlandse paard Nederlands gras eet is dat voor elk gemiddeld Nederlands paard een probleem. Onder andere doordat in gemiddeld Nederlands gras en de bodem waar het op groeit vrij weinig klopt voor een paard. Onbalans in het ruwvoer kun je aanpakken met een balancer of krachtvoer of dergelijke. Het topic gaat over het verarmen van de WEIDE, niet over het verarmen van het HELE DIEET.