Merrie/ Hengsten

Moderators: Coby, balance, Dyonne, Sica, C_arola, Neonlight, Firelight

Toevoegen aan eigen berichten

Anna_Matthea

Merrie/ Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 10:43

Hi,

Ik zit nog maar net op bokt en weet niet hoe alles allemaal werkt, dus ik zet mijn vraag maar via dit online.
Ik heb 2 shetlander hengsten van 4 jaar en ik krijg zaterdag 23mei een haflinger merrie van 18 jaar bij mij thuis staan. Mijn vraag is hoe kan ik ze aan elkaar laten wennen? kunnen ze nooit bij elkaar? En hoe kan ik merken dat die merrie die shetlanders echt niet mag? (ik ga de hengsten helaas niet helpen om dat er waarschijnlijk 1tje wordt gebruikt voor 1 dekking)
Ik hoop dat jullie mij hierbij kunnen helpen. :)
Zaterdag laat is ze zeker nog niet bij elkaar.

Art_Ificious

Re: Merrie/ Hengsten

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:45

Als je de hengsten niet laat castreren raad ik het af om de merrie erbij te zetten. Een haflinger kan ook gedekt worden door een shetlander. Zij zal dan hurken of gaan liggen als ze gedekt wil worden.

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:47

Het lijkt me sowieso niet verstandig om je merrie bij de hengsten te zetten. Je zou ze kunnen laten wennen door er een draad tussen te spannen.

Mocht je ze ooit wel bij elkaar zetten zal je vanzelf wel zien of ze elkaar mogen. in het begin is er altijd wat gedoe om de rangorde te bepalen vaak lost het zich zelf wel op. Maar word een van je paarden compleet opgejaagd of in de hoek gedreven zou ik ze weer apart zetten. Maar zo als er boven mij word gezegd zou ik de merrie niet bij de hengsjes zetten. Ze zijn verdomd slim!

MarliesV

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:48

Merrie en hengsten nooit bij elkaar zetten!

Een gewillige merrie vind wel een manier om gedekt te worden, inderdaad door te gaan liggen bv.

Waarom heb je er niet eerst over nagedacht? Heb je nog meer paarden staan zodat de merrie iig niet alleen komt te staan?

En waarom niet ruinen, voor 1 dekking? Lijkt mij nog al een drogreden.

Anna_Matthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 10:50

Oke, dan komen ze dus nooit bij elkaar haha.
We hebben alle stallen goed beveiligd gelukkig en in de weide ook.
Kan die merrie hengstig worden van die shetlanders? en is dat vaak, dat ze dat hengstig wordt?
De haflinger komt van een manege af en kom naar heel veel jaren hier staan, stel zij mag de shetlanders niet? hoelang zouden jullie hun de tijd geven dat ik dan echt kan zien koe ze mogen elkaar echt niet?
(ik hoop dat jullie mijn vragen begrijpen)

Alvast bedankt (:
Laatst bijgewerkt door Anna_Matthea op 22-05-15 10:56, in het totaal 1 keer bewerkt

Gydja

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 10:56

Een merrie kan prima hengstig worden van shetlanders. Als ze niet bij elkaar komen te staan zou ik me ook niet te druk maken of ze elkaar niet mogen. Als je er gewoon een draad tussen spant kan je ze gewoon naast elkaar zetten. Dan hoef je verder ook geen tijd te gunnen ze kunnen dan toch alleen maar over het draad snuffelen. Gaat zelfs dat niet goed dan zet je ze gewoon verder apart. Geen doomsenario's bedenken. Stel ze mag de shetlanders zo erg dat ze ontsnapt en er bij in het weiland komt te staan en word gedekt. Dan ben je verder van huis.

Anna_Matthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 11:00

Ik heb 3 weides de shetlanders staan aan het eind en zij aan het begin dus daar moet geen probleem mee zijn dan, ik wil ze dan zo niet bij elkaar. Maar stel ik laat de shetlanders toch helpen na een aantal maanden, kan ik ze dan nog bij elkaar doen of is het dan beter dat je het laat zo als aan het begin?

Chasey

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 11:04

Shetjes zijn wel heel slim, dus pas er voor dat ze niet naar de merrie toe gaan. Dmv onder de draad door lopen ofzo.

Anna_Matthea

Link naar dit bericht Geplaatst door de TopicStarter : 22-05-15 11:05

Ja idd, daar ben ik ook wel beetje bang voor. We hebben ook een paddock ver van de wei af dus als het niet lukt wisselen we af.

Art_Ificious

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 13:26

Als je ze laat ruinen wacht je nog best 6 tot 8 weken voor je ze bij de haflinger zet.
Mijn ruin is bijna 2 jaar oud nu en in april pas gecastreerd. Toch toont hij zich nog een echte hengst tov vreemde merries.

friesiszwart

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:32

Als je niet wilt dat de merrie gedekt wordt moet je ze echt uit elkaar houden en niet een draadje maar liefst ook uit het zicht. Als de merrie hengstig is zullen de hengsten veel lawaai maken en hun karakter anders zijn dan op dit moment. Zeker niet ideaal.

Dennis

Link naar dit bericht Geplaatst: 22-05-15 14:35

Goed uit elkaar houden en je hengsten castreren. Dan kunnen ze wel fijn bij elkaar.

Wil je je hengstjes samen en je merrie apart houden? Hou er rekening mee dat je merrie ook een maatje wil hebben.

Als je ze later bij elkaar wil hebben, hou er dan ook zeker rekening mee dat hengstjes die gedekt hebben ook na hun castratie opdringerig naar merries kunnen blijven als ze hengstig zijn. Er zijn ruinen die blijven dekken als ze als hengst eenmaal gedekt hebben.